|
|
|
|---|---|
|
I går blev min bil påkörd när den stod parkerad. Som tur var var den vållande hederlig nog att placera en lapp på vindrutan. Alltnog, skadan inskränker sig till stötfångaren fram. En tanke som då dök upp i mitt huvud är att passa på att byta front, till någon roligare än den standardfront som nu sitter på. Det borde ju vara möjligt att försäkringsbolaget ersätter upp till den kostnad som reparationen betingar, och sedan lägger man till mellanskillnaden för den nya fronten. Någon som provat detta, eller som har några tips vad gäller priser för byte av front. Skadan sitter alltså på stötfångaren, så det som i så fall skulle bytas är stötfångaren och nedåt. | |
|
Säker på att dom byter fronten? Nuförtiden lagar man dessa med diverse "plastsvets" o dyl. Har en kompis som jobbar (för högtryck) åt bolagen med just detta. Hur som helst kan du ju alltid höra med dom. |
|
|
Höra med försäkringsbolaget alltså.. |
|
|
Nej, jag tror inte att fronten byts. Den lagas säkert, men jag ringde och hörde vad detta skulle kosta och det rörde sig om 4000-5000 kronor. Stötfångaren demonteras före lackningen och hela stötfångaren lackas om. Frågan är då hur mycket det skulle skilja att montera en helt ny front, av annat utseende, t ex M-sportpaket II, och om försäkringsbolaget kan tänka sig en lösning där de ersätter upp till den nivå som reparationen skulle gå på, medan jag pytsar in mellanskillnaden. |
|
|
Min syster ble påkjörd bakifrån för några år sen (saab -86). Skaden ble takstert til x antall kr (pengar til en ny fångare). Sen kunne man gå på skroten och finne en brukt och montera den själv. Då har man lite pengar til övers. Men om man gör detta först (fixar skaden) måste man visa kvitto tror jag. Och har man köpt no billig skrap på skroten så får man bara den summan. Kanske det är beroende på land/forsäkringsbolag, men om det är på samma sättet hos dig, så burde du vel kunne få en ny fångare! |
|
|
Preliminärt svar från försäkringsbolaget är ja, men några belopp har ännu inte nämnts. |
|
|
Halloj! Har själv gjort detta som du funderar på och det gick hur bra som helst. I mitt fall gällde det bakspoilern och jag betalade 400:- ur egen ficka för mellanskillnaden. Bolaget var BMW Originalförsäkring. /D |
|
|
Det låter bra dominik. Jag skall försöka få en vettig prisuppgift bara, tyvärr tror jag att det skiljer betydligt mer än 400:- i mitt fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.