AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.944

Dålig omlack. Rätt till ny lack?

Hej

Förra sommaren fick min BMW en ny front på grund av en parkeringsskada. Både front och huv lackades med gott resultat så jag godkände reparationen/lackeringen hos BMW och betalade min självrisk. Därefter lät jag bilen stå och "härda" ordentligt i mitt garage under en månad för att vara på säkra sidan. Inga kemikalier eller slitage under tiden alltså.

500 mil efter omlacken är min montrealblå bil alldeles grå av pyttesmå stenskott i fronten. Det ser alltså RIKTIGT illa ut. Även huven verkar betydligt känsligare än förut och på 500 mil har huven åter fått lika mycket stenskott som bilen fått under de 3800 mil den rullat med fabrikslacken. Till saken hör att jag är otroligt noga med bilen som står avställd vintertid och att jag alltid håller stort avstånd till framförvarande bil.
Vad har lackeraren gjort fel? För lite klarlack? Ej härdat i ugn?

Undrar också om man har rätt att kräva ny lack och om man i så fall kan kräva att den ska härdas under samma förutsättningar som i bilfabriken?

Tack på förhand
TobbeBMW
Det ligger till så här:
Har du godkänt lackeringen på hos BMW när den var gjord så kan du inte säga att du vill ha en omlack OM det inte föreligger UPPENBARA fel med lackeringen, mkt grova rinningar, torrsprut, damm etc. Men detta skall du kunna se innan du godkänner jobbet. Har du väl godkänt så...

Sen säger du att det är pga stenskott som du vill ha en omlack. Ingen lackerare kommer att godkänna det, Stenskott går som "naturligt slitage". Den chansen finns inte ens.
Lackerade om min bil i höstas och den har också en del stenskott i fronten nu, inget att klaga på, det kommer alltid tillbaka.

Slutligen, Ingen lackerare kan lackera lika bra som orginallacken från fabrik, där går det nämligen med avancerade robotar samt speciella färgbad.
Tack för svaret.

Nu är jag ingen expert på lack, det är därför jag frågar er andra. Men i mina ögon är det faktiskt ett onormalt stort slitage. Bilen ser ut att ha gått 10000 mil sedan lackeringen. Inte 500. Det måste nästan vara dåligt lackat. Men som du skriver så misstänker också jag att det blir svårt eller omöjligt att kräva ny lack när man väl godkännt jobbet och sedan kört 500 mil. Å andra sidan såg det ju ut att vara bra lackerat när jag kvitterade ut bilen. Hur ska man kunna veta att det blir så dåligt så snabbt? För en glad amatör som jag är det omöjligt att se hur mycket en lack kommer att tåla innan man kört bilen ett tag.

Surt att inte få det bra gjort när man betalat sin självrisk och när man dessutom varit så förbannat försiktig med bilen. Det verkar som det får bli omlack av front vart 500e mil i fortsättningen.

Någon som kan rekommendera BRA lackerare i Göteborgstrakten och som har en "riktig ugn" att härda lacken i efteråt?

Mvh
har du möjlighet att ta lite bildet på huven ganska högupplösta på dom områdena som e värst.. sedan kan du få en bedömning av vad det kan vara,,, ett lack jobb e aldrig bättre än vad underabetet e. det som ser perfekt ut när du hämtar bilen kan efter ett halv år se ut som skit när spacklet sjunkit o dylikt.. men om du tar ett par bilder o lägger ut dom elller mailar mig så ska jag kika på det,, e ändå billackerare sedan 8 år tillbaka har sett det mesta i mina dagar,,, så ska du få min proffisionella uppfattning o e lack jobbet dåligt gjort så kommer jag även ge dig lite att ha på fötterna när du åker tillbaka till verkstan.. men det bästa du kan göra e att åka till en annan lackerare o be honom kika på det o tala om för dig vad han tror att det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.