AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.450

Är E34 530 nästan lika bra som en E34 540?

FredricF
Tjaba!
Efter ett antal hundår i Fordträsket har jag bestämt mig för BMW igen.

Efter att ha krossat spargrisen och räknat slantarna letar jag efter en sen E34 540iT, helst manuell. När jag letat har jag sett några, som jag tycker fina, E34 530iT (med 8:an), och provkört en.

Nu är det så att jag har "experter" i bekantskapskretsen som dissar 530-8:an och säger att den drar dåligt på låga varv, sörplar soppa och allmänt är en dålig motor, Men min upplevelse under provkörningen var att motorn var underbart smidig. Naturligtvis inte alls lika snabb/kul som 540 men alls inte dålig.

Dessutom verkar det betydligt enklare att hitta en fin 530 än en fin 540 och man kan dessutom misstänka att den hanterats av mindre gasglada förare, kanske.

Finns det åsikter där ute om 530iT är ett bra alternativ till 540 om spargrisen inte räcker till en E39 och man kan klara sig utan de 68 kusarna....? Eller skall man satsa på en 525?

Ha de!
/Fredric F
Din experter har inte den blekaste aning om vad dom snackar om!
Jag har haft min 530 i 2,5 år nu och har MÅNGA i bekantskapskretsen som åker BMW V8 i form av 3 (E34), 3,5 (E39), 4 (E34) och 4,4 (E39) liter.
Den överlägset mest ekonomiska av dessa fyra är just 530.
Roligast, självklart 540 men oxå oftast med ett hårdare liv bakom sig.

Prova söka på 530 and 540 så lär du ha MASSOR att läsa.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
V12 LeMans
Mitt tips trots att jag själv har 540 , är att hitta en välutrustad 530 V8 med man. vxllåda , saknar man. låda på min bil .

Lättare att bli av med körkortet i en 540 (jag har klar mig så här långt :) ) , min trivs bäst mellan 160 och 200 km/h .

Lycka till med bilköpet .

PS. Jag vet en som har en Alpina B10 4.6 6-vxl man. e34 till salu , men mkt pengar och endast 27 ex tillverkade .
Deliq
>FredricF

Enda gången du kommer att bli besviken på prestandan i 530 är den gången du provkör den direkt efter du kört en 540... ;-)

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Jag är nöjd med min 530, även om jag provkört 540. Följande tankar om val:
- 540 dyrare inköp
- 540 bara något dyrare service (marginellt)
- 540 dyrare försäkring? vet ej men gissar samma ungefär
- 540 mer hk = "roligare att köra"
- 540 kanske lättare att få tag på med mer utrustning?
- 540 svårare att få tag på en "gubbkörd"

....jag letar ;-)

/Gunnar
/Länk
Har ägt 530i 93:a i ca 1,5 år och kört 540iT 96:a, båda e34or, mitt tips är att satsa på 540:n, markant bättre drag och marginella skillnader i ägandekostnader. Nöjer du dig med effekten i 530 är 525 ett mer ekonomiskt val...

/Simon
Om bara tittar på ekonomi så skall man självklart köpa en
518.
Otroligt billig BMW att äga, lika skön att färdas i som alla andra BMW, lika rolig att hantera, men förstås inget drag alls.
Har själv haft 2 st 518. Finns ingen mer perfekt vardagsbil.
Nu har jag en 540 och som Deliq skrev här tidigare har man provat en 540 så känns allt annat lamt.
Har haft min 540 i 2 år och tycker så här långt att service och reservdelspriser inte är så avskräckande, de är bara marginellt högre än till 518. Fördelen med 540 är att man slipper byta kamrem som skall göras var 4000 mil på 518. där är en stor kostnad som man slipper. Det är klart att om du köper ett 540 vrak så kan det bli hur dyrt som helst.
Skatten på 540 530 518 är istort sett samma.
Försäkring för mig ligger på 4000:-/år lite dyrare är till 518

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Personligen resonerar jag lite annorlunda, jag hade nog tagit mig tiden att leta runt lite efter en fin 540iT, kan t om. vara värt att importera för att hitta "rätt" bil. Och om man inte vill ha 540 hade jag nog hellre tagit en 525 än en 530.

MVH,
E38B12
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Köp en 520.Den funkar i alla lägen.Det finns även drag i denna bilnär det behövs.

BMW e lag
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

För mig känns det som att ska man "ändå ha V8:a" så är det väl lika så gott att inhandla den större av dem...Kanske blir det billigare driftskostnad med köpet av en 530 V8 men jag skulle inte prioritera det om valet skulle vara mellan dessa 8:or hur som helst..

Min känsla i vägvalet iaf..

Annars så är ju 525:an en "lagom" bil som jag ser att du har som ett alternativ..Förnuftigt köp i dem allra flesta fall skulle jag vilja säga...

Mvh Janne.
FredricF
Tack alla snälla som svarat!

Det har inte varit helt sammstämmigt men jag tror nog att jag fortsätter titta på både 540 och 530 E34 och kanske rent av köper en 530 om jag inte hittar "min" 540 (dom jag sett på hittills har varit aldeles för mycket bekymmer för pengarna).

Amgående 520 så har jag provat en 520 och inte blivit imponerad av motorn. Sämre bottendrag än i min gamla Ford och man vill ju inte byta ned sig (fast jag tror detta var en 90:a och alltså gamla 129-hästarn så helt rättvist test var det inte).
518 lockar inte alls. Jag vill kunna dra släp utan femårsplaner.....

525 är naturligtvis det förnuftiga och BMWs sexor är säkert i världsklass men en 8:a är ju lite mer manligt liksom ;-).... Man kan inte vara klok jämt, fast det vore nog smart att provköra en 525 först innan jag bestämmer mig.

Hursomhelst: tack. Och tack Autopower för en tokbra sajt. Sjukt bra helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.