|
|
|
|---|---|
| HEj. Jag har problem på min bimmer med att växelspaken glappar när man lagt i en växel. Vad e det som e nött? | |
| Plastlagringen nere i spaken,lätt att byta | |
| Oki. Vart får man tag i en sådan och vad kostar den? Blir det på BMW? | |
|
Den är inte dyr,finns på bildelsimporten i Uppsala för en bra peng även BMW har den till rimlig slant |
|
|
Kommer man åt denna inifrån bilen eller måste man göra det underifrån?? /Calle |
|
|
Du måste lossa spaken från länkaget, det gör du under bilen. Efter det så kommer du åt inne i bilen om du lyfter på damasken. /Anton |
|
|
Om du vill ha kortare växellägen kan du göra en budget shortshift det vill säga att du hittar lämpligt ringformat föremål med samma diameter som lilla ringformade föremålet som länkaget sitter monterat i... sedan svetsar du på den nedanför det gamla fästet och vipps så komer du ha kortare växellägen och det kommer glappa mindre frammåt och bakåt. Glappar det i sidled (som på min) så måste du byta en liten "sprint" + en "kulled", "knut" eller vad man ska kalla det pricis innanför växellådans bakre vägg om jag inte minns fel.. Glappet i sidled har möjligtvis blivit lite reducerat efter "budget shortshiften" * Att tänka på är att det kommer att bli lite trögare att växla men inget jag har emot men som du kanske förstår så det du vinner i längd förlorar du i kraft... |
|
|
Humm kanske ska säga att jag inte är allt för bra på att förklara så jag förstår om inte du förstår. Kan vara av värde att nämna att detta ringformade föremål ska alltså svetsas på växelspakens nedre del... |
|
|
Måste man byta sprinten där framme till "knuten" vid växellådan eller räcker det med bara knuten? Om plastlagringen nere i spaken är sliten, ska man kunna dra spaken upp och ner då? eller fram och bak fast spaken står rakt upp om ni förstår hur jag menar.. Eller finns det nåt annat sätt att testa om just plastringen är sliten? |
|
bmwracing |
Oftast slits både främre och bakre leden lika mycket, jag har ett spel i sidled på 8 cm! i min e21:a och där är allt utom bussningen runt kulan slitet. Byt sprinten när du ändå ligger under bilen. |
|
Att svetsa på en förlängning på originalspaken skulle jag inte våga göra. Godset är för klent för att hålla enligt mig. Det är ju inget kul att svetsen brister vid en snabb växling. Bättre då att göra det ordentligt när man ändå håller på och ska modifiera. Se denna länk för mer info om hur jag gjorde. Länk Min spak som jag för övrigt har sålt nu, var TIG-svetsad och lär inte gå av i första taget. Vet att flera har haft problem med hållbarheten när kortväxlingsspaken varit MAG-svetsad. /Anton |
|
bmwracing |
Hur då klent? Huruvida det håller hänger nog mest på han som håller i svetsen. |
|
Om jag förstod dig rätt så menade du att svetsa en mantel för nedre bussningen på den befintliga manteln. Godset i manteln är inte speciellt tjockt, ca 1,5-2 mm (jag uppskattar från mitt dåliga minne). Dessutom smälter bussningen och blir förstörd redan vid låg värme. Jag förstår inte riktigt hur det ska fungera att svetsa på en extra "bussningshållare" på spaken. /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.