AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
813

Turbo

Ska turbokonvertera en 535 motor, det jag undrar är om jag ska satsa på att konvertera orginal motorn och ladda mer (dvs. ej förtrimmad på konventionellt sätt kammar mm) eller ska jag höja efekten genom "vanlig" trimning och sen sätta på turbon med lägre laddtryck?
Anledningen till frågan är att en kompis har läst att hållbarheten blir mycket sämre med förtrimmad motor, och att det bästa är att satsa på högre laddtryck.
Tacksam för svar!
bmwante
Har själv funderat på att vässa med turbo. Min teori är att du svarvar ner kolvarna för att sänka kompressionsförhållandet. Svarva av 1-1.5mm. Ditt bränslesystem kommer inte att räcka så du får montera en liten bränsledator(tillskott), där du kan följa upp laddtrycket med extra soppa. Sen måste du montera intercooler avgas osv. Detta borde räcka en bit.

Ladda mera.

Tarv
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej

Kör med STD motor, rör inget, montera ditt aggregat och kringutrustning och ut och tuna.

Jag körde med typ STD motor två mitsu aggregat, en fin IC och ett eftermarknadssprut och bilen gick jäkligt fint.

//Jesper
Hur får Du svensk bilprovning att godkänna bilen efter modifieringen? Betänk vad som händer om Du vållar en olycka och försäkringsbolaget hittar en illegalt placerad turbo stor som en torktumlare i ditt motorrum. Skall bilen användas på allmän väg bör Du nog fundera ytterligare en gång innan Du trimmar den. Många tänker inte på att det faktiskt kan bli mycket ödesdigra konsekvenser vid en olycka om bilen är radikalt förändrad när det gäller motoreffekt. Jag tycker också det är kul med turbokonverteringar och dylikt men anser inte det är värt risken. Det är både lättare och dessutom lagligt att köpa en starkare bil istället.
Vad finns det för bil som är stark nog då?Nya M5 är väl rätt snabb,men ingenting mot vad man bygger själv för 50000kr,och en M5 får man väl inte ens för 10 ggr den summan?Har faktist aldrig hört nåt om någon som skulle ha fått problem vid en olycka pga att försäkringsbolaget finkammar bilen och hittar en turbo.

Tarv
Heh, visst kan det bli problem om det skulle inträffa ngt riktigt tråkigt enbart pga. konverteringen, men då är det väl samma problem för ngn som har chipat sin turbo (eller inspr) bil över 20% av org. efekt som också är olagligt. Enda anledningen till varför en sådan bil går igenom besiktningen är pga att det inte kollas om det är modifierat chip som sitter i eller standard.
Men vad är chansen?
Hur som helst, jag kommer nog inte att tänka spec mkt på det, tycker annars det är ett rätt skönt projekt att ge sig på och jag välkomnar alla inlägg! =)
MAR: Jag tycker ditt turboprojekt låter spännande! Personligen tycker jag dock att en bil skall vara godkänd av svensk bilprovning för att det skall kännas kul att köra den på allmän väg. Hela projektet blir på något sätt oseriöst om bilen inte är godkänd för gatan... Att chippade bilar går igenom besiktningen beror på att det inte märks. Däremot vill jag lova att ett turboaggregat i en 535:a märks!

Bäckis: Vid en olycka låter försäkringsbolaget en skadereglerare inspektera bilen. Hittar denne en turbo på bilen kommer det bli problem.
MAR: Jag tycker ditt turboprojekt låter spännande! Personligen tycker jag dock att en bil skall vara godkänd av svensk bilprovning för att det skall kännas kul att köra den på allmän väg. Hela projektet blir på något sätt oseriöst om bilen inte är godkänd för gatan... Att chippade bilar går igenom besiktningen beror på att det inte märks. Däremot vill jag lova att ett turboaggregat i en 535:a märks!

Bäckis: Vid en olycka låter försäkringsbolaget en skadereglerare inspektera bilen. Hittar denne en turbo på bilen kommer det bli problem.
Visst skulle de hitta en turbo, men sedan måste ju orsaken till olyckan direkt knytas till modefieringen på bilen. Jag vet ärligt talat inte 100% hur detta funkar rent praktiskt (enligt lagen), men säg att en tysk kommer till sverige med sin E30 som han slängt i en M5 motor med dubbla turbon (som ej är olagligt i Tyskland) och mejar ner någon i 300 i sverige. Vad gäller då? Bilen är ju enligt svensk lag olaglig. Men men, har nog kommit av mig lite. Men vet du EXAKT vad/vilka lagar som gäller, dvs paragrafer etc etc så kan du gärna bifoga. Med tanke på hur många som kör runt med totalt övertrimmade bilar utan att ha råkat ut för ngt så tror jag inte det ska bli några problem. Var en kille här i området som hade en S4 med ca 450hk som råka ut för en incident där hela bilen blev till skrot, och det hände inte så mycket mer än att han hade en bil mindre, och den var inte tråkigt ändrad ifrån originalskick.
Jag är fast besluten om att styra upp det här, men skicka all info du har om lagar etc, som en kuriosa.. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.