|
|
|
|---|---|
735 |
Som rubriken lyder så har ja fått lite problem på halsen vad gäller mitt batteri. Bilen har varit avställd under vintern och nu när jag tyckte att vädret var lämpligt för luftning så visar det sig att batteriet är nästintill dött, trots laddning varje vecka. Vad har jag gjort för fel? Har använt en 8A laddare från biltema, trots att jag insett att ja kanske skulle köpt en annan efter att luskat lite här på sidan. Jag har låtit batteriet sitta kvar i bilen och laddat direkt mot batteriet, dock med minus mot jord. Skulle jag laddat det med minus mot minus?? Instruktionsboken samt manualen säger det förstnämnda medan BMW verkstaden säger en sak... Om det senare nu inte fungerar kan man chocka igång batteriet med en laddare med högt amperetal eller? Och var hittar man isf en sådan? Mycket tacksam för svar! P.s har försökt söka inte hittat ngt att ta på... |
|
Hur var batteriet innan du började ladda? Stendött? hände inget när du vred på nyckeln? Isåfall har batteriet troligen dött i någon eller några celler. I så fall bara att köpa nytt. Lärdom underhållsladda under vintern. mvh BLJ |
|
|
Sorry! Läste inte ordentligt! Ser att du skriver att du har laddat under vintern. Hur uppförsig A-metern på laddaren? mvh BLJ |
|
735 |
Jag har laddat batteriet i stort sett varje vecka under vintern men med minus mot jord, har dock (dum som man är!) inte kollat spänningen i det utan glatt trott att det fungerat. Såg nu att lampan på laddaren som ska visa om batteriet är laddat var helt släkt, (lyste svagt grönt när jag började). Kan detta indikera något? Kass batteri? Läste mig till att man ev kunde koppla ihop två batterier för att överföra spänning från de ena, kan d va ngt? Jag började ladda strax efter ja ställde av bilen och då var batteriet helt ok. När jag sedan vred om nyckeln igår, så lyste några instrument svagt, så helt dött borde det inte kunna vara eller? |
735 |
Har tyvärr ingen ampere-meter (heter så va??) på laddaren, och tyvärr inget annat elmätverktyg. Det enda som hjälper? mig är lampan på laddaren.. |
|
Konstig laddare du har, är den avsedd bara för underhållsladdning? Anslut direkt på batteripolerna! Får du någon skilnad då? Starta bilen med startkablar från en annan bil, kör en ordentlig runda men se till att stänga av när du är hemma. Vänta ett dygn prova att starta, startar den ej då är batteriet förmodligen kass. Hur gamalt är batteriet? mvh BLJ |
|
| 735: hmmm, en fråga innan jag skriver vidare. Du skriver att du hade batteriet kvar i bilen när du laddade?, du menar väll inte att du hade bilens kablar på battteriet när du laddade eller? | |
735 |
Tack för era svar! Instämmer i att det nog är en konstig laddare... Har låtit laddaren stå på i ca 20 tim direkt på polerna (även på minus och inte på jord som rekomderades i manualen till laddaren) och se det gav resultat! Så hon gick igång igår kväll, dock med total frånvaro av tomgång men gissar på att detta beror på för lite laddning i batteriet. Jag lät motorn gå i ca 20 min för att bli varm och låta motorn ladda och sedan kom sakta en något knackig tomgång. Och T-gul BMW: jag hade tagit av bilens kablar när jag laddade tack iaf! Batteriet får nu lite mer laddning innan det är dags att inta vägarna! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.