AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.138

tickande motor

Hejsan

Har läst tidigare inlägg om tickande motorer nu men inte hittat svar för min modell. Jag har köpte en 316 (E36) som vinterbil, den är från 91. När jag startar den kall så tickar den ordentligt och detta tar ett bra tag innan det försvinner. Lite tick kan man leva med när den är kall men detta är för mycket. Det slutar dock när den blir rikigt varm. jag har bytt till tjockare olja och det hjälpte lite, dock inte tillfredsställande.

Nu tänkte jag fixa detta och lägga lite pengar på det då jag gillar bilen som fasen, hur är är denna motor uppbyggd, vad behöver göras. Jag gör det inte själv men en vän jobbar som bilmek så han får ta detta. Kostnad för delar? Mycket jobb?

En annan sak som skall fixas innan jag är riktigt nöjd är ett klonkande ljud när jag kör över ojämnheter på höger sida... alla tex brunnslock klonkar till och jag har fått tips om att det brukar vara en gummipryl som sitter över stötdämparna?? Nån som känner till detta problem och om det är svårt att byta? Har kollar fjädrarna och dom är hela och dämparna är ok.

Tacksam för alla kloka svar!!

//John

*****Porschepower*****
Det är samma svar som gäller med tickandet. Jag har samma motor som du.
Klonkandet kan mycket riktigt vara de fjäderbenslager du snackar om. Så byt dem. Men jag har för mig att det låter kanska "stenhårt" om de är kassa. Silentblocken kan det kanske vara?

Kör hårt!
Sa
16
Sach
Bmw 325IA -92
Det som tickar är ventilerna, jag hade inan en 316i och det vara samma med den och det andra är förmodlingen bakvagnsbussningarna som är kassa eller är det fjäder bussningarna.

Om du tittar i hjulhuset där det oljudet kommer ifrån, så ser du stötdemparen, titta då längs upp på stötdämparen så sitter det typ en talrik, (hatt) liknande föremål, vika på den, om den är lös så måste den bytas ut, det gör du enkelt själv inifrån bagagelucka, är det bakvagnsbussningarna så måste du lämna i den, kostar ca 1500:-

Lycka till