AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.138

tickande motor

Hejsan

Har läst tidigare inlägg om tickande motorer nu men inte hittat svar för min modell. Jag har köpte en 316 (E36) som vinterbil, den är från 91. När jag startar den kall så tickar den ordentligt och detta tar ett bra tag innan det försvinner. Lite tick kan man leva med när den är kall men detta är för mycket. Det slutar dock när den blir rikigt varm. jag har bytt till tjockare olja och det hjälpte lite, dock inte tillfredsställande.

Nu tänkte jag fixa detta och lägga lite pengar på det då jag gillar bilen som fasen, hur är är denna motor uppbyggd, vad behöver göras. Jag gör det inte själv men en vän jobbar som bilmek så han får ta detta. Kostnad för delar? Mycket jobb?

En annan sak som skall fixas innan jag är riktigt nöjd är ett klonkande ljud när jag kör över ojämnheter på höger sida... alla tex brunnslock klonkar till och jag har fått tips om att det brukar vara en gummipryl som sitter över stötdämparna?? Nån som känner till detta problem och om det är svårt att byta? Har kollar fjädrarna och dom är hela och dämparna är ok.

Tacksam för alla kloka svar!!

//John

*****Porschepower*****
Det är samma svar som gäller med tickandet. Jag har samma motor som du.
Klonkandet kan mycket riktigt vara de fjäderbenslager du snackar om. Så byt dem. Men jag har för mig att det låter kanska "stenhårt" om de är kassa. Silentblocken kan det kanske vara?

Kör hårt!
Sa
16
Sach
Bmw 325IA -92
Det som tickar är ventilerna, jag hade inan en 316i och det vara samma med den och det andra är förmodlingen bakvagnsbussningarna som är kassa eller är det fjäder bussningarna.

Om du tittar i hjulhuset där det oljudet kommer ifrån, så ser du stötdemparen, titta då längs upp på stötdämparen så sitter det typ en talrik, (hatt) liknande föremål, vika på den, om den är lös så måste den bytas ut, det gör du enkelt själv inifrån bagagelucka, är det bakvagnsbussningarna så måste du lämna i den, kostar ca 1500:-

Lycka till

Everyone bites the dust!!!
Visa användare
54
Tomter guttn
540iA Touring -94
525tdsA Touring -98
318is -90, Banebil
Skift til del-syntetisk olja, det tror jeg kanskje vil løse problemet ditt.
Hadde en 88 golf gti 16v en gang som tikket noe sinnsykt når den var kald og da byttet jeg til del-syntetisk Castrol ett eller annet, og da forsvant tikkingen!

Hasta La Vista!!
Hej

Som sagt, har redan bytt olja.. hjälpte lite men inte helt. Nån som vet exakt vad jag måste köpa eller är det inställning av ventiler/lyftare?

/John
hallå! även jag har en 316-91-E36 som vinterbil,har också en tickande motor,provade delsynt,mineralolja men det var ingen skillnad. Nu satte jag i Mobil 1 5w-50 helsyntet och faktiskt den tickar nästan inget nu.
och här är ofta kallt (Luleå) angående klonk frånbak vagn så hade jag samma,det var silentblocken.

M3-gpower-93

MMMM3
HELSYNTET? Jag har helsyntet, men det tickar som satiken. Det har varit hel i den så länge jag kan minnas. Funderar på att byta till vanlig olja vid nästa byte.
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Tjena...Tickandet har du fått rätt många svar på men klonkandet....Jag hade ungefär samma symtom med min gamla 325 e36.. och jag retade ihäl mig.Sen kom jag fram till att det var ena bromsbelääget så låg och slog..Det sitter ju typ 2 st fjädrar som trycks emot bara för att dom inte ska flytta sig...Den en "fjädern" var inte utböjd tillräckligt..Så kolla det innan du slänger ut en massa pengar i onödan...

Mickqe
Tjenare

Jo jag tror också att det är silentblocken.. får ta och lämna iväg henne på kolla ang detta. När det gäller olja så bytte jag först till en mineralolja och det blev bättre med tickandet...dock inte helt bra.. så jag testade igår att byta till en dyrare helsyntet Castrol SLX (635:- /4liter) men det verkar snarare bli sämre med denna olja..

Nu när den var så dyr kommer jag köra med den en tid iallfall men nästa gång blir det en tjockare olja igen.

Mvh
John
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Att den tickar från början beror säkerligen på att du har täppta lyftare. Det sitter ju hydraliska lyftare i din motor. Om dom är täppta så kan det dröja ett tag innan de får upp ett ordentligt tryck. Det räcker med att en är täppt så låter det som fasen. Jag hade det problemet med min. Den lät som en traktor de första 3 minutrarna. Detta försvan dock när jag pressade ur skiten ur lyftarna. Jag gjorde detta genom att värma dem och pressa ihop dem med ett skruvstäd.

Detta är ett vanligt problem, och det är ju inte så konstigt att det bildas avlagringar av oljan innuti lyftarna. Det cirkulerar ju inte så mycket olja där.

Om du vill byta lyftarna så går dom på 185:-/st hos motornord. Du behöver 8 st till din motor.

Det går inte att ställa in ventilerna på en motor med hydraliska lyftare. Det är det som är finnessen med dem. Dom gär det själv (om dom inte är täppta, def etc).

För att få ur lyftarna så måste du lyfta ur kammen. Det är ganska enkelt att få bort allt, men när det skall ihop igen så rekomenderar jag att du tillverkar två specialverktyg för att hålla kammen och svänghjulet i fas. Sedan så är det viktigt att spänna remmen rätt. Detta kan du göra med hjälp av ex en dynamometer. Ritningar på värktygen hittar du i en "gör det själv bok" från mekonomen.

När du gör detta ingrepp så passar du självklart på att byta rem/rullar och vattenpump (om den inte är bytt nyligen). Sen om kam och vippor är slut så byter du dem med då. Om du skulle byta allt som jag pratat om (utom lyftarna som antagligen går att rädda) så går väl materialet på ca 4000:- hos motornord.

Min bil blev en helt annan att köra efter detta. Mycket bättre ork genom hela registret och mycket varvvilligare.

Lycka till!
Hej

Stort tack för tipset, låter som om det kunde vara detta som orsakar tickningarna...Jag har tyvärr tummen mitt i handen så det vågar jag mig inte på men jag skall ändå byta kamrem så jag skall höra om min bilmek kan göra detta också. han räknade med att det skulle ta ca 1.5timmar att byta remmen enligt sina tidlistor på jobbet. Hur lång tid extra tror du att detta extramoment kan ta??? Är det svårt?

Mvh
John
Tjena John!

tänkte bara säga, att jag har haft tickande ljud från min 325 E36, slängde i Castrol SLX 0w30, efter en vecka var han helt tyst! Så testa att köra lite med denna olja innan du lägger för mycket pengar på att byta lyftarna .. Och sen kan jag också rekomendera tillsatsen Wynns lyftar rengöring, den har hjälpt mig många gånger med klickande lyftar, säga vad man vill om tillsatser men detta har fungerat för mig iaf ..

lycka till!

mvh
Daniel
Ok får ge det en tid och se om det blir bättre :) Mailade dig.

Mvh
John
kan ju nämna att jag också har kört wynns tillsats innan jag bytte till helsyntet,som ovanstående sa, kör "in" oljan lite först den brukar bli tystare efter 50mil..

316-91
M3-93

MMMM3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.