|
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet på att köpa extraktorgrenrör. Dock inte säker på vad jag får för pengarna. Kan det vara stor skillnad på olika extraktorrör? Vad ska man titta på osv? Länk Länk Länk Kan dessa vara nåt att ha? Detta ska vara effektkurvan från före/efter Länk | |
PETER.O |
Dom rören är alldeles för korta för att kallas extraktor-rör. Du får ingen hjälp av några pulser med så korta rör. Effekt höjningen beror nog mest av att det är mindre motstånd i dom.Byter du inte kam är det inte så noga om rören inte ger några pulser, så till en std motor är dom väl ok. Peter |
|
Länk Är detta mer "extraktor" då? Men är de förstnämda rören värda sitt pris 2800:-? Kommer jag märka av de? Många bäckar små... ;-) |
|
PETER.O |
Nja, rör längden bör väl vara runt 700-800mm.Men har du ej en vass kam (mycket överlapp) så spelar längden mindre roll. Peter |
|
Tror du jag får ut någon effekt av de förstnämnda rören då? Mest flödeseffekt kanske? Kan ge bra effekt tillsammans med mitt öppna filter och fullflödesdämparen? Vill gärna prova att plocka bort kattarna också. |
|
PETER.O |
Effektökningen blir kanske inte så stor, men stämmer dyno uppgifterna så bör dina andra ändringar inte göra det sämre iallafall, förutom ditt öppna filter (om du inte gjort så det kommer kall luft till det) Peter |
|
Ska försöka avskärma de när tid och möjlighet finns. Måste komma på en snygg lösning också. De kan göra stor skillnad om de får varmluft från motorn på sig eller friskluft? Kan man vinna nåt på att dra ett fett rör fram i fronten och sätta filtret där? |
|
| Jag har friskluftstillförsel till mitt KN. Röret sitter under fronten och går upp mot filtret. Det som händer är att: om du kör på vintern så är röret ständigt igensatt. På vårern, sommaren filtret igensatt pga. all sand smågrus far in i röret och fastnar på filtret. Ska testa sätta ett finare nät på röret och se om det hjälper mot gruset, inte lika bra flöde kanske men men. | |
|
rave: Det gör skillnad om motorn drar varmluft från tex grenröret. Har man monterat ett konfilter måste man se till att det får rejält med frisk kall luft från fronten samt se till att det är avskärmat. Annars sänker filtret effekten. |
|
|
Nu sitter ju filtret på motsatt sida om grenröret så det är ju ingen "direkt" värme därifrån. Vad tror ni om att dra ett fett rör från luftmängdmätaren fram till fronten... typ sidan om kylaren och sätta filtret där? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.