AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
973

Fläckten till acc "när starta "

j-
4
j-b
525i-93
Hej funderar när elfläckten frammför kylaren och kondensatorn till acc skall starta.och om den inte startar hur länge kan man köra den utan att förstöra systemet ???

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bilen är troligtvis utrustad med en hp vakt, som bryter om trycket blir för högt! Dessutom är troligtvis även fläkten kopplad via en egen hp vakt som startar fläkten vid ett visst tryck!

Många bilar har endast hp vakt till fläkt och inte till magnet kopplingen på kompressorn!

//Mvh Simon
Ja
760
JanF
530i-93
Så fort AC pumpen går ska fläkten också gå på lågvarv.
ormen
min startar varje gång pumpen slår till...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, så de funkar så! Har inte ac på min e34 så jag är inte så insatt, men då är det hp vakten säkert som ser till att fläkten går på högre varv vid ett visst tryck!

//mvh Simon
bu
21
butte
525iA Touring-95
Det är givaren för temperaturen på kylarvätskan som gör att kondensorfläkten går på högvarv. Den ska alltid på på lågvarv när kompressorn går.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kylarvätskan?? Vad har kylvätskan med ac systemet att göra? Eller syftar du på köldmediet? Som cirkulerar i ac systemet! Det är trycket man går efter, men tryck och temperatur går hand i hand så det är ju inte helt fel om man säger att det är temperaturen som startar fläkten! Det är samma sak, men ändå fel!

//Mvh Simon
bu
21
butte
525iA Touring-95
Vid kondensorfläkten sitter ett motstånd för lågfart eller egentligen normalfart för kondensorfläkten. På kylaren sitter en givare som känner av tempen på kylarvätskan. När den tempen stiger över en viss temperatur kopplas kondensorfläktens motstånd förbi och gör att den går för full fart.

Ja
760
JanF
530i-93
Alla har rätt här. Fläkten styras av både AC och tempen i vanliga kylaren
bu
21
butte
525iA Touring-95
Helt riktigt

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, visste inte att det fanns en givare även på motorns kylare! Man lär sig mer varje dag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.