AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.550

Hur mycket ström ska bilen dra?

Sida 1 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min e39 drar ca 0.8 Ampere då bilen är avstängd (dörrar stängda och stereon avstängd)

Den har originallarm.

Är detta normalt?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har vi ingen elektriker på forumet?

Vågar jag ta bilen till jobbet och låta den stå över dagen?
ja det är normal eftersom larmet drar en hel del så det låter ok med 0,8 amper.... har du problem med batteriet eller???? min bil med larmet på batteriet räcker 7 dagar... utan larmet på kan jag ha 2 månader bilen i garage coh startar direkt så ja larmet drar väldigt mycket!!! men om din batteriet håller på att bli dåligt visst kan det dra batteriet över en dag!!!!!!

M.V.H

Mauricio
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alldeles för mycket, vilströmmen ska inte vara mera än max 40 milliampere men bör ligga normalt på 20 milliampere cirka.
Men det är efter 16 minuter när bilen gått ned i sleep mode.
Kolla så att bilen gå i sleepmode efter 16 minuter, har du automat så slocknar växelindikeringsdioden, men rör inte bilen på 16 minuter, dvs lås upp öppna en dörr ele dyligt, har du inte automat, så ställ upp skuffluckan, belysningen där slockan efter 16 minuter om allt är OK, sedan ska man mäta vilströmmen.

///MVH Hasso
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack Hasso!

Jag tror du är på rätt spår. Bilen har automat och
växelindikeringsdioden vill inte slockna.

Finns det något att göra själv eller är det verkstaden som gäller?
ja så är det så efter 16 minuter ska bilen gå till sleep mode!!! det viste jag inte om har mätt min ström precis när jag har stäng av bilen... fungerar också det på e34 eller är det bara nyare bilar som detta fungerar ???? Min har en tendens att dra batteriet när larmet är på annars utan larmet på kan vara 1 till 2 månader och den startas direkt.... kan det vara något fel??? har hör av batteriet ska inte dra så fort när larmet är på stämmer detta???
har inte märk någon tendens till batteriet är dåligt på någon sett!!!

M.V.H

Mauricio
Sleep mode finns på E34 oxå.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Hasso har redan svarat, rätt dessutom. Tänk så här: 0,8A innebär nästan 10W effekt vid 12V, denna måste ta vägen nånstans, om inte annat så i form av värme. Jag skulle sova mycket dåligt om jag hade en okänd förbrukare på 10W i bilen, dvs en potentiell brandfara. Det går åt mycket mindre effekt än så för att starta en hög punktupphettning om det sker på fel ställe.
Ett billarm t.ex är optimerat för att dra så låg ström som det bara går i viloläge, runt 15-20mA kanske kan vara typiskt för ett larm.

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack Folke, jag är helt med på ditt resonemang.

Självklart blir det värme av effekten någonstans (vad skulle det annars bli?)

Just nu tar jag bort minuskabeln då bilen parkeras.
Kan man felsöka själv på nåt bra sätt ?

Man skulle kunna ta bort säkring för säkring och se när bilen går ner i sleepmode, men eftersom detta skulle ta minst 15 minuter/säkring kommer det bli ett ganska tidsödande arbete.

Är det troligtatt BMW hittar något fel genom att bara koppla in sin dator?
Ca
15
Casull
530 E-60 03:a
Gör en så kallad halverings metod, det går lite snabbare.
Du tar helt enkelt bort hälften av säkringarna och kollar strömmen, är det ok kan du sätta dit hälften av dom som är kvar och så vidare, ja du förstår principen.
Det måste ju inte bli enbart värme iofs, nån liten motor eller dylikt kan ju snurra osv.
Hos BMW kan man tvångsstyra sleepläget för att slippa väntetiderna, kan vara bra vid felsökning.
På min E39 ligger strömmen betydligt över 0,8A i aktivt läge, runt 2A har jag för mig. Man kanske kan plocka säkringen till generalmodul osv för att sätta sleepfunktionen ur spel, alternativt gå på de säkringar som man vet skall vara inaktiva även när bilen är i aktivt läge. Jag brukar mäta över den urplockade säkringens hållare. Man kan ta en avbränd säkring och applicera ett par kablar på denna ut till instrumentet, snabbar upp mätningen lite.

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Casull, förstår vad du menar, funderade faktiskt i sanmma banor.

Folke, jag har bara mätt med Biltemas billigaste multimeter så 0.8 A är nog ganska grovt. Ska testa din metod med gammal säkring.

(..och när en lite motor snurrar blir det just värme, men skit samma nu är det inte fysik vi diskuterar)

Tack återigen!
Visst, men med sådär 60-80% verkningsgrad kan den ju utföra lite annat arbete också, t.ex pumpa lite vätska eller luft, vrida på backspeglar osv.

FP
NR
120
NRW
330xiA Touring -01
Hade bilen avställd i 16 veckor, startade på första vredet.
528iA T. Original-larm. Rätt låg strömförbrukning, eller hur?

nrw
NRW:
Klockrent!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
16 veckor = 2688 timmar. Om bilen drar runt 30mA så har du sugit ut c:a 80Ah, Förutsatt att batteriet var i perfekt nyskick och helt fulladdat så hade du kanske 5-10Ah eller motsvarande polspänning/strömkapacitet kvar. Inte illa att starta på detta, ett fall för rekordboken kanske?
Verkar som vi kör omkring med stora tunga batterier i onödan..))

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Han kanske inte hade larmet på :))
Angående Sleep mode så undrar jag om det var ett tidrelä som ska släppa efter 16 minuter, ska dubbelkolla detta när tid medgives, är inte hundra men nått ruvar i bakhuvudet, isåfall kan det ju vara detta relä som spökar om det är för hög vilström.

///MVH Hasso
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det vore kanon om du ville kolla detta, Hasso.

Hoppas hinna börja felsöka lite i helgen.
Tidskrets med relä eller elektronisk switch. Problemet brukar vara att något eftermonterat lurar kretsen att hålla kvar bilen i vaket läge.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja om allt vore så enkelt.:))
sleepmode funktionen ligger i Generalmodulen, bilen aktiveras därifrån.
Sedan finns det en annan relämodul i samma krets, som övervakar om man glömt någon belysning som taklampor(kartläsar-bel) skuffen, handskfacket , växelindikatorn , restvärmefunctionen mm
det stänger av dessa funktioner efter 16 minuter alltså intar sleepmode.
Reläet heter på engelska consumer cutoff/overload protection relaymodule. Övervakar också motorerna till elmanövrerade stolarna om dom skulle dra för mycket ström.
Relät sitter bakom vid handskfacket i reläsockel (svart kan de vara) och är dubbelt så högt som de andra reläer som sitter där.inte i samma rad.
Skulle detta relä lösa, så kan man reseta detta genom att stänga av tändningen i 16 minuter minst och sedan rycka ur reläet och sätta tillbaka detta, det är ju inolverat i sleepmode funktionen.(kan även resetas i DIS.)
Står också att när man stänger av tändningen så ska det vara max 750ma (E39 528) en minut senare 560ma och efter 16 minuter ca 18ma.(sleepmode)
Det var ingen "lätt" krets att få grepp om :)) inte schemamässigt i allafall.

///MVH Hasso
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ok, vad är din rekomendation, Hasso, (eller nån annnan) ska jag ta bort reläet och testa dess funktion på något vis?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.