|
|
|
|---|---|
|
Har en liten undran angående Bilprovningen… 23/11 gjorde jag den årliga kontrollbesiktningen av min 528I-83 i Alingsås och fick anmärkningen Färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn. Åkte hem renoverade vänsteroket som kärvade efterkontroll 26/11 samma anmärkning: Färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn fast nu var det högeroket! Borde kanske renoverat båda fast högeroket var bara ett år gammalt!! Fixade detta ny efterkontroll 3/12 och se på fan nu var bromskraftsfördelningen bra men fick istället följande: 1. Bromsservo, funktion felaktig. 2. Färdbroms funktion, pedal sjunker. Det står ju på baksidan att av besiktningsprotokollet ”I normalfallet begränsar bilprovningen sin kontroll till de detaljer/funktioner som anmärkts på eller som kan ha påverkats vid reparationen”. Ska de kunna hitta nya fel varje gång? Jag är övertygad om att det hela tiden varit samma känsla i pedalen så varför kommer det på den andra efterkontrollen?? Försöka diskutera detta med besiktningsmännen gav noll. En annan sak som är intressant, första gången jag var inne fick jag en månad på mig, till 27/12 innan körförbud inträder, sista gången den 3/12 fick jag bara på mig till 10/12 alltså har de kortat ner tiden med 17 dagar!!! Inte heller detta fick jag ngt bra svar på!!! Har SBP något emot BMW? Är de avundsjuka eller vad? Har någon annan haft samma problem eller vet om det får lov att vara så här är jag tacksam om ni delar med er av erfarenheter och kunskap. Ska nu ombesiktiga igen har bytt huvudcylinder, testat olika bomber luftat för kung och fosterland fortfarande samma känsla i pedalen!!! Tur att det är så kul att köra BMW annars hade man nog ledsnat…. LTK, kung i Alingsås | |
|
bilprovingen e noga med bromsarnas funktion... måste säga att detta nog e det enda som jag har förståelse för att dom e petiga ned faktist... för bromsar e viktigt , även på en BMW ;) sen att du bara fick kortare tid för var gång kan bero på att dom tyckte det var allvarligt fel, i värsta fall kunde dom gett dig körförbud - o då hade du fått bärga hem bilen också... mvh Danne 390Nm - oljebrännare! |
|
|
Jag tycker dom brukar va riktigt entusiastiska när man kommer med BMW´n ,M5an gled rätt igenom utan anmärkning .. LTK du kanske har fått luft kvar i bakbromsarna efter dessa renoveringar, kan ju oxå va en defekt huvudcylinder.. och som Bmw Danne sa så är dom ju rätt noga med bromsarnas funktion. |
|
| Jag undrar också över deras tidsättning för efter kontroll.Är det helt upp till den enskilde besikningsmannen eller hur ligger det igentligen till? | |
BMW-Yoda |
Tycker att flertalet på SBP är knäppa maktmissbrukare likt de flesta snutar. BMW-Yoda |
|
Tykcer att det skulle vara klara regler hur dom får göra och inte göra så att dom inte kan misbruka sim makt precis som BMW-Yoda säger... //Cosmos |
|
|
Håller med BMW-Yoda helt och fullt..... Får se hur det går i morgon lite nervigt är det... LTK, kung i Alingsås |
|
| Annars kan du väl lägga pengarna (i stället för att ge dem till SBP) på en midre felsökning hos en acrediterad BMW verkstad. Anser de att det verkar vara obefogat med en 2:a så släcker de den. | |
|
vad jag har förstår så är det där med tiden något som dom nyligen börjat med det är för att man inte ske kunna köra hur länge som helst och besikta en gång i månaden.... tydligen har dom haft problem med detta... hur nu folk har råd med det sen kan man ju tänka sig att det kan har kommit upp följfel vid reparationen av oken därför kollade dom hela broms-systemet.... GASAR TILL DET RASAR |
|
sebbe_bmw |
LTK blå E28 528 har man sett några ggr i Alingsås:) |
|
Jaså sebbe du har sett skönheten är du i stan med dina bumsar nåt eller? LTK, kung i Alingsås |
|
sebbe_bmw |
jo skönheten har jag allt sett!!!! Nja "strögar" ju inte direkt men är ju givet i Alingsås i bland även om jag bor lite på utkanten Sebbe |
|
Du sebbe vad har du för färg på dina bumsar kan vara kul att veta om man ser dig nån gång var förresten och hämtade en kanonfin 3,0LA i Herrjunga igår så till sommaren får nog LTK vila lite.. LTK, kung i Alingsås |
|
sebbe_bmw |
Asså det var trevilgt.... 528: Oxford grön (skall säljas) 540: Titan silver med M5 PKT (inte mkt vinterkörning) Skall blinka på dig nästa gång jag ser dig Sebbe |
|
LTK: Enligt bilprovningens hemsida har man efter första underkända besiktningen en månad på sig innan man får körförbud. Om bilen inte går igenom på tredje försöket har man bara en vecka på sig oavsett tidpunkt för besiktningen. |
|
|
Har fått nya anmärkningar på bromsarna 7ggr på SBP. Det var rätt enerverande....slutade med att jag hade bytt ut allt utom pedalen. Sista gången sa jag att jag skulle bräna upp bilen inne i hallen om han hitta något nytt fel...kanske hjälpte:) En kul historia som hände med min första bil var att jag besikta den med blankt papper...en Mazda 323 från -84. På vägen hem så separera golvet o runt höger frambalk, det fick en å fundera en aning...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.