AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.027

Automatlåda 5HP18 slirar

Gu
6
Gurra67
525iA Touring -93
Ny på forumet och mitt första inlägg. Jag har sökt i forumet under en ganska lång tid efter BMW ägare med likartade problem som mig. Har dock inte hittat något konkret eller så vill jag inte se sanningen i vitögat.
Nog om detta och till mitt problem.
Lådan slirar efter inbrommsning och vid start från stillastående.
Det händer ingenting förrän man varvat upp bilen lite och då kopplar lådan in och skickar fram bilen med ett skutt. Problemet har dessutom bara förvärrats av olje och filterbyten, jag byter enligt instruktion och till rek olja (Dexron III), det enda jag känner mig osäker på är om jag fått nivån exakt rätt.
Vid normal framfärd och kickdown så växlar lådan klockrent. Om någon har några tips förutom de som jag redan läst här på forumet (jag har läst många många) så hör av er.

Har ingen lust att kosta på en ny låda !
Vi hörs !

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej! uppstår problemet i en backe t.ex då kan det vara för låg oljenivå i lådan(billigt att fixa)

De flesta problem med autolådor uppkommer när lådan är varm.
slirning mm...
Gu
6
Gurra67
525iA Touring -93
Efter att ha funderat lite kring påfyllningsproceduren på denna växellåda (Krångligt att fylla på rakt underifrån) så tillverkade jag en tunnare påfyllningsslang till min oljespruta. Med den kunde jag pilla in slangen ca 5-6 cm in i lådan och därefter fylla på olja. Det visade sig att jag kunde fylla ca 5dl utan att det svämmade över !
Jag har såleds förlite olja i lådan just nu, kanske det som har varit problemet hela tiden.
köper mer olja idag, återkommer
Vi Hörs !
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Är det inte bara att fylla i röret där oljestickan sitter?

/Henrik
Gurra67: Har precis samma problem som dig, minst sagt irriterande i stadstrafik....

Tror också att det beror på för lite olja, bytte olja och filter vilket fick problemet att försvinna.
Nu har dock problemet börjat igen - värre än innan.
Skulle vara intressant att höra fortsättningen på ditt oljepåfyllande.

Upptäckte dock följande vid byte till sommardäck.
Sitter en "skyddsplåt" framme under motorn precis bakom främre spoilern och denna var helt fuktig av oljeliknande vätska.
Kan detta vara olja från automaten som läcker - vet någon om det finns något som har med lådan att göra som sitter så långt fram i motorn?
Gu
6
Gurra67
525iA Touring -93
Henrik !
På min årsmodell så sitter ingen oljesticka, man kontrollerar och fyller i nivåpluggen mitt under bilen.
Jag har idag fyllt på 1 liter olja till ?????!!!!
Jag vet att jag gör rätt men är förvånad.
Om jag inte sticker in slangen från oljesprutan tillräckligt långt så rinner det över ganska omgående. Om jag däremot sticker in slangen ca 5-6 cm in i lådan mot den välvda kanten så verkar det som om jag kan fylla i ännu mera. Jag har dessutom köpt en billig termometer Typ biltema med inne och ute temp som jag använder för att kontrollera tempen på oljan under påfyllningen.

Detta blev en vetenskaplig utläggning om ett oljebyte men jag kan konstatera att lådan går till 80% ok nu efter mitt sista oljepåfyllande och jag skall köpa en liter till och fylla igen.
Återkommer
Vi hörs !

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
goobledigook:

Det kan vara automatolja som läcker i din bil, om du har oljekylare till lådan. På min E39 var den trasig och det droppade där framme under kylaren och skyddsplåten var full av olja.

/Jonas
ja73: Ok, skall kolla upp det där.
Bilen står mest parkerad på singel så man ser inte direkt att det droppat under den :-(
Som det ser ut på plåten så verkar det läcka under tiden som man kör.
Fronten hade närkontakt med en skata för ett bra tag sedan, kan kanske vara en tidsfördröjd hämnd från "andra sidan"....

Tack för tipset iallafall.

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Du måste starta och eventuellt varmköra lådan för att det ska börja läcka.

/Jonas
Gu
6
Gurra67
525iA Touring -93
Då har jag fyllt på mer olja igen och nu verkar det som om jag har rätt mängd i lådan.
Bilen går hur mjukt och fint som helst.
Om jag backar tillbaka till mitt första oljebyte så ska jag försöka summera.
Något ryckig och slirig låda, bytte olja och bilen blev sämre.
Hade förmodligen både gammal och förlite olja i lådan.
Vid oljebytet fick jag inte till nivån riktigt pga idiotisk konstruktion av oljepåfyllning.
Bytte olja igen samt även filtret, fick i 3liter olja i lådan och den gick ännu sämre än förut. har nu efterfyllt 3 ggr med min modifierade oljespruta och har sammanlgt fått i ca 2,5 l till.
Kan inte annat än att konstatera att nivån är väldigt viktig och kan vara svår att få till.
Nu skall jag ut och åka.
Vi Hörs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.