|
|
|
|---|---|
|
nån som har en bra ide på hur man tar bort låsmutter när man inte har "muttern". 0-100 på 7,82 ORGINAL | |
|
Om det är BMW-originalbult, kan du få hjälp av dem att kolla upp vilken låshylsa du har (verkstäderna har en komplett sats med alla olika varianterna). Sedan kan du beställa den korrekta hylsan som lös reservdel. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Två metoder jag hört talas om som kanske kan funka är att antingen använda kylspray och hammare eller borra ett par-tre hål på rak linje för att sedan använda mejsel.... Mvh Elvis |
|
|
Ajajaj...har samma problem som dig Pechy, har också låsbult men inte hylsan p.g.a att den försvann när jag hade inbrott i garaget. Har inte orkat bry mig om hur man ska göra, men det kanske är på tiden att man gör det. Är ju inte så roligt att få punka och sedan inte få bort däcket för däckbyte :-). Men jag har ganska mycket kopparpasta på mina bultar så det borde väll kunna få bort dom på något enklare sätt än att borra mm. Går det inte ta någon vanlig hylsa eller något och bara hammra på, sedan vrida eller? Mera förslag tack, vet inte vad det är för låssatts, förra ägaren köpte dom. |
|
|
En vild idé jag fick: kan man använda sånt där "kemiskt stål" som man formar själv? Fast det är kanske lite omständigt också... :-( Mvh Elvis |
|
|
d e inte bmw orginal(tyvär)! däremot biltema orginal:) snacka med en på verkstan som skulle svetsa på en bult..hoppas det går bra..drar ju ihop sig till emmaboda... 0-100 på 7,82 ORGINAL |
|
|
d e inte bmw orginal(tyvär)! däremot biltema orginal:) snacka med en på verkstan som skulle svetsa på en bult..hoppas det går bra..drar ju ihop sig till emmaboda... 0-100 på 7,82 ORGINAL |
|
|
Gör som jag,svetsa dit en större skiftnyckel på muttern å dra loss sedan,funkade fint för mig. BMW e lag |
|
|
kan bli svårt.har mim fälgarna som e orginal till e30.muttern sitter ju så satans djupt... 0-100 på 7,82 ORGINAL |
|
|
Förmodar att inte Biltemas "låsmutternycklar" är unika. Köp en ny på första bästa biltemavaruhus! Annars brukar däckhandlare ha en bra uppsättning nycklar. Det händer ofta att folk lämnar in sina pärlor för däckbyte och glömmer nyckeln till låsmuttrarna. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
kristian: har gått i samma tankar.får testa d först innan svetsen åker fram 0-100 på 7,82 ORGINAL |
|
|
Tjena Pechy! Jag har mailat dig en lösning, som jag vet fungerar... Dock fungerar den kanske FÖR bra, så vill inte basunera ut den här på forumet, då ju lås-satserna helt enkelt sätts ur spel.... Och fälg-tjuvarna vill jag INTE tipsa. |
|
|
hudrolift.. tackar för mailet..låter ju vettigt... |
|
civilization |
Hej har samma problem...låsmuttern har suttit i verktygsfacken så länge jag haft bilen och vips, när jag lämnade i bilen häromdan för byte av spindelled så kunde de ej hitta bulten. Börjar bli lite kris eftersom jag fått tid i gen på tistag. Nån som vet nåt bra? |
|
Migsvetsa fast en bult i mutern och drag loss..... Innan du börjar svetsa så täcker du runt bulthålet med alufolie så blir det inga svetsstänk i fälgen... |
|
|
Jag knackade fast en hylsa som var lite för liten, och sen var det bara att dra loss. BMW CS #5206 |
|
| Hade fått nya låsbultar för några år sen i julklapp, BMW-original, som tapparna brast på nycklen när sommarhjulen skulle på. Är man för stark, eller...? Det va det modellen med 4 oregelbundna hål på en slät mutter med en löpring ytterst. Blev förbannad och åkte in till BMW-verkstad och bara bad dem lösa det. "Ta bort de andra bultarna och kör i cirklar tills det lossnar" fick jag till svar... Trodde inte mina öron! Nehej, sa jag! Det får ni lösa på annat sätt. Då kom en gammal medhjälpare på BMW-verkstan och satte sig på en pall vid hjulet med en huggmejsel och en hammare. Jag ljuger inte om det tog honom mindre än 5 minuter att knacka bort alla fyra låsbultarna. Men han hade nog hanterat verktyg förr i sina dar... Innan dess hade jag den modellen med en cylinderlås i mitten och va på däckfirman och skulle sula om vännen. Självklart gick inte nyckeln in i låset efter en massa salt och smuts, så däckbytaren satt och fipplade med nyckeln i nästan en timme... Då bara frågade han mig "Ska vi fimpa låset?" Ja, visst, vi har väl inget val... Så tog han en polygrip av större modell om låset och bara bröt till. Det gick fortare än att lossa med nyckel... Summering: Varför är låsen i så dålig kvalité och varför kan inte busarna låta dem va i fred, så vi slipper hjullås...? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.