AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.207

Wastegate TD04-16T

Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Är det någon som vet hur tidigt wastegaten skall BÖRJA öppna?

När jag började mappa efter att ha fått ihop konverteringen, så fick jag fullt laddtryck vid ca 2500-2800 varv. Med orginalinställd arm, så laddade jag då 0.5 bar.
Nu har nåt hänt. Laddtrycket kommer senare och ökar med varvtalet upp till ca 0.8 bar. Trycket stabiliserar på 0.8 först vid ca 5000 varv.

Jag provade att trycka wastegaten med tryckklocka, och såg att den börjar öppna redan när jag börjar lägga tryck på den. Sen öppnar den helt linjärt med trycket upp till ca 1 bar. Jag tycker att borde öppna vid typ 0.4, och då öppna ganska snabbt.

Är det fel på min wastegateklocka?

/Andreas
Vet att vissa som uppgraderat turbo på Saabar och sätter på ett td04 modell större fått problem med att wastegaten inte orkar sänka tillräkligt..>>för högt grundladdtryck eller i värsta fall galoperande turbotryck.
Grundladdet på Saabarna (det som regleras av wastegaten) är iofs lågt, oftast runt 0.4bar.
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
precis...

Men jag har ju problem åt båda hållen!
Min wastegate verkar öppna lite redan från början, så jag får svårt att bygga laddtryck. När jag sedan når ca 0.5 bar (som ska vara grundtrycket) så öppnar den för lite.
Jag har kännt, lyssnat och kollat, men jag kan inte hitta någonstans det skulle läcka ut varken avgaser eller luft från turbon.

Konstigt att det bara blir så, utan att jag pillat på den.
Någon som har provtryckt sin klocka och vet hur den ska bete sig?
testa att söka info om det på www.stcs.nu eller lägg in en tråd där där finns säkert en uppsjö av trådar om just de problemen. Många är duktiga p hur td04/modds där. Hur wastegaten beter sig har att göra med mottryck, hur grenrör etc är byggt osv, är inte så hemma på det men det få bli mitt tips.
//M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.