|
|
|
|---|---|
|
TJA! Har skaffat 6 st lågohmiga spridare. Har tänkt att sätta ett 50 W motstånd på 15 ohm i serie med varje spridare. Nu borde alltså spridarna funka som högohmiga? Några synpunkter. Motståndet finns på Elfa.se och heter Serie HS/NHS, 50W. Skulle detta funka?? Länk <--- Mitt Bi-Turbo projekt | |
RafkoM3 |
Sött dem 3 och 3 paralllell. Sött 1,5 15W ohm i serie med dessa "2 st" parallella sladdar. Detta fungerade fint! Länk Länk |
RafkoM3 |
Sött dem 3 och 3 paralllell. Sött 1,5 15W ohm i serie med dessa "2 st" parallella sladdar. Detta fungerade fint! Länk Länk |
|
Här har du en bra förklaring Länk /Per |
|
|
Har kollat på Jevlars länk men förstår inte riktigt. Använder man deras "räknare" så får man fram ca 2,3 ohms motstånd i serie med varje spridare. Mina spridare är på 2,4 ohm. Räknade med 3 A i ström, var ute å mätte, dock med 12 volt (blev 3,3A). Men då har man ju bara 2,3+2,4 ohm och det blir ju 4,7 ohm. Högohmiga spridare börjar väl räknas vi typ 12 ohm till 16ohm??? Behöver en förklaring!! Fler som har gjort om låg till hög-ohmiga????? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Ojdå!!! Nu fattar jag, det var visst den strömmen (A) man ville ha man skulle knappa in i flätet, inte hur mycket ström spridaren drar idag! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Ny slutsats: Mina spridare är nu på 2,4 Ohm. För att göra dom till högohmiga som ej drar mer ström är 1 A (SMT6 klarar 6A, 1*6=6) krävs: 1 st motstånd på 11,6 Ohm, 20-25W, i serie med varje spridare. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| på bmw e väl spridarna 12 ohm orginal o man använder spridare från sej vxxxo typ gröna 968...som e på 16ohm måste man ha ett motstånd då me för det ska bli rätt spridnig..?eller spelar de ingen roll högohm som högohm...vilket motstånd ska man ha isf...? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.