|
|
|
|---|---|
|
Någon som hört nåt mer om hur det kommer att bli? Polarbear | |
|
Vägtrafikskatteutredningen skall komma med sitt slutbetänkande i slutet av maj. Väntar själv med spänning! //Örjan C |
|
|
De har väl i princip hållt på i nästan 10 år (då kilometerksatten avskaffades) och det brukar alltid leda till en ny utredning. Men om skatten på fordonet sänks kan man räkna med höjd skatt på dieselbränslet i stället. Status quo alltså...det är vad finansierade skattesänkningar definieras som den regering som vi har för närvarande. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
På kanslinivå rör det sig frågan är inte om utan när. BMWs dieslar är svåråtkomliga idag och det råder motorbrist i hela Europa. T e x Borgs har en X5 3.0dA med fin utrustning. Det ringde ett nöt när jag var där som trodde han kunde pruta 6% ytterligare utanför ramavtalet på telefon. säljaren sade blankt nej och kunde blir sur....., nöt. Alltså har man beställt eller ska beställa en ny BMW överväg helt klart att stoppa en dieselmaskin under huven och lasta gärna på gott om extra fabriksutrustning det gör det lättsåld den dag man skall byta. Inom ett par år kostar nog soppan 15kr/ liter och då kostar dieseln 10..... en X5 3.0d vid fabriksbeställlning idag blir septemberproduktion förresten:)) Mvh Asken |
|
|
Jag tror att det blir svårt för regeringen att enbart använda dieselskatten till att straffa ut dieselbilarna från marknaden. Då en dieselbil ofta drar minst 25% mindre bränsle än motsvarande bensinbil, skulle höjningen av dieselskatten behöva bli anmärkningsvärt hög för att detta skulle fungera. Jag tror i alla fall inte på ett dieselpris på runt 12-13 kr vid pumpen om bensinen kostar runt 10 kr. Jag tror att de flesta modeller för förändring av dieselskatten kommer att öka marknaden för dieselbilar i Sverige på samma sätt som skett i övriga europa. Det mest troliga i mina ögon är nog att dieselskatten kommer att höjas något samtidigt som vi kommer att få en differentiering av skatten på dieselbilar som baseras på både miljöklassning och vikt/CO2 utsläpp istället för enbart på vikt som idag. Vi får väl se hur förslaget blir om en månad! //Örjan C |
|
|
Jag läste precis att förslaget skulle ge en höjning av dieselpriset på 2kr och 20 öre samt en enhetlig skattesats på fordonet. Asken: 15 kr för soppan...huga. Full tank på en X5 4.4 blir 1500 pix. Då får man hoppas att jänkarna lyckas öppna upp oljekranen i Irak, annars lär det väl bli revolution i USA om bensinpriset där skulle stiga och konstant ligga över 2 dollar/gallon :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Det som händer om staten höjer dieselpriserna är att stölderna och smugglingen av röddiesel kommer öka. Det är ju redan nu inte helt ovanligt med bla skogsarbetare som hittar sina traktorer långt inne i skogen länsade på diesel och tullare som blir rammade samt hotade till livet av smugglare. Jag törs inte ens tänka på vilka metoder som kommer att användas om finska röddieseln kostar säg 5kr/l i finland och svenska dieseln kostar upp emot 12-13kr. Det blir stora vinstpengar för dom som sysslar med det..... Polarbear |
|
|
15:-/l... Det var värst... Ja, då är väl frågan om det inte börjar närma sig för alternativa drivmedel? Efterfrågan på billigare lösningar lär ju bli ganska stor.... Mvh Elvis |
|
|
Höjer regeringen skatten på dieseln så har plötsligt maffian fått ännu ett nytt ställe att tjäna pengar på. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Asken: Tur att jag beställde en 320dT idag då med extra för 180000:- ;)) /Johan |
|
|
Kristoffer_L: Var kommer denna information från? Det låter i mina ögon inte som ett typiskt Svenskt förslag.... I övriga europa så är skatten miljöbaserad och det verkar konstigt om Sverige inte skall följa den trenden utan skapa ett skattesystem som stimulerar till användning av gamla och smutsigare dieslar istället för de nyare med partikelfilter etc. //Örjan C |
|
|
Om man lyssnar på bönder och åkare verkar det luta åt lägre dieselskatt men återinförd kilometerskatt och någon typ av återbäring för bönder. /Per |
|
|
Kristoffer_L, utöver det du skriver har jag för mig att det skulle vara 30% högre vägskatt på dieselbilar. Dessutom skulle vägskatten baseras på bränsleförbrukning istället för vikt som nu. Oerhört korkat tycker jag eftersom man om man vill straffa de bilar som har hög förbrukning effektivast gör det genom att beskatta själva bränslet. /Simon |
|
|
simon_en: Visst vore det i teorin lättare att beskatta bränslet, men (precis som flera säger i sina inlägg) kommer alltför stora skillnader i bränslepriset för åkare/bönder/finnar att leda till mkt fusk. För att minska problemen med detta tror jag att man istället väljer att ta ut detta i form av vägskatt. //Örjan C |
|
|
Oreo och Simon_en Detta stod att läsa under TV4 text-tv nyheterna. Håller med er båda om att förslaget känns inte särskilt genomtänkt alls. Elvis: Det har väl gjorts beräkningar på vid vilket bensinpris som skulle få folk att ställa bilen för gott och jag tror att denna brytpunkt låg mellan 20-30kr/litern. Om någonsin alternativa bränslen skall kunna få genomslagskraft måste detta ske delvis i USA som trots allt står för en mycket stor del av den globala konsumptionen av fossila bränslen. Så länge oljan är såpass "billig" som den är idag så lönar det sig inte för jänkarna. Fast vi i Sverige har ju en tendens att vilja lösa alla världsproblem på lokal nivå, ex koldioxidskatten, som vi tillsammans med Danmark och Holland är ensamma om i världen. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer: Jo, jag har läst detsamma, har för mig att det var lite över 20 (22-23:-/l någonstans) om jag inte minns helt fel. Men en höjning på 150% på två år har ju inte hänt sedan oljekrisen och borde få fler att tänka framåt (eller också är det bara jag som är blåögd som vanligt... ;-)). Mvh Elvis |
|
|
oreo, det jag fruktar och skarpt ogillar är att det nya förslaget blir ett redskap i den politiska korrekthetens namn att "du skall icke hava ett fordon som sticker ut ifrån mängden, ej heller ett med mer effekt". /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.