|
Sida 9 av 75
|
|
|---|---|
|
Jag tycker det är fegt att köra med ljus. Spänningen ligger i och lura fram som en gädda och plödsligt dyka upp från ingenstans i högerfilen och skrämma halva livet ur en jöns i sin patetiska suv med jätteförstora fälgar och med nallefon i örat. Det är kul - det! MMM/LB |
|
| Johan B - Jag håller med dig, men det du säger är alltså att det inte kan va så att man blir mer bländad av positionsljus+dimljus än va man blir av halvljus ? Det är iaf så jag upplever det när jag möter bilar med positionsljus+dimljus, det stör mig inte överhuvudtaget, däremot är det värre när det handlar om halvljus+dimljus. | |
|
Sani: Vad skulle det vara för mening med att använda dimstrålkastare och halvljus samtidigt vid dimma? Det är alltså aldrig tillåtet, under några omständigheter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Dom som tror att dom ser bättre med Halv+Dimljus lurar sig själva, ju mer ljus du har närmare bilen ju sämre ser du längre bort, och detta bevisar även att man sitter och glor på vad som händer framför bilens front och inte där man borde titta !! Det som finns inom dimljusens ljusfält är ointresant, för det har du redan kört över !! |
|
|
Känner mig tvungen att svara, då jag blir tilltalad: Tydligen ingen. Har vi sagt allt om detta nu, eller?... (Annars måste jag faktiskt hem o kolla på när färg torkar.) Jag känner en snubbe som alltid kör med helljusen på på landsväg med separata körfält - han menar på att han skiter i de mötandes irritation då han ändå aldrig kommer att träffa dom igen. .-) |
|
Philly |
sane: haha jag tror det är så här... ni som säger att man inte ska köra med dimljus säger det endast för att ni inte vågar köra med det, men ni tycker egentligen att det är snyggt :) BMW 4 life |
|
Körde runt i stan häromnatten med dimljus samt positionsljus (parkeringsljus) kom in i en korsning där jag la upp en härligt fin bredsladd varefter jag såg någon stå utmed vägen med någon röd manick, manicken visade sig tillhöra cililpolisen som stoppade mig... tur var att jag såg de ganska snabbt och inte gasade upp mer än 54km/h så de förbisåg hastigheten, men 800 kr i böter för ljusen fick ja hem i lådan idag.. =O( Ska jag var helt ärlig visste jag inte att det inte var lagligt med denna kombination "kvällstid" (dimljus - positionsljus) Min åsikt ang. dimljus är att det ser ganska mycket fräsigare ut me dem samt pos.ljus... däremot är det väldigt störande om halvljus används tillsamans me dimljus..... varpå jag aldrig använder det.. |
|
| Jag tror jag ska ta bort mina dimljus! trött på dom! stenskot sammlare med! fast nått annat blir de som döljer sig bakom! | |
|
Har två BRA förslag. 1. Se till att alla får montera bort sina dimljus, de bländar bara 2. Se till att förbjuda Xenon, det bländar som 3 dubbla dimljus. |
|
bole |
DIMLJUS 4-evah ;-) |
|
"Har två BRA förslag. 1. Se till att alla får montera bort sina dimljus, de bländar bara 2. Se till att förbjuda Xenon, det bländar som 3 dubbla dimljus." --- 1. Ett bra inställt dimljus skall inte blända. 2. Ett bra xenonljus ger en väldigt bra ljusbild på natten när det är som viktigast med ljus. Det är inte meningen att du skall titta in i lyktorna på en mötande bil! Gör det det kan jag förstår att du upplever dig bländad. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
| Hoppande Xenonljus i backspegeln HATAR jag!!! man tar dom för blåljus ju!!! :-(( | |
|
Skulle blåljus i bakspegeln vara nåt att oroa sig för? :-) ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Frågan är vad som skiner mest i ögonen på folk: Att de möter en person som kör med dimljus tillsammans med andra ljus på och därmed begår ett lagbrott, eller att dimljusen faktiskt bländar? I detta landet lagom är varje lagbrott en fruktansvärd synd och personen som begår denna hemska handling måste påminnas om detta. Gärna genom att blända honom så mycket det bara går med alla helljus som finns i hela världen. |
|
|
Snälla, snälla låt den här tråden somna in igen... ingen kommer att lyckas övertala ngn annan om att det bländar eller inte bländar. /Christofer |
|
|
Jag tycker att det är snyggt med dimljus. Jag önskar att det vore dimma varje dag (och inte bara lördagar). Skämt åsido så brukar jag inte reflektera så mycket över ljus (då jag är helt transparent). Tycker också att det är bättre med xenon än att inte xenon alls. De enda ljus som jag inte vill ha i backspegeln är blåljus (och gnistorna från en tappad ljuddämpare). |
|
Ras.mus |
Visst ser det lite tufft ut att ha på alla lampor samtidigt, blir lite julgran över det hela och jul älskar vi väl alla? Sen till t.ex. Philly ovan... "Eee, jag har den minsta bmw som finns att köpa, med den klenaste motorn.. Hrmm, jag klenar dit ett 3,5" avgasrör, köper ett filter som ger kanske 0,5% effektökning (= ingenting i den motorn) och kör med dimljusen på så ser det verkligen ut som jag har en dyr o fin bil! hehehe" Det är väl bara att inse: 1. Det bländar mer med dimljus än utan, framförallt i komb. med halvljus. Det kan väl även den dummaste fatta va? 2. Det är olagligt och kostar en skitsumma om man åker dit. Hälften så dyrt som att köra 1 km/h för fort på motorväg... Så vem skulle inte "våga" köra med dimljus på? Tja, skulle vara den med 316 i så fall... hehe 3. Det ser snyggt ut. (smaksak) 4. Det stör till och med en själv eftersom det bara lyser upp närmst bilen. I alla fall vid all körning över 10 km/h där man inte behöver krypa runt hörnor eller liknande. Det är precis som med breda hjul på stora fälgar. Det ser snyggt ut men det är det enda som är bra, resten blir bara sämre... Sen huruvida Xenon är bättre/sämre. De ger en mycket skarpare ljusbild än vanliga lampor. Så länge de är korrekt inställda så bländar de faktiskt mindr vid möte än vanliga lampor eftersom mindre ljus sprids (ströljus). Sen att de blinkar blått tycker jag oxå är retligt men vad gör det egentligen... |
|
Ras.mus: Jag fattar inte punkt ett, så den dummaste fattade inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Ras.mus |
:-) Okej, det var väl att ta i att anse att även du skulle fatta... Ber om ursäkt. haha :-) |
|
jag kör alltid med kombinationen dimljus/parkeringsljus vilket jag har hört från polisen att det är fullt lagligt att ha på dagtid när det är ljust!!På kvällen sätter jag självklart på exenon lysena och inget annat!Så låt oss sätta punkt på denna tråden nu! Mvh Ricke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.