AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
366.967

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 8 av 75
Det har gått trend i dimljus-användande, inte bara bland BMW-ägare (ok, vi är kanske "värst", men andra är inte mycket bättre). Precis som om folk vill säga till hela världen "titta här jag har extrautrustat min bil med dimljus, det betyder att den är mycket snabbare än era bilar", eller nåt. Ursprunget kan kanske spåras till att dimljus (med helt avslagna halvljus) gör att man på lite håll får uppfattningen av att bilen är väldigt låg, o därmed måste den ju vara sportigare...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vilket lysande inlägg!
Helga
Tycket faktiskt att fronten blir snyggare med dimljusen tända.
Och visst gör dom nytta. En bra ljusspridning på smala vägar utan vita streck. Möter många som har dom på men ännu ingen som bländat mej mer än en gammal Volvo 142 med ett st. vibrerande dimljus rakt upp i skyn!
Men klart är att många som kör med dom på har E30/36 eller Volvo 240/740 plus bakvänd keps och mörka polisonger :-)

MVH Helgas man från västkusten.
Riktiga bilar har inga dimljus. Där finns ventilation till bromsarna. ;)

Bra ämne och jag instämmer med tråd- författaren. Dimljus dagtid är dagisfasoner.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
E36 har ju ventilationen till bromsarna bredvid dimljusen så det är inga problem ;) Tycker som många andra att det är snyggare med dimljusen påslagna. Sen att det skulle blända är som vanligt skitsnack, om de är rätt inställda och man inte ser direkt in i ljuskällan så är det mycket märkligt om de bländar. Tror många vill tro att de ska blända bara för att! Lagen är dessutom på väg bort...

Bilen: Länk
Var faktist mot dimljus-användandet förut...
Tycker nu endast att det är dumt att uppröra sig över nåt så trivialt. Tror aldrig jag har blivit bländad heller!
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Blir heller inte bländad av dimljus dagtid, oavsett om det är en volvo eller bmw. Men de gånger jag har dimljusen tända dagtid brukar jag rikta dem nedåt - så att vissa som finns i denna tråden inte blir påstådda bländad av mig.

Kör för övrigt inte olagligt, har kombinationen parkeringsljus+dimljus.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Ol
156
Old
328i -95
Dimljus bländande? I så fall så är också halvljusen bländande också, eftersom de lyser lika starkt som dimljusen.

Dimljus + Halvljus = (Snyggt)^2 + 2*(Säkert)

"En gång BMW, alltid BMW"
Philly
Men är positionsljus/parkeringsljus + dimljus lagligt i mörker?

polisen tog nämligen mig för någon månad sen, och dem hotade mig och sa:

" Får jag se dig en gång till mig dessa lysen på sätter vi dit dig"

så hur är det?

BMW 4 life
Philly - Nej det är bara tillåtet i dagsljus, på kvällar/nätter får du räkna med fler irriterade poliser om du kör med den ljus-kombinationen.
Jag ska börja köra med dimjusen på nu. Vet nån vart man kan köpa keps som jag kan ha bakofram? Ev. ska jag spreja bakjusen svarta, och tona rutorna åxå, så man har hela förortspaketet, hehe..

:P
pistolas: väljer du hela "badass"-paketet så ingår stuprör från Bauhaus som monteras direkt från sista katten.... bör få en ljudnivå på ca. 150dBA samt lila neonrör.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Philly
bmw320i: ok, tack så mkt =)

BMW 4 life
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det lustiga/ironiska är att trots ett par hundra inlägg har det egentligen inte nämnts (eller?...) att man får & bör använda dimljus+halvljus tillsammans - vid dimma.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

FEL !!

Grundregeln är att du ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får du i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare).

Du får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när vädret är sådant att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att du i dimma och vid kraftig nederbörd FÅR ANVÄNDA DIMLJUS ISTÄLLET för halvljus, även när det är mörkt (se tabellen nedan).

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Då gillar inte ni min exon dimljus då? Inget fake utan riktig exon teknik. :p

Men och påstå att man blir ländad av dimljus? Nää det håller inte.

Mvh,
Robban
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Felinställda dimljus bländar, liksom felinställda halvljus. Skillnaden är att väldigt många dimljus ÄR felinställda och således bländar. Förstår att folk blir irriterade i dom fallen! Det blir jag med. Att orka bry sig för att man tycker det är onödigt eller töntigt.. Ja då vete f-n vad jag ska säga? Skaffa ett nytt liv eller nåt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är vi tillbaka till grunden i hela problematiken!

Faktum är att vissa människor blir bländade av dimljus tillsammans med halvljus.
Andra personer blir det inte....

Hur kan det komma sig?

Jo, i takt med att ögat åldras blir bland annat mörkerseendet sämre och helt riktigt är det oftast lite äldre förare som lider av att bli bländade!
När man tänder dimljusi kombination med halvljus fördubblar man ju mängden ljus som man har tänt i fronten. Har man enbart dimljus tända, är det ungefär samma ljusmängd som vid bara tänt halvljus, men man flyttar ner ljuskällorna några decimeter...

Unga personer tycker ofta inte att dimljusen bländar dem, just pga att de oftast faktiskt inte blir bländade av dem eftersom de har "unga och friska" ögon....
Dessa personer är sedan inte helt sällan helt oförstående till att (oftast) äldre förare "gnäller" på dem när dimljusen är tända, eftersom deras "äldre och slitna" ögon faktiskt upplever en bländning.

Antingen handlar det om en kunskapsbrist hos många förare, eller handlar det om en empatisk oförmåga att sätta sig in i andra personers upplevelser - kanske är det en kombination av båda dessa fenomen.

Sedan har vi alltid en tredje grupp, de som skiter i sina medmänniskor trots att de både vet och förstår orsaken till förbudet och förstår att det finns grupper som faktiskt "lider" vid möte med bilar som har "för mycket ljus" i fronten...fåfänga före respekt för medmänniskorna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
LEve Dimljusen!!!!!!!!!!!!

Min pärla :-)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.