|
Sida 72 av 75
|
|
|---|---|
| Edit: INTE | |
|
Härskartekniken - förlöjligande: Att genom ett manipulativt sätt framställa någons argument eller person som löjlig och oviktig. Detta genomförs till exempel genom att använda slående men ovidkommande liknelser. "Det finns viktigare saker." Varför måste småpåvarna/hobbybrottslingarna/korvkioskraggarna komma med förlöjligande argument för att rättfärdiga det faktum att de vill fortsätta bete sig illa? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Vi kan hålla på hur länge som helst här. Tja.., i mitt fall för att jag tycker "Richard-rättrådig-typer" är löjliga, töntiga, fjantiga osvosv.., sen att kan de ha vissa poänger ibland kan jag erkänna. |
|
|
Det är kul att se vilka som tycker att de bestämmer vilka frågor som är viktiga och inte också. Personligen tycker jag att den respektlösheten som råder från hobbybrottslingarna är ett stort och växande problem. Betydligt större än några futtiga elproblem, sönderfrusna vevhusventilationer eller bilar som inte vill starta. Och jag håller med dig; dessa trångsynta "Richard-rättrådig-typer" som tror att de ska kunna bestämma att alla bara svälja och vara tysta när de beter sig illa är patetiskt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hm. Jag menar "Richard-självrättfärdig-typer" i inlägget ovan. Alltså sådana som inte har fattat att trafiken inte är ett ställe där de är ensamma, som tror att det är ok att göra som man vill och att alla andra ska skita i det. Om man tycker att rättrådiga människor är fjantiga, bör man egentligen ha ett körkort då? Är inte ett av kraven för att få ha ett körkort att man har ett visst mått av rättrådighet så man inte beter sig illa mot andra? Det är ingen j*vla lekstuga i trafiken, och om man prioriterar att imponera på kioskraggare före att låta bli att blända folk så är ju frågan om man ens är lämpad att framför att fordon. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Det är många som inte borde ha körkort, definitivt. Men som sagt, man får tycka precis vad man vill. I trafiken måste man helt riktigt vara tolerant mot andra, ha överseende med deras felaktiga beteende osv.. Och det kan man ha oavsett vad man tycker om dem. Intolerans och brist på förståelse är betydligt värre problem i trafiken än enstaka felaktiga beteenden tycker jag. Tar sig ofta uttryck i mästrande beteende från ngn redig typ som följer lagen till punkt och pricka utan att reflektera och det leder ofta till betydligt värre situationer än ursprungsproblemet. Tex om man bländar ngn med helljuset om de har dim + halv. | |
Verdi |
Vad menar du egentligen i sista stycket? Har man helljus bländar man väl av? Jaja, det kräver en viss mognad för att förstå att lagar är till för att hjälpa, inte stjälpa. Därmed inte sagt att jag alltid följer lagen. Men jag är iaf på det klara med att lagar inte är till för att jävlas med folk som så många omogna personer uppenbarligen tycker. Såna åsikter hade man som tonåring. Inte som vuxen. |
|
Det Mecklarn menar är att det finns folk som sätter igång sitt helljus och bländar dom som gör fel. Jag använder aldrig dimljus men däremot har det hänt att jag några enstacka gånger under alla långa mil på natten att jag helljuset igång någon landsväg när möte kommer. Ca 10-20% av gångerna får man inte bara en vänlig blink för att påmina mig att slå av utan det kommer en "hämnd" med helljus. Tex att de slår på det X antal billängder innan mötet. DET bländer kan jag lova... BMW 4 Life |
|
|
"...enstaka felaktiga beteenden..." Så dim/halv är en enstaka företeelse? Jisses så hårt man kan blunda för ett utbrett problem... "Intolerans och brist på förståelse är betydligt värre problem i trafiken än enstaka felaktiga beteenden tycker jag." Ja, och därför är den här tråden skapad. "Halvljushämnd" är ju bara en frukt av den respektlösa attityd man möter när man tar upp detta problem. Inget problem - ingen hämnd. Det är helt enkelt vanliga människor som har tröttnat på att bli bländade. DET handlar inte om att mästra, utan om att man är trött på att vissa inte VILL fatta att de bländar med halv/dim. Sedan kan det även handla om att de vill se vägen - blir man bländad så kanske halvljuset är för svagt. Eller så resonerar man att om en kan ha felaktig belysning som bländar för att det passar dem så kan de själva ha det. Hur du än vänder dig så har du rumpan bak - dim/halv är fel, det bländar och det är respektlöst/intolerant/brist på förståelse. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: du får läsa och helst förstå inläggen innan du svarar. Jag använder ALDRIG dimljus, har aldrig gjort heller. Om jag får möte och glömt blända av från HEL till halvljus och någon bilist i fjärran blinkar med helljuset skyndar jag mig som satan att slå av helljuset eftersom jag glömt det när jag kört ensam på en mörk väg en längre stund. Om samma bil sedan hämnas genom att slå på helljuset typ 50 meter innan mötet trots att jag slagit av och bara kör på halvljus tycker jag det är idiotiskt. Vägen kanske svänger och jag frontar honom istället då ett xenon helljus från 10 tal meters avstånd är en miljon gånger värre en någon fjortis som glömt sitt dimljus. BMW 4 Life |
|
|
Det handlar inte längre om bländning utan sikten blir helt enkelt 0. Man ser bara ett skarpt sken. Kan lika bra blunda och köra då... BMW 4 Life |
|
| Ett ämne som berör verkligen. 7 år senare och diskussionen är fortfarande igång. Är det fortfarande "modernt" att köra med dimljus på? | |
|
CTech: Jag förstod det, men eftersom diskussionen handlar om dim/halv så måste man ju anta att ditt inlägg har med det att göra, eller hur? Den enda länken till det i ditt inlägg är att du skrev: "Det Mecklarn menar är att det finns folk som sätter igång sitt helljus och bländar dom som gör fel.". Allt annat du skrev är irrelevant i den här diskussionen och det har jag inte kommenterat över huvud taget. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: Så sant men om det var så jäkla strängt att hålla sig till ämnet till punkt och pricka så borde kanske hälften av innehåller i alla trådar från alla användare tas bort omgående....du som är så noggran och ordningssam kan ju bli moderator och ta tag i det. BMW 4 Life |
|
|
Nu är det du som inte förstår vad jag skriver. Jag har inte uttryckt någonstans att du inte får sväva ut om annat. Det du skriver som är irrelevant väljer jag dock att inte kommentera, vilket jag skrev. Det är mitt val. Så lyd gärna ditt eget råd innan du svarar. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Suck! |
|
|
:-) tänk att man kan slösa så mycke energi på hur folk har dimljus påslagna eller ej... hahaha "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
"Är det fortfarande "modernt" att köra med dimljus på?" Bilintresserade ynglingar är väl ändå inte kända för att vara särskilt moderna i övrigt hos gemene man utan korvkioskraggandet kommer nog att bestå med både keps, dimljus och stuprörsavgas under låång tid framåt...:) Esadh: Med enstaka felbeteende menade jag; ett felbeteende bland andra, inte enstaka händelse. Möter själv någon dagligen med dim + halv. Men att utkräva ngn form av hämnd av denne genom att ge honom en riktig bländning med helljuset skulle aldrig falla mig in, inte heller att "stänga en lucka" för någon som vill in framför, eller att ligga och slöa i vänsterfilen när folk vill om bakom m.m. Detta är bara ex på brist på tolerans och förståelse som jag tycker är betydligt mer irriterande och mkt mer trafikfarligt. Kan väl tillägga att jag ALDRIG heller kör med dim + halv. |
|
|
Jocke W: Ja, det är väl betydligt sämre att lägga energin på ett problem än att lägga den på att håna de som försöker lösa det. :-) Mecklarn: Du har nog en väldigt skev uppfattning om vad som är tolerans. Tolerans handlar om att tolerera att folk gör misstag, inte att de beter sig medvetet illa. Det du förespråkar kan jämställas vid att låta översittare på en skola/arbetsplats mobba andra och tala om för offret att de har för dålig tolerans. Det är inte de som medvetet beter sig illa som ska premieras, det är de som inte vill bli illa behandlade. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Esadh: :-) De är bra att ni gör de... hoppas det löser sig för er.. "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.