|
Sida 71 av 75
|
|
|---|---|
|
Skönt att vi med friska ögon inte blir bländade av dimljus och därmed inte behöver slössa energi och störa oss på folk som tänder dom (olagligt) :-) Jag har blivit bländad många gånger av starka halvljus och av folk som glömmer eller slår av helljuset för sent. Har dock aldrig lyckats bli bländad av något dimljus än så länge varken på dagen eller natten. Vill någon köra runt med tända dimljus så stör det i alla fall inte mig. Finns viktigare grejer att bry sig om. BMW 4 Life |
|
|
Kul för dig, har du kollat om du har något mörkerseende? :) |
|
|
Nej, jag känner mig fram i trafiken ;-D Men allvarligt så påverkas mitt mörkerseende katastrofalt av tända helljus vid möte och lite grann av dåliga halvljus. Minimalt av dimljusen på natten dom få gångerna det kommer en bil med dom igång nattetid. Ljusen sitter så lågt och ljusbilden är ofta ännu lägre så det är inget problem för mig. På dagen påverkas jag inte alls av dimljus. BMW 4 Life |
|
|
"Skönt att vi med friska ögon inte blir bländade av dimljus..." Så du tror att ljuskänsliga ögon är en ögonsjukdom? Hehe... Så ju ljuskänsligare de är desto sjukare? Då borde ju halvblinda ha ännu friskare ögon för de blir ännu mindre bländade... Men det är exakt den attityden jag pratar om. Bara för att DU inte bländas så innebär det inte att andra med helt friska ljuskänsliga ögon inte borde bländas. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Även fast nya bilar med xenon ska justera sig själva så hinner dom inte med. Tar Audi som exempel igen, möter du en ny A4 på en kärlskadad väg blir du blond så är det. Tycker de är ett större problem än dimljus. |
|
|
esadh: Smiling efter meningen betyder för mig att det inte är 100% allvar men eftersom du är 100 år kanske du inte ser smiling eller inte hunnit lära dig alla symbolerna på nätet än ;-) Inget fel på min attityd, många tycker precis som jag att hel/halvljus som är felaktigt inställda och/eller används fel är långt större problem. Ljuskänsliga ögon kan vara en av symptomen på ögonsjukdom så där har du helt rätt. När man blir äldre och får sämre syn kan man tyvärr också drabbas av ljuskänslighet. BMW 4 Life |
|
| Solglasögon kanske kan avhjälpa ljuskänsligheten...:)? | |
| Fakta är att tända dimljus bländar i mörker på våt vägbana. I synnerhet förare av lastbilar som sitter högre upp bländas mer pga reflektionen mot våt vägbana. Så ge fan i att köra med dimljusen på i mörker. Dagtid är en helt annan femma då bländar det inte, jag brukar själv köra med p-ljus och dimljus på dagen men aldrig med halvljus och dimljus när det är mörkt. | |
|
marwin_of_sweden: Ja, det är ett större problem. Så då ska vi skita helt i detta problem tills det andra är löst då? Det går inte att försöka lösa detta under tiden? Och detta problem kommer inte att växa medan vi löser större problem? Du får gärna starta en tråd som heter "Ställ in era halvljus, BMW-ägare" om du vill så kan vi debattera det där. CTech: Jag har hängt på dalnet och undernet i olika kanaler sedan 1995, och även haft en egen kanal, så jag tror att jag har de grundläggande kunskaperna. ;-) För mig betyder dock ett inlägg där man talar om att "det finns viktigare saker att bry sig om" respektlöshet, där man förminskar andra människors problem. Är det du som bedömer vad som är viktigt? Men det kanske inte är viktigt att minimera bländningsrisken... Att du sedan förlöjligar folk som har ljuskänsligare ögon och försöker gömma dig bakom smilisar gör inte saken bättre. Inte nog med att folk försöker hävda att de inte blir bländade, nu ska de stämplas som ögonsjuka också? Ljuskänslighet är inte direkt kopplat till ögonsjukdomar utan är snarare undantag än regel, så varför ens dra upp det i en tråd som denna? Det känns riktigt lågt. "Inget fel på min attityd, många tycker precis som jag att hel/halvljus som är felaktigt inställda och/eller används fel är långt större problem." Jo, attitydproblem är just vad det är. I övrigt kan du läsa vad jag skrev till marwin_of_sweden ovanför detta. henke lexus: Glöm inte att det även är fakta att dim/halv bländar en del människor utan att det är blött. Dessa har också rätt att färdas på vägarna utan att behöva utsättas för respektlöshet. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Kapten Klänning |
Jag stör mig inte på dimljusen vara eller inte vara. Värre med fulkonverterade xenonhalvljus som är grymt irriterande eller de som inte bländar av helljuset. |
Verdi |
Det stör inte mig rent fysiskt. Tycker dock att det är töntigt att ha dimljus om det inte behövs. Det är riktig korvkioskraggar-varning på det. Dessutom är det väl olagligt? |
|
Verdi, jag älskar att "korvkiosk-ragga" och den som är påläst vet om att köra med dimljus och p-ljus är INTE olagligt när dagsljus/dagstid råder |
|
Kapten Klänning |
Är BMW överreprestenterade med påslagna dimljus? |
|
Förlöjliga eller inte.., ja det är skitlöjligt att bli upprörd över detta...:) Att köra lastbil och möta ngn korvkoiskraggare är faktiskt inget större problem, sen finns det såklart många gnälliga chaffisar som tycker så, men då gnäller ju samma människor likväl över annat som är "av ringa betydelse", tex att de blir omkörda av kollegor när de ställer farthållaren på 80 stumt, när de möter "julgranar" osv... Kort sagt de är gnällspikar/hobbypoliser/sura gubbjävlar helt enkelt...! |
|
Kapten Klänning |
Ja det är verkligen löjligt att reagera över sånt, mao vem bryr sig |
|
Mecklarn: Skitlöjligt att bli bländad!! Det var det jävligaste jag har hört sen jag vet inte när. Det är för i h-e en trafikfara att bli bländad!!! Dimljus+halvljus bländar i mörker och i synnerhet på en våt vägbana! Ska det vara så jäkla svårt att få in i huvudet!? Det är olagligt och ett jäkla ohyfs mot övriga trafikanter att medvetet köra med tända halvljus och dimljus när det är mörkt. |
|
|
Jag vet varför dimljusförarna påstår att de inte blir bländade, de kör omkring med kepsen nerdragen över ögonen för att inte bli identifierade av fartkameror! |
|
Verdi |
Kan vi inte vända på det? Varför använder ni dimljus ihop med halvljus? |
|
Inte bländat mig särskilt iaf och jag vet mkt väl att det är park + dim som är lagligt och så kör jag omkring dagtid i bra väder. Tycker bara hela diskussionen är överdriven.., finns betydligt värre saker att bli så in i h-te förbannad på. Här verkar det bara gå ut på att käfta och klaga in i absurdum. Men så hyser jag ett betydande förakt mot hyckleri/moralkärringar/småpåvar också. Så ni har säkert rätt, det kanske är ett ofog som måste beivras med kraft. Och varför de kör omkring med halv + dim? De kanske inte vet hur man släcker halvljuset...:)? För att de tycker det är coolt såklart, samma skäl som man pimpar bilen med fälgar, avgas, vinge och allt annat för utseendet. Med den skillnaden att det är gratis att bara tända dimljuset..:)! |
|
|
Henke: Shit vad du blev sur då... Håller faktiskt med dig trots allt, man får tycka precis vad man vill. Klagosången i denna tråd gör bara mig mkt mer upprörd än vilket ljus jag än möter på vägarna... Nåväl, kan vi inte bara kramas i trafiken och vara så förbannat fientliga? Peace, love and Bimmer liksom... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.