|
Sida 69 av 75
|
|
|---|---|
|
Agathorn: Fakta är: Det blir inte för mycket ljus per automatik. Redan en bil med endast ett par fullt lagliga HID-strålkastare i halvljusen ger mera ljusoutput än en med ett par vanliga halvljus + ett par dimljus tända samtidigt. Problemet med bländning, i de fall det förekommer, beror på felriktade eller modifierade dimljus. Att många vill öka coolfaktorn med moddade dimljus är ingen nyhet, bara att läsa i forumet här, och i många andra. Men är det då dessa som skall sätta normerna för alla andra? Nu har vi ju de regler som vi har men det är intressant att ta reda på bakgrunden till dessa, och eftersom (korrekta) dimljus de facto får användas så är ju inte dessa i sig livshotande på något vis eller hur? Det finns även i Sverige fordon som fullt regelrätt får ha dimljus tänt samtidigt med halvljus, men som sagt anledningen till just förbudet mot dimljus+halvljus-kombinationen på p-bilar har vi oss själva att skylla. Andra länder har ju klarat detta bättre än vi, de har säkert inte annan typ av ögon där eller brist på blöt asfalt osv. FP |
|
| Vet inte om det tillför diskussionen något men jag blir bländad av kombinationen halvljus och dimljus och i synnerhet vid blöt vägbana. | |
| Vet inte hur många bilar jag möter på nätterna som har felinställt halvljus och de bländar mer än vad några dimljus skulle göra. Jag bryr mig inte så värst mycket om bilar som kör med dimljus på nätterna för de bländar mig inte. Alla har olika ljuskänsliga ögon vilket jag tror spelar en stor roll i detta sammanhang. Vet många som tycker det är en pina att möta bilar med xenonstrålkastare eftersom att de känner sig bländade av dess färgtemperatur. | |
|
Det är exakt det som är kärnan som vissa inte vill förstå - alla har ljuskänsliga ögon. Och jag tror nyckelordet här är RESPEKT. Trafiklagarna är inte till för att polisen ska ha något att göra. De är till för att se till att alla som har körkort ska köra i trafiken med så små obehag som möjligt. Det handlar inte om att folk vill leka poliser när de blinkar med helljuset - det handlar om att få folk som är trångsynta och respektlösa att börja fatta att det inte är för att j*vlas som det är olagligt. Det är inte folks ögon man kan göra något åt, så stäng av halvljuset om dimljusen är på och vice versa. Svårare än så är det inte. Att det sedan är dom som vänder på steken och påstår att det är de som har ljuskänsliga ögon som är efterblivna (istället för de som gnäller över att de inte får blända dem) är ju ytterligare trångsynt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
"...alla har OLIKA ljuskänsliga ögon." skulle det vara _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag brukar stänga av dimljusen om inte mötande har dom på. 628csi |
|
|
Om dimljusen är felriktade (vilket dem ofta är) störs (=bländas) även jag av kombinationen dimljus+halvljus i mörker. Inget jätteproblem men irriterande. Värre är det med dem som kör med bara parkeringsljus och värst är det på dagen o i skymning. När man planerar en omkörning och möter tre bilar på håll varav bara två kör med riktiga halvljus så ser man inte den med parkeringsljus. Tur att det finns saker att irritera sig på, hur skulle man må annars? |
|
|
esadh: Hoppas du inte syftar på att de ska köra med parkeringsljus och dimljus i mörkret. =) Fattar inte hur folk som åker runt så tänker. Man ser ju nada eftersom dimljusen lyser rakt ner i backen. |
|
|
I mörker fattar jag inte heller folk som kör med antingen halv/dim eller park/dim det första bländar om nåt på vägen i mörker. |
|
|
Chris87: Givetvis inte. Att du ens tänkte tanken. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Själv tycker jag att det ser snyggare ut med dim+parkering beroende på ifall man har angel-eyes eller ej, på dagtid brukar jag köra så ibland på nattetid också men de inte så att jag behöver mer ljus eftersom det är belyst precis överallt omkring här ända in till stan.. BMW POWER |
|
|
ferr: Spelar ingen roll om det är belyst eller inte. Vid mörker måste du ha halvljuset tänt. Varför är det så svårt att förstå? Det är på tiden att polisen stannar folk som åker runt med enbart parkeringsljus eller parkerings- plus dimljus vid mörker och bötfäller, gärna så det svider i plånboken så gör de inte om det. |
|
|
Mjo jag vet att det är lag på att man inte får köra med dim på nattetid, men när jag blev stoppad för det frågade jag Kostapeln varför man inte fick ha det på så svarade han att det var för att man såg ungefär 2M fram med dem.. Jag kunde lika gärna kört utan någon ljus alls.. som sagt det är belyst överallt här. Men jag erkänner att jag stör mig på vissa med dim ifall dom är fel riktade så man blir bländad. BMW POWER |
|
|
Antingen är det slynglar som har dimljus på för att reta oss gubbar, eller så är det medelålderskris pappor som längtar tillbaka till att bli just slynglar, eller så är det gubbar som inte vet att de har dimljuset på. Alla kategorier ser jag ner på! Jag åkte på cruising en gång och det är enda gången jag tänt dimljuset under färd, halvljuset släckte jag då. Naturligtvis blev jag stoppad av polisen och fick böter. "Lilla" beloppet blev det = 600:- sa dom. Skulle jag dessutom ha haft halvljuset tänt skulle det ha blivit dyrare fick jag veta (Sk. "Stora" beloppet). Jag fattar än idag inte varför i hela fridens namn jag tände de där löjliga ljusen för! |
|
|
Till trådskaparen: Sluta klaga alla sura gubbjävlar. Jag har inte dimljusen på men är otroligt trött på gnällande gubb k*kar om ditten och datten. det finns större problem här i världen. Man får ofta ta mycket skit för att man som ung har BMW osv från er äldre. Tycker det är otroligt tråkigt. |
|
|
Den din attityd förstår jag att du får ta mycket skit! Släck dimljusen så slipper du ta skit! |
|
| Brukar ha en ganska skön och lättsam attityd men låtsaspoliser ger jag inte mycket för. | |
|
Emil, om du bländar dina medtrafikanter med olagligt dimljus, ska de behöva tolerera det? |
|
|
Dagtid helt ok med park/dim. Motorväg(mörker) störs man inte så mycket av mötande som har halv/dim. Motor trafikled(mörker) lite störande halv/dim |
|
| Varför är detta så känsligt.., herregud... orka bry sig liksom, finns ju mkt i trafiken att störa sig på isf..! Låt bli att fokusera blicken rakt in i dimljuset på mötande så är det väl inget problem.., eller hur gör man för att uppleva denna våldsamma bländning...? Under mina kanske 50 000 mil i trafiken kan jag inte säga att det är speciellt störande... Däremot lite töntigt när standard-volvon kommer farandes med alla ljusen tända, Bmw:s med angel-eyes ser ju klart grymma ut med ringar + dim däremot... Olika tycke och smak men inget som vållar hjärtklappning direkt.., så räkna till 20 och släpp hobbypolisrollen...:! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.