|
Sida 59 av 75
|
|
|---|---|
|
Tack Janne. Du är förlåten. Jag har läst ett par sidor tillbaka och jag kan tillägga lite saker. Jag tycker att dimljus kombinerat med parkeringsljus är snyggt. Jag tycker att dimljus kombinerat med parkeringsljus/halvljus i dagsljus är snyggt och helt ok, dock olagligt. Men det bländar inte då. Jag tycker att felinställda (bländande) dimljus kombinerat med halvljus nattetid är jobbigt och olagligt (jag har känslig mörkersyn vilket gör att jag reagerar mycket på bländande halvljus och bländande dimljus). Därför får dessa bilar sig oftast en helljusblink utav mig, vilket dock resulterar i ett helljusblink tillbaka? Idioti, självklart. De förstår inte att de bländar och att det finns folk som har känsliga ögon och att de begår ett lagbrott. Likaså så kan jag tillägga att mina dimbakljus inte åker på förrän det är enerverande (dvs när de ligger nära och har bländande dimljus påslagna). Over and out. Mvh Christian |
|
|
Fenn, jag håller helt klart med. Jag tycker att felinställda halvljus är lika jobbiga som felinställda dimljus. Värst måste ju vara alla med tunga släp eller tungt i skuffen som inte vet hur man använder nivåregleringen till halvlyset. |
|
|
Ett tips då: Använd aldrig t.ex 100W eller andra icke godkända (e-märkta) lampor i halvljusen. Inte för skillnaden i effekt, den behöver inte nödvändigtvis innebära högre ljusutbyte, utan för dåligt centrerade glödtrådar, dålig precision i positionerng av lampan. Detta ger en dåligt definierad ljusbild och det är är en vanlig orsak till bländande halvljus. Att det är olagligt behöver väl knappast nämnas, men det bidrar starkt till infekterade debatter här och på andra ställen och på sikt även skärpta regler för all möjlig ljusanvändning på fordon, vilket drabbar lampor och system som kanske kunde vara till gagn för alla. |
|
|
Hrm, De som använder dimljuset för att de påstår sig se bättre kör nog alltid VÄLDIGT långsamt. Kör man i 90 så hinner man nästan 30m per sekund. Dimljusen lyser inte så långt, korrekt inställda. Du hinner köra längre än dimljusens räckvidd under reaktionstiden, vilket innebär att Du inte hinner stanna för något som dyker upp inom dimljusens räckvidd. Skulle Du mot all förmodan hinna det, ja då är ljusen felinställda och bländar andra trafikanter ännu mer. Blicken bör man ha något längre fram än 5-8 meter framför bilen. De som kör med dimljus pga att det ger "bättre sikt", har nog problem med framförhållningen i trafiken... Lägg ner snacket om att det är pga att det ger bättre ljus som Ni använder dimljusen. Det är för att ni tycker att det är snyggt. Behövs mer ljus än det som halvljuset ger, använd helljus och blända av när Ni får möte. |
|
|
Rekommenderas att kolla upp hur dim/kurvljus är konstruerade och hur ljusbilden ser ut vs. ljusbilden på halvljusstrålkastare osv. Kanske de kan komplettera varandra i vissa lägen? Dimljusstrålkastare har en ljusbild med runt 150gr eller bättre bredd på ljuskäglan, testa att köra t.ex på smala och ej upplysta vägar, t.ex enskilda vägar, skogsvägar osv. Sväng in på tvärvägar osv, jämför med sidoljuset från dimljusen mot att svänga in med framåtriktat ljus och ett svart hål in på sidovägen. Samma sak i tätorter, i måttliga hastigheter, när t.ex fotgängare, cyklister, barnvagnar eller shoppingvagnar och motsvarande rullas fram mot gatukanten, man uppmärksammar detta mycket lättare/tidigare med dimljus tända och kan väja undan vid behov. I synnerhet i trafik med andra fordons strålkastare, vid blöta vägbanor osv, allt handlar ju inte om körning i 70-90 osv. FP |
|
|
Dim ljusen fram bryr jag mig inte så mycket om, men något som bländar och stör mig enormt mycket är alla som envisas med att ha dimljusen där bak tända även när man hinner upp dom. Det är som att få helljus i nyllet. Dimljusen baktill skall stängas av när en bil hinner upp en baktill. ÄVEN NÄR DET ÄR DIMMA) Verkar vara väldigt många som inte vet det. |
|
|
Helt riktigt, dessa är dessutom konstruerade för en kraftig ljusbild bakåt utan avgränsning uppåt osv som främre ljusen har. Inte många stänger av dessa när bil syns i backspegeln, man har förvisso annat att spana efter framåt i tät dimma. En god regel som bakomliggande bil är att inte köra närmare än att dimbakljusen syns utan bländning i tät dimma. När det lättar däremot och sikten ökar bör man stänga av sina dimbakljus omgående. Nåt som sällan nämns i trådar som denna är att som bilförare måste man även lära sig att inte titta direkt in i ljuskällor, oavsett typ eller färg, bromljusen baktill t.ex är ju ofta av samma kaliber som dimbakljuset och dessutom flera till antalet. FP |
|
kilroy |
"72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas." Var någonstans står det att dimljusen skall släckas när en bakomvarande bil kommer ikapp? Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
"och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas." Hur orkar ni hålla den här diskussionen vid liv? |
|
|
Kilroy! Det står inte att man behöver släcka dom om någon hinner i fatt, men det bländar ju mindre om man gör det och så blir inte folk irriterade av det. Är det inte bra om man låter bli att irritera andra bilister? |
|
kilroy |
Absolut...du har helt rätt! Möjligtvis kan det kanske upplevas som lite opraktiskt att tända/släcka dimbakljusen hela tiden men i princip så håller jag med. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
kan erkänna att jag inte är grymm p åatt släcka dom bakre dimljusen, men jag hoppas att dom bilarna bakom som anser det vara bländande gör en snabb blinkning med hel ljusen , så gör jag o då brukar dom slokna. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| JaJsEn: Det gjorde jag i fredags när jag kom ikapp en bil, en enkel hel ljusblink som påminnelse om att dimman var borta och det vore lämpligt att stänga av dimmbakljuset, vederbörande slog på varningsblinkersen och tvärnitade. | |
|
Har funderat under mina bilfärder vad det är som iriterar med dimljus. Det som orsakar att dimljusfram bländar är att de är riktade lågt ner och reflekteras mot den våta vägbana, dimljusen bak är i vissa bilar kopplade med dimljusfram, vilket inte alla ägare är medvetna om. Om man måste ha dimljus fram för att se, ja då bör man kanske byta strålkastare eller bil! Det måste vara något som är verkligen fel när en vanlig fredagkväll efter E4an har nästan en tredjedel av alla bilar dimljusen på, många även bak! |
|
|
Absolut är det nåt fel. Många manipulerar själv och gör egna kopplingar verkar det. Original är dimljus fram och bak kopplade med separata funktioner och har olika indikeringslampor inne på panelen, grönt (indikering) för dimljus fram och gult (varning) för d:o bak, just för att visa på skillnaden i funktioner osv. Jag tror det nämnts ett antal gånger att dimljus fram inte tillför nån större siktförbättring långt fram, däremot bra komplement och sidoljus i en del sammanhang. Dimljus fram funkar även utmärkt som varselljus dagtid som ersättning för halvljus. FP |
|
|
Det finns bilar med helkorkade dimmljus kopplingar orginal. På tjejens bil kan dom främre tändas separat på parkering eller halv ljus, men dom bakre går bara att tända tillsammans med dom främre, och bara samtidigt med halv ljuset !!! |
|
|
Det är helt riktigt kopplat. De bakre får aldrig gå att tända utan annan belysning, halvljus osv, och inte utan tydlig gul indikeringslampa inne i bilen. De främre får tändas tillsammans med park eller halvljus och har en grön indikering om du kollar efter, allt är helt enligt "boken". Hur de sedan skall brukas osv regleras separat. Förstår att du funderar på att bakre dimljus innebär halv + dimljus fram och att det innebär konflikt i Sverige bl.a men så är det. Kan ju bero på att andra marknader har andra regler, vi är trots allt inte världens medelpunkt som sätter standarder osv. FP |
|
|
En stor del i det bländande som dimljus ger i kombination med halvljus är just antalet ljuskällor. Det fördubblas med dim och halv på. Oerhört irriterande även om man inte tittar direkt i dem. Dock är det även så att korrekt inställda dimljus bländar mer än korrekt inställt halvljus PUNKT. |
|
|
Korrekt beräkning, men stämmer det ändå? Kolla när du möter en halvgammal Volvo nästa gång med dim och halvljus tända, de modeller med allt inbyggt i strålkastaren. Det finns flera bilar med liknande arrangemang med tätt monerade lampor, MB t.ex. Kan du avgöra att det är 4 ljuskällor på mer än 5-10 meters håll tror du? Eller menar du att totala ljusstyrkan på detta ljusarrangemang överstiger många nyare bilar med friska elsystem osv, med xenon, kanske buss eller lastbil med original 70W-lampor? Vilka bilar har korrekt inställda men ändå bländande dimljus menar du? FP |
|
|
Det är inte ljusmängden som är irriterande, det är främst antalet ljuskällor. De Volvomodeller som Du nämner har dimljusen så tätt inpå halvljuset att de oftast upplevs som två ljuskällor istället för fyra. De är dock alltid mer bländande än bara halvljus. Ett halvljus är konstruerat för att belysa vägbanan och INTE blända andra trafikanter, de är således avskärmade uppåt. Samma konstruktion finns inte riktigt på dimljus, mer ströljus uppåt förekommer på dimljus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.