|
Sida 58 av 75
|
|
|---|---|
|
parkeringsljus och dim ljus på dagen är snyggt och tillåtet har sj blivit stoppad av den blåa faran som gett mej böter därför använder jag dom bara tex på motorväg eller landsvägar det ger mej mera ljus och har aldrig upllevt det som bländande |
|
| att ens orka bry sig om ett sånt grej ,det enda jag kan komma på efter att ha läst denna tråd då ni kallar folk som kör med dimljus för "barn" med bakåtvänd keps är att det svider att ni inte hade råd med ett liknande bil när ni va unga och hade kepsen bak o fram, ni kan omöjligt påstå att man blir bländad ut av dimljusen då finns det fler saker som är mycket värre. bland annat alla SUVAR som har lyset högt inställda, Xenon aaa listan kan bli lång | |
| Mer ljus blir det helt klart och det borde ju rimligtvis påverkara mörkerseendet lite. Sen om jag skulle gå så långt som att säga att det bländar vet jag inte. Och som jag skrev tidigare i tråden, tycker man ljus är snyggt och vill dölja sin bil bakom ett ljussken är ju dimljusen bra. Men för oss med naturligt snygga bilar behövs inte det ;) | |
|
Själv så har jag nästan alltid dimljusen på tillsammans med halvljuset när det blir mörkt på E32:an av den enkla anledningen att det är så kasst halvljus på den bilen. Ni som klagar på det, ser ni hellre att jag kör ihjäl nått barn som går vid sidan av vägen pga. att jag inte kan se det eller att ni blir lite bländade en kort stund? Tycker hela denhär diskutionen är ganska löjlig, jag personligen har ALDRIG upplevt ett par rätt inställda dimljus som bländande. då är det värre med xenon lampor eller suvar. mvh Erik |
|
|
Folk som ligger bakom på kvällen och trycker med BLÄNDANDE dimljus så drar jag på dimbakljusen, så enkelt är det. Oftast stängs de av snabbt. Bländar de inte så har jag inget emot det, då får de ha de igång så mycket de vill. Har ni bländande dimljus så akta er i trakterna i stockholm för en kyl och frysexpressenlastbil om ni hamnar bakom farsan på nätterna, han tänder backbelysningen på 6x55w ;). |
|
|
JaJsEn, har du tänkt på hur mycket ditt dimljus lyser egentligen? Det lyser inte upp längre än 1.5m framför bilen. Polera upp dina reflektorer och skaffa vettiga lampor istället............ Du ser inte barnet med hjälp av dina coola dimljus.. |
|
|
CKamondi Det är inte sletna reflektorer som är problemet, utan dom flästa E30, E32 samt E34 har kasst halvljus (alla jag åkt med i), starkare lampor går inte att köpa (förutom xenon, men med det riskerar man att blända endå mer). "Du ser inte barnet med hjälp av dina coola dimljus.." där va det du som ansåg att dom var coola inte jag. Jag kör som sagt med dom för att dom hjälper till mycke under mörkerkörning, vet att dom bara lyser upp en kort sträcka framåt, men det hjälper, kanske ska prova själv nån gång. Det din farsa gör e ju bara rent idiotiskt, där kan man ju snacka om trafik farligt, sånna borde inte få finnas på vägarna! Mvh Erik |
|
|
Otroligt mycket dumt och samtidigt många poänger i denna tråden, men det här tar ju priset: "Har ni bländande dimljus så akta er i trakterna i stockholm för en kyl och frysexpressenlastbil om ni hamnar bakom farsan på nätterna, han tänder backbelysningen på 6x55w ;)." Jävla idioti, absolut ej försvarbart! |
|
| JaJsEn, jag har själv en e32 som det sitter 100w (okänt märke) lampor i halvljusen. Väldigt bra halvljus, jag har även testat med dimljusen och för mig är det försumbart det lilla extra som fylls i (för mig enbart gapet mellan front och där halvljuset börjar). Men jag kan hålla med om att det blir bland de sämre halvljus jag sett med vanliga 55w i. Ändock så tycker jag att BMW tillhör den skaran där dimljusen inte bländar, finns definitivt värre. Men som sagt, testa med 100w-lampor så kanske du kan skippa dimljusen och slippa eventuella böter för dim+halvljus. | |
| Tilläggsfråga, vad är det som gör att dessa bilar har så himla dåligt hel- och halvljus? Korta reflektorer? Dåligt glas? Dåligt kablage som medför spänningsfall? | |
|
Iwarsson, en bil med BLÄNDANDE dimljus är minst lika farlig. Om man blir bländad av hans dimljus/halvljuskombination, kör i diket och dör. Vad faen är det för skillnad än om man tänder helljuset så att HAN kör i diket och dör? ALLA människor är LIKA värda. Han gör fel, jag gör fel. Det är lika jävla mycket idioti att köra dimljus/halvljuskombination om det BLÄNDAR (OBS, läs tre gånger eller fler) då det är MINST LIKA FARLIGT. |
|
| lägg ner... | |
|
citat från CKamondi "Folk som ligger bakom på kvällen och trycker med BLÄNDANDE dimljus så drar jag på dimbakljusen, så enkelt är det. Oftast stängs de av snabbt. Bländar de inte så har jag inget emot det, då får de ha de igång så mycket de vill. Har ni bländande dimljus så akta er i trakterna i stockholm för en kyl och frysexpressenlastbil om ni hamnar bakom farsan på nätterna, han tänder backbelysningen på 6x55w ;)." Ok då kan vi ju ta ytterligare lite lagar... det är så att om du kommer ifatt en bil så kan du köra med helljus(i lagens mening så är dimljus helljus/extraljus) helt lagligt... Dock så är det olagligt att ha dimbakljus tända om det inte är dålig sikt samt att dom får inte vara tända om du kan blända bakomvarande förare! Ännu värre är det ju med backljus.. det är fanimej livsfarligt! Så CKamondi och hans pappa är ju dom som bryter lagen i detta fall... och inte dom oskyldiga som nu blir bländade av dom! Visst så ska jag säga att jag inte heller gillar dimljus men rätt ska vara rätt! Janne J |
|
|
Pellevin, det visste jag faktiskt inte. Var jag än läser i mina körskoleböcker så står det inget om det, och alla jag känner har fått lära sig utav sina bilskolor att man bländar av såfort man kommer inom en "störande" räckvidd. Du får gärna visa mig var det står i lagen så ska jag printa in det i min hjärna så slipper ni mina dimbakljus och förhoppningsvis farsans ljus. Mvh Christian |
|
|
Men det måste betyda att om dimljus räknas som helljus så ska alla bilar med dimljus/halvljuskombination släcka dem vid MÖTE med annan bil? Det är långt ifrån många som gör. |
|
|
CKamondi: Japp det är ju det som den här tråden går ut på.... dimljus är enligt svensk lag otillåtna.. jag återkommer med länk till lagtext angående avbländning av helljus. MVH janne |
|
|
Otillåtna visste jag att de var. Men det ska bli intressant att läsa lagtexten ang. avbländning! Tackar för det, då har du fått mig och farsan att begå ett mindre brott i trafiken! :) Mvh Christian |
|
|
man ska blända av till halvljus då vägbanan till framförvarande bil är upplyst, alternativt när reflexerna bak på framförvarande bil lyser. Så ÄR det, tog mitt körkort för mindre än en månad sedan, och om någon inte tror mig ska jag scanna in stycket ur boken där det står. |
|
|
Så här står det i trafikförordningen Länk Så jag får be om ursäkt för att jag inte hade helt rätt med avbländningen dock så utgick jag från vägtrafik-kungörelsen som är äldre och inte gäller längre ,denna regel tillkom 1998. Helljus får inte användas 1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst, 2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas, 3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller 4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon. 71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. 72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas. Janne |
|
|
Om detta med att köra omkring i mörker och/eller regn med dimljus som är störande ("bländande") för de mötande, så är detta beteende ungefär lika tanklöst som att köra omkring med halvljus som står alldeles för högt....eller snarare: där den ena halvljuslampan satts i fel så att ljuset pekar rätt upp. Den vakne trafikanten/fordonsägaren kollar då och då upp hur hans ljus "ser ut" - medan den ignorante struntar helt ifall ex.vis någon mötande blir bländad och kör av vägen eller ihjäl sig. Så enkelt är det: en del bryr sig inte mycket över medtrafikanters väl och ve... f |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.