AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
366.949

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 57 av 75
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Folke: Jo då jag har dom lägre ställda än vad dom ska vara och det är samma resultat oavsett om jag kör privatbil eller lastbilen... så jag drar slutsatsen att dom flesta inte ens vet att dom åker med dimljus....
De
163
Devva
520i -89 E34
mixmaster_atv, sist jag stod och konverserade med farbror blå passade jag på att ställa den frågan, men herr konstapeln som jag samtalade med kunde inte ge mig något svar om annat än den svenska lagstiftningen. Vore dock mycket intressant att få veta.

Jag har fått för mig att det endast är i Sverige som det är förbjudet att kombinera halvljus + dimljus? Rätta mig gärna någon om jag har fel...

//Devva
Som det redan framgår av flera inlägg i tråden: Lagstiftningen varierar, det finns länder inkl. Sverige där det är förbjudet, det finns de där det är tillåtet och det finns de där det är ett måste att använda halvljus om man tänder dimljusen.

FP
De
163
Devva
520i -89 E34
folke: jag vet att lagstiftningen varierar på de sätt du räknar upp, men håll med om att det vore kul att veta vad som gäller i resp land? ;)

//Devva
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Det är vanligtvis felinställda dimljus som bländar...
Eftermonterade, snea efter krock, kanske felaktiga lampor eller liknande.

Men original-dimljus bländar absolut inte!!!

_____Vraum!_____
Conan999
Nu har jag inga extraljus på BMW:n men när jag har provat att åka på halv+dimljus i mörker så är det rätt många helljusblink man får i ansiktet så det är inte att tänka på för det blir rätt jobbigt i längden. Antar att dom tycker det bländar annars hade dom väl inte blinkat.

Conan999
Inte? Känslan av att visa andra att de gör fel inte inte att förakta, den s.k. hobbypolisen ligger och lurar där man minst anar...)
Prova och kör med nån av de Volvomodeller som har dimljusen integrerade i huvudstrålkastarna (stora fyrkantiga modellerna med separat hel/halvljusinsats, fyrkantigt fjärrljus och d:o dimljus). Knappt ingen noterar att dimljusen lyser eftersom de smälter ihop med halvljusen, ingen blinkar garanterat heller.
Men med en BMW...

FP
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Pellevins antagande är inte påhittat, blinkar/tänder man sina egna dimljus vid möte med en som har halv/dim på, får man till 90% en helljus blink tillbaka.

Det visar väl nivån bakom pannbenet på dom som promt måste visa att dom är lite ballare än oss andra.
Det mest tragiska är ju att de som kör med dimljus, alt dimljus/halvljus tror att de är så coola. De är ju pinsamma!
VILKEN anledning har man att köra med halvljuset avslaget och dimljusen tända?
Hamnar de bakom mig så händer det att jag tänder dimbakljusen. Är föraren över 25 så släcks dimljusen ganska fort. Är föraren yngre så tänds helljuset, följat av en oplanerad omkörning. Intressant.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Continental
Varför är det pinsamt/tragiskt att köra med dimljus? Bara för att man råkar ha olika uppfattning om vad som är snyggt/coolt? Vill gärna höra ditt resonemang...
Mvh
Continental: Lika tragiskt är det att du inte läst bakåt denna eller tidigare trådar, där hittar du svaret flera gånger om på din fråga, och slipper ställa samma fråga igen.
Du kvalar direkt in på epitetet "designpolis", coolhetsfaktorn kan man alltid tycka till om men man kan ju inte påtvinga nån annan detta eller styra vad denna tycker är snyggt osv eller hur?
Hur skulle det se ut om alla skulle aktivt argumentera olika bilars fälgar, färger, lampor och spoilrar, vingar mm, eller varför inte hur man klär sig på ett visst sätt, äter en viss sorts mat, lyssnar på en viss typ av musik osv.
Varför måste så många agera poliser hela tiden?

FP
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Jag undrar hur många gånger detta har kommit upp: "Är föraren yngre...etc..."
Menar Ni verkligen allvar att det bara är yngre som kör med dimljus? Kom igen nu. Alla som har kört mer än 5 mil det senaste året måste ändå veta att det inte är bara unga som kör med dimljus/angel eyes påslagna...Men det verkar vara ett bra argument: Unga tycker det är coolt= det är pinsamt...trist
Förutom att det är olagligt så bländar dimljusen mer än halvljusen. Även om de är korrekt inställda och speciellt vid våt vägbana. Och inte allt för sällan så är minst ett av dimljusen felinställt.
Okej om Du tycker att det är snyggt, men ha det då på träffar eller när Du fotar bilen och inte när Du är ute i trafiken bland andra människor som blir bändade.
Man upptäcker på långt håll och utan att titta direkt på strålkastarna om någon har dimljusen tända i kombination med halvljus.
Det är helt enkelt väldigt störande att folk gärna bländar andra trafikanter bara för att de själva upplever sin bil som cool. De som kör med felinställt halvljus gör det oftast omedvetet, men de som kör med dimljus har gjort ett aktivt val för att störa andra.
Snälla Continental, läs bakåt, om inte hela tråden så det mesta, sök gärna i andra inom samma ämne också. Det blir annars en massa upprepningar hela tiden.

FP
Folke, i en tråd som är 58 sidor lång så kan det vara svårt att inte upprepa det någon skrivit innan.
Jag ber om ursäkt för detta och för att Jag kanske trampat på en öm tå.

Folk får väl gilla vad de vill bara det inte går ut över min säkerhet i trafiken.
Om någon vill styla sönder sin bil är det ok, men blända mig inte.
Conan999
Nä, alla stygga dim+halvljusförar, vik hädan, annars kommer stora vältränade män i vita rockar och straffar er med piskrapp på stjärten.

Conan999
Conan999, stora män i blåa kläder med feta böteslappar är nog bättre i detta fall.
Vårdslöshet i trafik är rimligt att kalla dimljusmissbruket.
Nonchalansen från polisen i denna fråga är för mig ett mysterium.
Tja...

Själv ser jag det inte som något problem har visserligen blivit stoppad och blivit tillsagd att det faktiskt är böter om jag kör så!

Men det roliga är att det är ok om man kör med varseljus och dimljus enligt den polisen som stoppade mig. Har sedan själv frågat andra som också har sagt att det inte skall vara några problem.
Jag håller med Continental på alla punkter.

Flåklypa
Undras om det inte är läge att införa "stickies" hos AP? Där skulle t.ex reglerna för dimljusanvändning kunna stått att läsa för alla, då hade trådar som denna säkert minskats ner med en faktor hundra eller så.
Fast då måste man iofs läsa denna sticky och då blir det problem igen...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.