|
Sida 56 av 75
|
|
|---|---|
|
nu har jag inte min E91-manual framför mig men jag vill minnas att det står fel där, dvs. den förordar att man SKA ha halvljus på samtidigt som dimljus. vilket alltså är olagligt. kan det stämma? /Lars Vägen är målet. |
|
|
Visst kan det stämma, fast inte i Sverige. Samma "dilemma" råder hos en del andra biltillverkare och i deras användarmanualer. Men säkert är det så att vi vet bäst osv, vår bilmarknad är ju MYCKET större än t.ex Tyskland och Frankrike, USA och Kanada t.ex FP |
|
|
Jag tycker det är lite småtöntigt att köra med dimljus men sen är jag rätt konservativ när det gäller styling i allmänhet. Mkt få modeller jag kan tycka det är snyggt att köra med dimljus på. Har man då en snygg bil så tycker jag det är dumt att sätta på dem för nattetid blir det mkt svårare för mötande att se vad det är för något ;) |
|
|
Måste ställa en dum fråga. Hur ska man kunna använda dim bakljus på kvällen om det är dimmigt då ja inte kan slå på dom utan att slå på dim framjlusen??? Då det står i lagtexten att dimframljus endast får användas dagtid tillsammans med parkeringsljus. //Daniel BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer" |
|
|
Läste idag på Länk att dimljusen är skapade och avsedda att användas som ett komplement till halvljusen i samband med dimma för att öka och bredda ljuset strax framför bilen så man lättare ser båda vägkanterna och kan hålla rätt kurs(i samband med sänkt hastighet så man har nytta av det ökade ljuset nära bilen). Då detta är förbjudet i sverige kommer dimljusen för alltid att vara en stylinggrej. Parkeringsljus(Angeleyes) plus dimljus vid körning i dagsljus ser ju både tjusigare ut, samt att man sparar på halvljuslampans livslängd (oftast har man väl nån högkvalitets dyr lampa där oavsett om det är xenon eller halogen och i dimljuset är det ju inte fullt lika noga vad som sitter där då man inte använder det för att lysa upp något ändå) / Micke |
|
|
Bomtech: Det kan du inte i så fall. Mixmaster_atv: Dimstrålkastarna är tänkta att användas istället för halvljusstrålkastarna. Meningen är att du får vägen upplyst och syns för mötande trafik utan att ditt eget ljus reflekteras tillbaka och stör din sikt. Därav en helt annan ljusbild och ofta en lägre placering. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Jag vet att det finns eller åtminstone funnits dimljus modell stora extraljus som säkert fungerar att användas enligt den svenska lagstiftningen som ger tillräckligt med ljus på vägen att man kan åka fortare än 10km/h. De flesta monterade på dagens bilar fungerar ju inte till detta då ljuset på vägen blir nära inget alls. Så vad jag avsåg med mitt tidigare inlägg var att dagens orginalmonterade dimljus är konstruerade för andra marknader än den svenska där man använder dem just som komplement till halvljusen! Lysa upp vägkanterna är det enda de duger till i mörker i alla fall på min e46:a. Hur är lagstiftningen i övriga europa förresten? / Micke |
|
|
Intressant läsning om den där US-leverantören och hans lampor osv, verkar rätt seriöst jobb på den äldre bimmern osv i länkarna inne i texten. Jänkarna är ju inte precis bortskämda med bra ljus tidigare, de har ju t.ex inte insett nyttan av högerassymetriskt halvljus osv förrän på senare år och de är inte så lite konservativa heller med sina rektangulära dubbelstrålkastare. Bra att han "upptäckt" Cibie-strålkastarna, de är inte alls dåliga, fast det där med "computer calculated reflectors" osv är ju inget nytt här hos oss, Hella t.ex har väl haft sina FF i rätt många år. Cibie var rätt populära här förr och har bidragit med en del innovationer också. Helt riktigt är lagstiftningen i olika länder varierande vad gäller kombinationen halvljus/dimljus, och skiftar från förbud till tvång att använda båda samtidigt osv. Precis som mixmaster skriver så fanns det en tid med stora, högt placerade, dåligt fastspända dim och kurvljus (Marshal och Cibie bl.a) som var populära här hemma. Reglerna som gällde var enkla: De skulle vara så inställda att de ej bländade, dvs ljusgränsen skulle ligga under halvljusets osv, Hur det blev i realiteten vet vi som var med och resultatet också. Detta är och förblir själva grunden till den lagstadgning som fortfarande råder här, även om man har skruvat och ändrat på argumenten genom åren och fört fram det ena nykonstruerade skälet efter det andra till att hålla fast vid förbud att bruka dimljus/halvljus samtidigt. Att sedan teknikutvecklingen gått framåt, med sofistikerade lösningar, linser och reflektorer lyssnar man inte till, och att självklart är ju alla bil och lamptillverkare som nu designar in dessa lågt placerade och korrekt tillverkade lampor, sämre vetande suspekta individer eller ? Inte är de originalmonterade dimljusen konstruerade specifikt för andra marknader än den svenska, vi har väl samma mörker, ögon, vägar osv som övriga världen får man förmoda. Tyvärr vinklas diskussioner och trådar om dessa lampor snabbt in på designpolisers och hobbypolisers tyckande om utseende och olagligheter osv, vilket är lite synd. FP |
|
|
Tror att jag plitat ner några visdomsord här tidigare, nu måste det vara hög tid att låta denna hobbypolisernas o***iobjejk #1 att självdö! Jag har fortfarande ALDRIG blivit bländad av ett dimljus, dagtid, nattetid, torrt eller vått. Paragrafryttare vik hädan! om ni så kör i diket av mina dimmisar så sitter dom där dom sitter och påslagna är dom allt som oftast. En miljon gånger allvarligare måste dessa fånar som kör omkring med dimmisarna bak (så fort solen går i moln) vara!!! dessa dårar som ser ut som att dom bromsar konstant ger upphov till en oerhörd osäkerhet för bakomvarande och borde köpa busskort per omgående!!! Dööö trådelände dööö...... :-) Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ? |
|
|
Får nog hålla med här, massor av annat i utrustningsväg finns att spy galla över för den som så vill, för att inte tala om idiotiska betéenden i stort ute i trafiken FP |
|
|
Jag kör i princip aldrig med dimljusen fram på i "normalfall" (fn. fungerar de inte ens), men jag stör mig inte på andra som kör med dem på, har blivit bländad någon enstaka gång, men är ganska övertygad av att det har berott på felaktig inställning av dem, precis som med vilken annan lampa som helst, halvljuset blir man också bländad av om det står för högt. Bättre att folk kör med "för mycket" ljus än inget ljus alls. Har vid ett flertal tillfällen mött folk helt utan ljus på natten, nu senast igår kväll... |
|
|
Jag brukar aldrig köra med dimljus på men det är kul att slå på dom om man möter en annan bil som kör med dom på... i nästan alla fall man gör det så får man ett helljus tillbaka.... JJ |
|
Conan999 |
Jag slänger mer än gärna på mina 2 stora Bosch extraljus med 130 W lampor när jag möter en trotsande dim+halvljusåkande bil i mörker. Varför skall man ha dom på när det bländas och när man inte får ha det. Conan999 |
|
Conan999:Varför ska man bländas med sina Bosch 130W när man inte får det?Viljan att vara ännu mer trafikfarlig kanske? Mpower |
|
|
Pellevin: Tror det är läge att kolla inställningen på dina dimljus. Om du får helljusblink så är de säkert för högt ställda eller kanske moddade på nåt sätt. Rätt inställda osv bländar de inte FP |
|
Conan999 |
betan: mycket enkelt, därför att det är bländande att möta en som kör med dim+halvljus i mörker och för det andra är det inte lagligt. Får den som kör med den kombinationen tillräckligt mkt bländning tillbaka så fattar väl han/hon till slut att han bländar andra bara för att själv kunna vara lite fåfäng. Conan999 |
|
Conan999: Ok,nu varken störs jag eller kör med den olagliga kombinationen dim+halv men det bästa vore att låta bli att blända tillbaka och låta Polisen ta hand om trafik brotten, annars kan man börja köra ifatt folk som inte släpper fotgängare ochså och skälla på dem! Den listan kan göras lång, nu i veckan åkte vi i en bil med felinställda halv ljus och 95 % utav dem vi möte slog på helljuset och visade att dem blev störda på riktigt. Medans om man sitter i en bil med halv/dim så kanske det är 5% som "bländas" därför känns det mer som att det handlar mer om att leka POLIS än att man störs.....av dimljusen. Mpower |
|
|
Ja,, frågan går ju också att ställa: Hur mycket mer bländar ett par 2 X 130W + 4 X 55W mot ett par dimljus och halvljus (4 X 55W)? Visst kan en del vara bländande, men slänga på 470W i ansiktet på den mötande? Risk för att man verkligen förstör mörkerseendet och detta medför en betydligt större fara för sig själv och andra. Och att köra med 130W är minst lika olagligt? Är väl max 55W man får ha i lampan? Jag kör ibland med dimljus på dagarna, men byter till halvljus på kvällen/när det börjar skymma. |
|
|
Resonemanget med hobbypoliser är högst relevant, medan jämförelser av effekter och wattsiffror haltar betänkligt. Det handlar om avbländade och nerriktade belysningar som ligger UNDER bländningsgränsen/höjdnivån för mötande, dvs så länge halv och dimljusen är riktigt monterade och justerade naturligtvis. Glöm att det har med si eller så många watt att göra, ett par fullt friska och legala halvljus, halogen eller xenon, kan prestera långt större ljusmängd än två + två halvrisiga halvljus och dimljus. Det finns för övrigt fordon i trafiken som kör med större "wattmängd" än vanliga bilar fullt legalt hela tiden, t.ex bussar som har både halvljus och dimljus. 24V-fordon har alltid t.ex haft 70W i halvljusen, bussar har dessutom "rätt" att ha dimljus och halvljus tänt samtidigt. Hur är det, kör ni upp helljuset i ansiktet på dessa också vid möte? FP |
|
|
Inte änn men snart ska jag börja göra det för nu möter jag alldes för många mörkrädda o det börjar gå på nerverna. Men dom ändå fattar nada om jag skulle blinka med dimljus eller helljus så det är nog ingen idè att göra nåt åt det heller... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.