|
Sida 55 av 75
|
|
|---|---|
|
Jesperado Nä visserligen har jag bara läst de sista sidorna och innehavare av körkort är jag av svensk kvalitet men det var så längesedan jag tog det så att jag har glömt vilka regeler som finns. Men det är ju tur att sådana som du finns som kan upplysa mig *L* Det finns bara två familjebilar att välja på: BMW & Mercedes resten är bara plagiat |
|
| att jag skulle köra med p-ljus o Dimljus för att retas var för att retas med alla som avskyr dimljus i sig och inte kan låta bli att gnälla så fort det lyser under kofångaren. | |
|
Jag tycker det är snyggt och håller med Tozzy Det finns bara två familjebilar att välja på: BMW & Mercedes resten är bara plagiat |
|
|
Bara för att röra om i grytan lite kan jag berätta att jag på väg hem nydligen körde med både dimljus och Halvljus enbart för att jag kände för det:), och vet ni vad, mina dimljus är tokigt felinställda och bländar förmodligen i klass med mitt helljus. God natt /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| jag kör alltid med helljus och dimljus för att få en så korrekt uppfattning av naturen och dess karism som möjligt!! | |
| varför är det olagligt att köra med dimljus och halvljus på dagen? | |
|
Alltid trevligt med nya inlägg i debatten som höjer nivån lite...) FP |
|
|
Nu kan jag bara inte hålla mig från att skriva i den här väldigt långa tråden igen haha. Dimljus+halvjus på dagen blir rätt bländande hs99maby. Jag mötte en polisbil en kväll för någon vecka sedan, jag och en calibra plus en Audi var ute och åkte lite, dom stog helt i bredd på gatan när polisbilen rullade upp bredvid dom och stannade till. Calibran drar iväg med däckskrik och spinner ALLDELES bredvid polisen och jag ser hur polisbilen kör iväg snabbt runt huset för att komma ikapp till nästa korsning. Jag hänger på för att se om han ska bli stoppad och när jag kommer fram till korsningen släpper Polisbilen helt oväntat fram mig :| och lägger sig istället tätt bakom mig tills han slutligen stoppar mig. Hade glömt att slå på halvljuset så jag körde med dim+park och åkte på 400 kr i böter, hade kostat 800 kr om jag hade kört med halv+dim. Men iaf, dom var inte alls trevliga och frågade om jag även körde så på dagen (brukar alltid köra med halvjuset på natten men glömde mig den gången fast de trodde ju dom inte på..). Ja svarade jag för jag får köra med dim+park på dagen då det ersätter halvljuset dagtid, Dim+park är ett bra varselljus och man syns bra men visst på natten lyser det inte tillräckligt för att man som förare ska se alla eventuella hinder. Då blev den ena rasande " Hörrudu! kör du så bara för att du tycker det är snyggt på dagen lr!?" Varpå jag säger: Ja jag får köra så och jag tycker iofs också att det gör bilens look snyggare. "Fortsätter du såhär kan det påverka ditt körkort de vet du va!?" Och den andre säger att han inte alls är positiv till dim+park dagtid och inte heller verkar "veta" att det är lagligt så. Gick inte alls diskutera med dom.. Men dom borde läsa på om dom inte vet att dim+park ersätter det dagliga halvljuset. kände för att skriva av mig lite =) -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Har inte läst igenom alla svar men lägger in ett ord ändå. Såg någon skrev att ca 85% av Volvo V70 körde med halv+ dimljus på. Kan bero på att dom levereades nya kopplade på de sättet. Kanske inte alla men. Vet en som fick böta ca2 mil efter han hämtat sin nya bil. Inte tvär nöjd. |
|
| Swepp: Så du tror på fullaste allvar att en svensk bil för den svenska marknaden är "kopplad" så att den har olaglig belysning när man sätter på halvljuset? | |
|
Jag förstår inte riktigt vd du menar k1mzo, det är LAGLIGT att använda dim+p. Angående Volvon så har de tidigare spärrat så att man inte kunnat använda dim+halv samtidigt. Bholmberg, säg åt snutarna att komma till Gällivare nångång, här händer det tom att snuten själva kör på dim+p på dan. ;) |
|
|
Det här var roligt, orka sitta och glo på alla man möter. Med dom elpriserna som blir i höst så får man väl kräma lyse med bilen precis som med stereon. På med helljuset och titta där du kör, jag kör på min körkort så kör ni på erat och låter polisen ta hand om diverse lagbrott. |
|
|
Håller igentligen med dig Mr328 men enligt böteslappen så. Volvo fick betala böterna och koppla om lite.. |
|
|
Hej Har inte orkat läst alla inlägg.Men dimljus framåt som man kollar vid besiktningen kan väl inte vara så j.... bländande. Vissa bilar mer elr mindre. E nog mest "småpoliser"som blir upprörda när nån kommer med dimljus. Det borde vara lika vanligt med böter åt folk som åker med dimljus på bakåt bara för att metrologen har nämt dimma på väderrapporten... Dom ska man slå av när man ser en bil i backspegeln. Hur många gör de...?? DE E !bländande att åka och glo i mil efter mil. Syns knappt skillnad om dom bromsar elr inte... |
|
|
Jag har bytt dimljusen till helljus/extraljus istället. Man får ju enligt lag inte använda dimljus samtidigt som halv. I snitt behöver man dimljusen 1 ggr /år.. |
|
|
tycker inte det bländar ett skit! men däremot xenon ljus bländar fruktansvärt! kör alltid med dimljus på speciellt på natten eftersom bilen ser mkt snyggare ut! ps. fick nyss 400 spänn i böter för att man haft dimljusen påslagna men det får man ta! |
|
|
Trodde den här diskussionen avslutades för 1,5 år sedan.......betvivlar starkt att någon kommer komma med någon ny synpunkt. Bilen: Länk |
|
|
Overcharged: Menar du xenon i halvljuset? Jag har xenon både i halv & dimmljus; grymt snyggt! Xenonen i dimmljusen är avskärmad precis som vanligt!!!!! |
|
| själv gillar jag att åka med dimljus och parkeringsljusen på. | |
| Det där med dimmljusen på är ett IQ test, och resultatet av den samma avslöjar man till alla sina medtrafikanter. Där åker en som aldrig kvalar in i mensa. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.