AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
366.994

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 54 av 75
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag bor o jobbar på vägar o det är mest Volvo ägare som har sina dimljus på, inte BMW.

Grabber
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
V70s ägare verkar tycka om sina dimljus har jag märkt på sistone.
Volvo förare, Finns det nån som kör utan dimljus. Varenda volvo med dimljus. spelar ingen roll om det är gubbe med keps eller nån med nytaget körkort så är det DIMLJUS på.....

Och man kan ju faktiskt undra om vi här uppe lider mer av dimljus än folk i våra grannländer. Löjligt att det finns lag på detta här men vad är det inte lag på i sverige.....

Over and out BMW 320
Folke, böterna på det är faktiskt 800:- (men det kanske är olika?)

Tjejer kan
Saxar ur Auto Bild nr 8-9 sid 22, reportage om polisen i Nyköping.
"Använt halvljus och dimljus samtidigt: 400kr".

FP
Okej. Men min sambo fick böter för att ha använt dimljusen på fel tidpunkt o de gick på 800:-

Tjejer kan
Kollade på listan över olika bötesbelopp hos Trafikjuristen.se En djungel är förnamnet... En kollega här på jobbet lyste med halvljus/dimljus för nåt drygt år sen, det kostade 400:-, har svårt att tro att de dubblat sen dess.

FP
le
234
leszek
BMW 535 -88
Helt sanslöst att man kan bli bötfäld för felaktig belysning - men man slipper allt vad straff heter om man våldtar någon som är full.

Något är fel med den svenska lagstiftningen...
Och då klandrar jag inte polisen, vilka verkar ha fel verktyg för sitt arbete. När jag berättar i mitt hemland att det varit/är? olagligt för polisen att avlyssna kriminella tror folk att jag skojar...

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Dem har höjt böterna från 400 har jag för mig.Men jag har som mest fått ett blink med helljusen av polisen när jag mött dem med dim/halv.....

Mpower
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Böterna är ändrade från 400:- till 800:- för felaktig användning av dimstrålkastare. Detta för att Vägverket och polisen ser det som ett stort problem.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Tur att man inte har några dimljus! Slipper man oroa sig!
Saxat från polisens hemsida idag:

# Hastighetsöverträdelser: 800 – 2000 kronor.
# Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att minderårig använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde): 600 kronor.
# Använt halvljus och dimljus samtidigt: 400 kronor.
# Ej använt halvljus under mörker, skymning eller gryning: 800 kronor.
# Ej använt vinterdäck på föreskriven tid: 800 kronor.
# Använt dubbdäck på otillåten tid: 400 kronor.

Men det kanske är föråldrade uppgifter?

FP
Dom har väl kört med dimljus+p-ljus på kvällen och därför fått 800kr i böter kanske?
Folke...Min sambo fick böta 800 kr för att ha använt dimljusen...jag vet inte om de dubblat det men så var det iaf!

Tjejer kan
Ingen aning om de har dubblat... men nån koppling till tiden på dygnet finns det nog inte, se listan ovan. Känns lite som ett typiskt i-landsproblem, extra typiskt för Sverige dessutom, nog måste det finna värre saker att ta tag i för sherifferna...)

FP
Håller verkligen med dig!

Tjejer kan
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Så kul, körde med dimljus o parkering igår, dagstid. Mötte en gubbe som blinkade frenetiskt och pekade ner mot dimljusen. Jag vet mina rättigheter och tycker han överdriver lite plus att han har fel. Glider vidare,100 m senare har polisen kontroll och de lyfter inte ens på ögonbrynen... =)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Ska nog börja köra dagitd med p-ljus o Dimljus bara för att retas :)
Äh vad är detta för någon tråd?

Jag åkte in i en poliskontroll med parkeringsljus/dimljus och dom sa inte ett ord. Detta kan ju knappast vara en prioriterad trafikfråga.

Det låter snarare som söndagsgnäll från kärringar. Klart man skall köra med dimljusen på....det ger ju snyggare ljusbild

Det finns bara två familjebilar att välja på: BMW & Mercedes resten är bara plagiat
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
B_M:W4ever: Det är en tråd som du uppenbarligen inte har läst. Hade du läst tråden eller varit innehavare av ett svenskt körkort så skulle du känt till att dimstrålkastare och positionslyktor är en fullt tillåten kombination vid dagsljusförhållanden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.