AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
367.041

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 53 av 75
Man ser bättre i vin och vitlöks dimma med gult enligt fransmännen. ;)
sw
460
swe-boy
420D -15
gult ökar kontrasten

..... om det har nått med denna meningslösa tråden att göra
Funderar: Om man inte vill ha mailsvar från forumet så avbockar man väl denna rutan i sin profil? Om man vill ha mailsvar men inte vill läsa inlägg om t.ex dimljusen så kastar man dessa mail utan att öppna tråden. Om man inte vill ha svar från just dimljustråden eller tycker den är lång och löjlig osv så skriver man inga inlägg i den. Större problem finns eller hur...)
Mer fundering: Om jag "bländar av" mina dimbakljus när man ser att det finns en bil bakom (i dimman) så ser han kanske inte mig längre. Det är väl inte meningen, däremot släcker man dimbakljusen så snart dimman lättar osv. Det finns en tydlig indikering i instrumentet för tänt dimbakljus (gul = varning) medan lampan som visar tänt dimljus fram är grön = indikering. Hmm ingen varning för dimljus fram tända...

FP
sw
460
swe-boy
420D -15
Vet du hur många mail det blir?

varför bocka av i sin profil?..man kanske vill ha kvar funktionen som är rätt bra då man vill följa andra kanske lite mer seriösa trådar.
folke: Det kan tyckas så, men lagen säger annorlunda: Länk

Lagen säger också att man får köra med p-ljus + dimljusfram under dagtid så jag förstår inte meningen med den här diskussionen
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Gult ljus har väl en annan våglängd som bryter igenom dimman?

Igår blev jag ruskigt bländad av någon överstylad bil med otroligt blåa xenon ljus överallt. Det var som att sitta i ett solarium...

Men vanligt dimljus- parkeringsljus bryr iaf inte jag mig om. Kan se bra ut på rätt bil.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Mr328: GP är inte lagen, bara en tidning...
Lagen säger att man inte får bländas osv, det gör man inte så länge det är tät dimma. Det skulle bli förvirrande om man skulle sitta och slå dimbakljusen på och av så fort man ser bil i backspegeln. Dimman kommer ju ofta i tätare och glesare bankar osv, man får bedömma när det är dags att slå av ljusen. Att sedan många slarvar och kör med dimbakljusen på även när det klarnat upp är en helt annan sak.
Diskussionen här om dimljus fram gäller delvis dimljus + halvljus osv. Att dimljus + p-ljus är OK förutsätts att alla känner till.

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vid mörker ska tilläggas kanske :) I dagsljus är det svårt at bli bländad.
Och precis som Folke säger så ska dimbakljuset vara på under helt tiden när det är tät dimma. Blir man bländad så ligger man för nära.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

Jag tycker definitivt att vissa dimbakljus sticker i ögonen på dagtid.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dimbaklyktor ska användas aktivt, precis som helljusstrålkastarna. När en bil kommer ikapp ska man släcka dimbaklyktan för att inte blända bakomvarande bil. Kör sedan bilen om eller du kör ifrån den ska man tända igen så fort man tappar kontakten.
Ser man bilen bakom sig ser den definitivt dig när du har dimbaklyktan tänd, således kan man släcka den.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Även i tjock dimma? Att jag ser en bils halvljus i backspegeln köper jag men ser han mig i sin vita "mjölk" när jag släcker 21W dimbakljus och övergår till 5W bakljus? Jag tror inte det, släcker jag så ser han mig inte och risk för påkörning osv ökar. Dimbakljusen gör att han kan hålla avstånd, och blir därmed inte bländad, precis som det skall vara i dimma och tjocka.

FP
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Folke, om du ser hans BIL så behöver du ju inte ha dimbakljusen tända. Halvljusskenet i dimman räcker ju kanske inte riktigt för att släcka dom... Visst kan dimbakljuset vara bra för att han ska hålla avståndet men det kan blända trots att man hållet avståndet.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
folke: Ja, även i tjock dimma. Ser du honom bakom dig så ser han dig definitivt när du har dimbaklyktan tänd, tveklöst. Sen behöver man ju inte slå av i samma sekund som man ser bilen bakom sig, man kan ju vänta till man ser att avståndet är konstant, så länge han fortfarande närmar sig kan man ju låta den vara tänd...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>k1mzo, ja som en del kör så vore det inte mer än rätt. Höll på att få en sNaab i baken igår...

/// B-O
En dimbakljusdebatt verkar lura runt hörnet... Enligt mitt synsätt så släcker jag inte mina dimbakljus förrän dimman lättat så pass att bilarnas konturer syns tydligt, då möjligen kan dimbakljusen börja irritera och blända. De extrastarka bakljusen har ju kommit till för att varna och indikera vid tjock dimma, om jag då släcker dom när jag ser en analkande bils halvljus så "försvinner" jag ju igen och han tvingas köra alldeles för nära osv. Är det ingen som minns tiden INNAN dimbakljusen kom till?

FP
Amethyst
skulle köra vanliga hållet hem igår, vid viaxukt
Amethyst
skulle köra vanliga hållet hem igår, vid viadukten var det dock stopp. En för hög lastbil hade kört in i bron, "igen! händer ofta där" Stod 2 polis bilar, en kvinlig polis gick fram till mig, jag tog ner rutan och trodde hon skulle förklara stoppet men hon sa "fin bil du har, men du kör med olaglig belysning" Ja just det dimljusena sa jag, 800kr bäter sa hon men jag är på gott humör. Tack sa jag och körde andra hållet och tackade våran gud. Hehe Mvh Kalle
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Amethyst, det är ju bara att gratulera! Undra om de hade upptäckt det på tex en Opxl Zafixa? Kanske bara jag som tycker att BMW-förare är överrepresenterade bland dimljusanvändarna. Kanske för att de har smak likt min eller är det bara jag som kikar mer på BMW...

/// B-O
Amethyst
Får man koppla in så bakdimmljusena tänds vid bromsning, borde förstärka bromsljuset rejält!

BOOM BOOM BASS
Okunnig polis, böterna skall vara 400:- ...)
I vanlig ordning: Inget får moddas vad gäller befintliga belysningsanordningar, t.ex bromsljus. 2x21W plus ev. 3:e bromsljus är vad som gäller..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.