AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
367.022

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 51 av 75
Amethyst
Vilka bötesbelopp gäller vid enklare trafikförseelser?

Ej använt skyddshjälm:
400 kronor för moped klass I och motorcykel.
300 kronor för passagerare.
300 kronor för moped klass II.

Hastighetsöverträdelser: 800 – 2000 kronor.

Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att minderårig använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde): 600 kronor.

Använt halvljus och dimljus samtidigt: 400 kronor.

BOOM BOOM BASS
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Sålänge dimljusen inte bländar någon så är det väl okej, tycker jag. Det finns många som är stolta över "looken" på sin bil och som tycker att det är snyggt med dimljusen på. Jag tycker vi kan åta dom köra med dimljusen på sålänge dom inte bländas, som sagt.
Det finns många mini-poliser därute som blir helt rabiata och börjar blinka, tuta och hutta med näven såfort dom får se en bil med dimljusen på, oavsett om dom har blivitt bländade eller inte.

Vad det gäller avstängt halvljus på dagen så tror jag att det skulle innebära olyckor här i sverige. Alla är ju vana vid att bilar i rörelse har ljusen på. Släckt ljus=parkerad bil, så att säga.
lu
15
lulle
130iM -06
vilken tråd..
är det inte skönare att möta en bil på natten med dimljus+parkeringsljus än endast xenon (xenon+ dimljus ingen skillnad)? Dagtid spelar det väll ingen roll. Det är värre att titta på snö en solig dag än att möta en bil med xenon+dimljus eventuelt +helljus. Tänk om man kunde stänga av solen en stund när man åker till jobbet så den inte bländade och orsakade seriekrockar.
Det finns 40+ i trafiken som beter sig som 19 och tvärtom.

eller en enkel lösning.. titta inte in i lycktorna på en mötande bil ;)

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Fantastiskt tråd det här..
Använd dimljusen när det verkligen behövs då är alla problem lösta

Om någon inte håller med behöver ni inte svara. Alla argument finns troligen redan nedskrivna femtiwlva gånger i denna diskussion.

Jag vet inte varför jag ständigt får mail om denna tråd
- Hur stänger man av bevakningen? Måste man vara Pro-medlem för att slippa få påminnelser om dilmljusinlägg?

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hehehe, har du mailbevakning på den här tråden ?!!... Ja, då fattar jag att du är trött på den. *s*

Men... Vad är meningen med att ha ett diskussionsforum om bara dom som håller med får svara ??

...Nu fick du ett mail till :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
e34briliant: Sverige, Danmark, Norge, Finland och Österrike.

Lyset på i dagsljus räddar liv eftersom bilen syns bättre - att vissa kanske inte anser att det ser coolt ut får de leva med.
pg_ice
dimljus och parkljus här :)
Länk
90% av alla BMW bilar man möter kör ju med dimljusen på man kan ju inte vara sämre :)
Juhas 530i
Förbjud xenon istället...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Juhas 530i EXAKT, kunde inte ha sagt det bättre själv!!!,

Satan vad det bländar och förstör, man får problem med synen flera minuter efter ett sådan möte med Exenon. JAg vet Låååångt mer personer som stör sig och irriteras av det ljuset jämfört med dem med dimljus+halvljus, faktiskt ingen jag någonsin hört talas om har sagt att det bländar, bara någon enstaka person har lagt kommentaren -det där är olagligt.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag måste hålla med trådskaparen och några till - varför i hela friden skulle man behöva både dimljus och halvljus om det inte är just dimmigt?

Om man tycker att det är ett slags visuellt trimkit, är det bättre att montera ljusramp under bilen och tydligt signalera att man behöver mer uppmärksamhet : )

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
att ha dimljusen på bländar knappast och om man tycker det är snyggt förstår jag inte problemet. dagtid är det bara positivt då syns bilen extra bra. jag stör mig otroligt på de som kör utan ljus alls på dagen. och ja bilen syns på dagen men det man kollar efter är strålkastarna. om de inte är på smälter bilen lättare in i allt annat. så jag anser att det mer är en fråga om smak och förstår inte lagen.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
angeleyes och dimmljus är ju fränt..

[Bilen] Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Okey, på eget bevåg omformulerar jag ursprungsfrågan för att sålla lite agnar från det s.k. vetet (läs:vettet ; )

Hur många förare ÖVER 30 tycker att det är "fränt" med dimljus samtidigt som halvljus på dagtid?

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Det är råcoolt tycker jag!

Jag är 46 år.
Visa användare
198
manowar
523i -97
Ja de e klart snyggare med halvljus och dimljus på samtidigt.
Inte mkt över 30 men 32 iaf.

Ta er en titt: Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Varför inte slå på heljuset också då?
1. Snyggt
2. Syns garanterat bättre i trafiken
3. Motverkar opacitetsproblem för redan överspacklade dimljusmissbrukande bilar med överdrivet lager av solskyddsfilm

Att tänka på:
kanske handbromsen ska dras åt för att få gnistor från bakvagnen?
Håll kortare avstånd till bilen framför så blir effekten garanterat starkare.
Slå hål på en kylarslang innan afvärd arva motorn så blir det både blixt och dunder för omgivande ekipage.
Vänd på kepsen och njut..

Visa användare
198
manowar
523i -97
Haha....Brynar, om du tycker de e snyggt med helljus så får du väl ha det då, vad kan jag göra åt de? Själv så tycker jag inte de e snyggt. INte snyggt eller coolt med gnistor heller, men som med allt annat vi tycker olika om vad som e snyggt, accepterar man inte det, så får man ju gå runt å vara irriterad hela tiden då, om de e de man vill.

Ta er en titt: Länk
Ju
58
Jucket
316i Compact -94 E36
vilket onödit gnäll ! har aldrig blivit bländad av någon med dimljusen på. använder dem själv också + att det ser snyggt ut :)
kanske ni är avundsjuka för att ni inte själv har dimljus som standard på era icke bmw'er xD

BMW > NÄR DU ÄLSKAR ATT KÖRA :)
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Att ni bara orkar!
Brynar

ha ha ha ha

Jucket

Har haft flera Bmw MED dimljus utan att för den skulle missbruka
dem med motiveringen "Det så jä*la coolt ut".........
Och JA det är irriterande med dimljus när det inte behövs och JA
det kan blända.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.