AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
366.976

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 5 av 75
Anders S:

Bara för att klargöra, det är inte jag som har skrivit artikeln. Så det är inte jag som försöker beslysa något.

Vi måste nog skilja på dag och natt, debatten handlar ju om dimljus på eller av på natten och inget annat.

I mörker bländar det mig och det har inget med avundsjuka eller jantelag eller något annat än det faktum att det bländar mig. Forskning stödjer detta, så är det bara. Sen är det ju individuellt om det bländar eller inte. Det är ett faktum att äldre förare bländas mer pga förändringar i ögonen, även detta är medicinskt bevisat.
Sen kan alla e36-förare säga vad de vill men det bländar visst det!:))
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ml99,
Jag vet vad du ville säga och riktade mig inte mot dig. Tyckte bara att det var lustigt att välja en bild där bilen ifråga tydligt har fel ljusbild i dimljusen. :)

Sen håller jag visserligen inte med dig angående att det bländar...

För övrigt så tycker jag dom mest barnsliga inläggen i den här debatten kommer från alla som känner sig så jävla gamla och mogna (vilket i själva verket måste svida) och tydligt måste påpeka att det minsann inte bara handlar om dimljus. Gång på gång ska det nämnas att det är ungdomar (förfärligt släkte), kepsen bakofram (usch vilken töntig förseelse), stylade bilar (när ska dom förbjuda det?) och dessutom i den allra vanligaste bmw:n...

NÄ, Jag har varken stylad bil, kör med kepsen bakofram eller är tonåring. Men inte fan sitter jag och muttrar bakom ratten och leker polis för det.
Hallå tröttsam !
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag kör alltid med dimljusen på, gärna i kombination med halvljus. Räcker inte det för att störa gnällspikar som Erik,
så slår jag på helljusen också.....puuhh..

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Erik, ta av dig den rutiga baskern och gnugga lite vax i håret så ska du se att det inte blir så farligt att fylla 30...

/J
Jag tror för övrigt att det stora gnället på dimljus är till viss mån avundsjuka. BMW har lågt placerade dimljus och det ser rätt snyggt ut med dessa tända. Det ger BMW en sportig profil. Få andra märken ger samma sportiga profil, då blir man väl lite avundsjuk och börjar klaga på alla BMW ägare. Varför skulle man annars bry sig om en så banal detalj som några tända lampor. Det borde finnas större problem att ta itu med än dom. Börja klaga på alla dårfinkar som inte använder blinker istället. Där är ju verkligen risken stor att det smäller för att folk struntar i att blinka innan sväng. Att ligga bakom någon som bara plötsligt svänger vänster utan att blinka (kanske precis innan man tänkt att köra om) Kan få pulsen att öka katastrofalt. Man kan ju tänka att om man inte använder blinkers så använder man väl inte backspeglarna heller och då hade det smällt om man påbörjat omkörningen.

Man måste prioritera vad som är viktigt i trafiken.
Då anser jag att en full laglig användning av dimljus+positionsljus är inget som man med rätta kan klaga på.
Sluta reta er på det ni icke BMW ägare och gå till närmaste bilfirma och köp en BMW. :-)

Bmw är rätt okey!!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om man nu tycker det är snyggt med den ljuskombinationen som disskuteras - Varför sitter man då inne i bilen och ej framför?
Det är som att vända på en tavla man tycker är vacker.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Thomas,
Ungefär av samma anledning till att man byter fälgar eller annat som man tycker förbättrar utseendet...
Varför går man till frissan för ??
På vilket sätt är det sportigt med lågt monterade strålkastare? Fattar ingenting... De enda bilarna som utseendemässigt drar fördel av lågt monterade strålkastare är äldre Ferrari och liknande bilar där halvljuset består av fula popup-lampor som förstör bilens linjer. En BMW däremot ser bara oproportionelig ut med enbart dimljus tända. Bilen ser konstig ut eftersom fronten är för hög i förhållande till ljuskällan. Dessutom sitter positionsljusen monterade i de inre strålkastarna vilket ser riktigt fult ut när halvljusen är släckta.

Jag bör tillägga att jag inte stör mig på dimljusanvändare. Blir sällan bländad av dem. Däremot förstår jag inte alls varför de används.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bjoerck,
Ingen beskyller dig för att vara dum för att du inte tycker att dimljus är snyggt. Jag gillar inte vingar av pokemon-stuk men jag blinkar varken på dom eller på dimljusanvändare. Än mindre orkar jag försöka övertyga dom om att det är fult. :)
E31 har "fula popup-lampor"!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Yepp, E31 är en BMW som mår bra utseendemässigt av att slippa halvljus.
På min Alfa Spider sitter positionsljuset bredvid dimljusen nere i spoilern. Detta innebär att när jag fullt lagligt cruisar fram med halvljusen tända blir stoppad av polisen som skall bötfälla mig för att ha använt kombinationen halvljus/dimljus. Vissa poliser tycks vägra inse fakta och vill inte lyssna till mina förklaringar utan jag måste helt sonika demonstrera Alfans olika strålkastare.

Det frekventa stoppandet av polisen har fört med sig det paradoxala att jag ibland endast kör med positionsljus/dimljus för att slippa bli stoppat av polisen. Jag tror ärligt talat att jag är den ende som faktiskt har ett riktigt skäl till att köra med dimljus dagtid.:-) Tycker inte det är dugg snyggt med skiten tänt men det är jobbigt att bli stoppad av polisen.
Thomas!

Det hade väl verkligen sett fult ut att montera ratt, stol och pedaler framför bilen eller?

Bmw är rätt okey!!
Hur kan man tydlligt förklara att bländningen sker när man har dimljus på under mörker.
Jag har förklarat ett antal gånger, ändå går det inte in. Den lagliga kombinationen som man får ha dagtid är det väl knappast någon som bryr sig om. Om det är fult eller snyggt det är ju upp till var och en.
Och återigen: Det har betydelse vilken ålder man har, för ögat och dess funktioner förändras när man blir äldre. Det får ni lite yngre (med eller utan keps) bara ta och acceptera. Om inte annat får ni se det när ni blir lite äldre. Jag har själv gått igenom detta. Var själv ivrig förespråkare för att det var löjligt att klaga på dimljus tidigare men kör nu aldrig med dessa på. Dels för att jag inte tycker det är snyggt men även för att det bländar vissa förare.

Tycker faktiskt att man får acceptera detta faktum. Det finns ju inte några argument mot det bara massa "tyckande".
ormen
bjoerck: om man inte har halvljusautomatik, så måste man fippla med ljusreglaget varje gång man sätter sig bakom ratten, om man nu vill ha ljus...

som nån nämde, ett något felinställt xenon är grymt irriterande, tycker att xenon överhuvudtaget är mer bländande är ett gäng dimmljus
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Men gud....vilket hett ämne, jag kan bara fascineras av vissas engagemang i denna fråga...!!

Låt dom som vill, använda kombinationen varselljus, dimljus, förutsatt att dom är riktigt inställda...& slå av dom i regn & mörker där dom kan störa.

Kan bara hålla med om att vissa personer irriterar sig på en snygg //M front med tända dimljus, vilket i mitt tycke ser grymt trevligt ut....(avundsjuka..?)

Låt oss alla vara vuxna människor & sluta klanka ner på andras ljusvanor!

Som någon skrev...det är viktigare att man använder BLINKERS! det är något som irriterar mig något fruktansvärt när folk tror man är tankeläsare!

Snart börjar väl folk irritera sig på om man har sovrumslampan tänd i kombination med utebelysningen....man kan ju tro att det är två hus...eller nått!

Over & out!
/K
Ja, xenon ÄR grymt irriterande, folk som konsekvent vägrar använda blinkers likaså! Men är det verkligen ett argument att använda att det finns dom som är värre? Nu är jag väl medveten om att det är ett extremexempel men jag tror inte någon hade fått för sig att försvara rattfylla på 0,6 promille med att det finns folk som kör med 1,2?

Mvh Elvis
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ml99: om man nu skall gå helt efter lagar och fakta (som tydligen bara är ett problem i Sverige) så vet man att höga farter är farliga också, men inte drar jag på helljusen mot den som jag möter som ligger 10-20 över gällande gräns.
Visst alla här vet att det är förbjudet, vissa skiter i det och är beredda att ta böterna för det. Likaså kör de allra flesta för fort, dagligen och på nästan samtliga sträckor. Man räknar med att man kan åka fast men anser att det kan vara värt det.
Visst, nu kommer alla skrika i kör att det stör andra, men det gör ju även hastighetsöverträdelser, för det kan ju vara så att just de 10km/h som du körde för fort är avgörande i en olycka.
Kan nog utan att skämmas säga att hastigheten är skyldig till mångfalt fler olyckor än de som dimljusen orsakar.

"Den utan synd kastar den första stenen", OK?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Såg nu att mittinlägg blev lite av det som Boogie Elvis nämnde i sitt senaste som kom medans jag skrev.
Vad jag menar är inte att två fel gör ett rätt, utan mer att det var ett J...LA gnällande över en sån skitsak som vilka lampor folk väljer att ha tända... Det begås värre brott dagligen, irritera er på dem först, och Erik, jag kan faktiskt använda keps då och då, också. 31år... (ibland har man "bad hair day"....)
BoogieElvis: Håller med dig, även om det är lite extremt just det fallet.
Det ena utesluter ju inte det andra. Fattar inte hur man kan använda det som skäl. Får jag alltså inte klaga på en sak för att det finns värre saker. Det finns ju alltid "värre" saker och vem ska gradera dessa?! Hål i huvet!

Tycker för övrigt att det är bra att det finns ett engagemang sen om det blir lite vassa kommentarer här och där spelar väl inte så himla stor roll. Ger bara lite extra krydda åt det hela.

Hoppas på en fortsatt livligt debatt om detta och andra "livsviktiga" ämnen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.