AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
367.020

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 49 av 75
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Varför man lutar sig innåt i bilen.

-Ingen passagerare = bättre viktförhållande om man lutar sig

-En snygg tjej som passagerar = komma närmare

:-) :-) :-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
BMW_MAN:Det första påståendet har du helt rätt i dem är bara lite mer hängivna viktfördelningen än medel Svensson :-)

Det andra håller inte fullt ut tyvärr,jag har faktiskt sett Nissar hänga utan en fin tjej i passagerarsätet....Men visst ingen beskyller dem för att vara dåliga med flörtandet :-)
Kul att vi fick ner tråden på Jorden igen med lite humor snart går Rond 2 på igen kan jag tänka mig :-)

Mpower
ku
147
kuai
320CiM -04
Länk
pe
75
pershav
320i cab -91
Man tackar för infon :)
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Rond 2: Jävla "kepsnissar"! Snacka om ynkliga och patetiska killar som är fulla av skit, angående vad dom har fått för sig ser ballt ock coolt ut vid framförandet av sitt åk! Ja, ja, det är mycket man ska ha förståelse och överseende med här i samhället. Annars när det gäller dimljusen, som denna tråd ska handla om, och egentligen inte om kepsnissar, utöver att påslagna dimljus är deras måste, så har jag valt att avstå från dimljusen helt och hållet vid ombygget av bilen och fronten. Har istället gett frambromskylningen företräde, betydligt viktigare vid tuffare körning.

Ha det!

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Satan vad det finns många hemmapulare som verkat få xenonkit i julklapp och har pulat i dessa i gamla bilar.

Dessa bilarna bländar ju något enormt. En del har ju tom köpt två kit och har exenon både i halv och dimljuset.

En exenonlampa på 35W har ju samma ljusutbyte som en halogen på 250 W.

När man sedna kommer med 4 sådna så blir det ju samma ljusutbyte som 1000W

När man möter dessa så blir man ju helt blind, det vore väl något för farbror blå att stoppa.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
BMW_MAN: polisen lär inte se mellan fingrarna längre nu när det börjar bli så vanligt. Har även jag märkt en ökning av felinställda xenonljus och dom flesta kan säkert härledas till hemmamontage.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med BMW_MAN och J.Dredd. Mycket eftermonteringar vilket t.ex. syns på blocket.com.
ka
204
kaell
330xi -01
Har svårt att tro att det beror på hemma-montage. Har eftermarknads Xenon på alla bilar i familjen och monterat på ett flertal. Lamphuset rörs inte. Isåfall skulle man behöva göra ljusinställning varje gång man byter lampa? Fungerar på samma sätt.

Självklart är ljuset starkare, det som är själva grejjen, samtidigt som det blir klarare ljus.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
kaell: Det är ju just det som är problemet. Ljuset från lampan är starkare. Reflektorerna för halogenlampor är inte utformade för Xenon, därför blir det fel. Dessutom så har du inte nivåreglering så lastar du det minsta i bilen så lyser du mötande rätt i ögonen. Jag hoppas att både polisen och SBP blir lite petigare på detta med olagligt eftermontage nu när det börjar bli så vanligt.

///Jesper
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Eftersom 35W exenon = 250W halogen så är ju minsta ströljus som letar sig ut i fel riktning ödestigert för mötande bilar.

Att peta i olagliga xenon i vanliga lampor är bara att visa att man skiter fullständigt i andra och definitivt inte visar någon hänsyn.
mi
55
mindbash
328 Sedan -95
BMW_MAN, vad spelar det för roll? Det är ju snyggt.

Måste alla vara sådana hobbypoliser?

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kolla dessa xenonlampor

Länk

De måste ju vara den ultimata stylingen 7000 W Xexnonlampor. Används visst när man vill få dagsljus på hela Ullevi.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"BMW_MAN, vad spelar det för roll? Det är ju snyggt.
Måste alla vara sådana hobbypoliser?"

Hobby poliser ??? Jag möter nog samma BMWs varje dag på väg hem från jobbet. De med xenon i både dim och halvljus.

Jag har dock lyckats hålla mig från hobbypolisstadiet med blinkningar och dyligt och biter bara ihop och tittar åt ett annat håll.
mi
55
mindbash
328 Sedan -95
Jag skulle kanske använt några smileys så att sarkasmerna framgick ;)

Jag utgick bara ifrån att om man läst mina tidigare inlägg i den här tråden så skull det inte vara så svårt att förstå :)
ka
204
kaell
330xi -01
Efter en akademisk undersökning så finner jag ganska direkt att alla som är EMOT eftermontage av xenon har bilar som är utrustade med xenon orginal inkl nivåreglering. Nivåreglering finns för de andra att köpa till om man vill det. Dock är det priset som oftast sätter gränserna, därav att det oftast inte är ett alternativ för många.

I övrigt så skiljer inte reflektorn något mellan modeller som finns med eller utan xenon, det är som sagt bara lampan som skiljer, resten sitter utanför lamphuset.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Eftersom det har efterfrågats fakta så har jag letat runt lite i literatur och lite här och där. Jag har nämligen bla jobbat på Bosch och mätt bilbelysing en gång i tiden, nåväl......

-En H4 55W ger ca 1000 lumen med färgtemperaturen 3200 Kelvin.

-En HID 35W ger knappt 4000 lumen (Phillps gen II) med färgtemp 4300-8000 Kelvin

HIDen har alltså ca 4ggr så starkt ljus och borde blända 4ggr så mycket, i verkligheten blir det dock mer än 4 ggr eftersom den ligger längre mot vitt/blått en halogen som ligger närmare rött. Rött ljus påverkar ju mörkerseendet mindre som ni väl alla är medvetna om.

Pular du i ett exenonkitt i din bil så kommer du alltså att blända mist 4 ggr så mycket som innan. (under förutsätting att att du får ljusbågen på EXAKT samma ställe om halolampanm och den har EXAKT samma utbredning)

Om det nu är så att du har samma armatur i en halobil och en HID bil så kommer ju dessutom HIS bilen att blända minst 4 ggr så mycket som halobilen.

Det ligger en del i det som BMW_MAN skriver.
Lite frissade siffror kanske men inget som är så himla avgörande i resonemanget. Det är inte 4ggr högre output och/eller motsvarande 250W från en D2S HID-lampa (xenonlampa), Philips gör heller inga lampor med 8000K färgtemperatur för fordonsbruk. Runt 3200lm får man ut från en 35W D2S, medan D2R ligger runt 2800lm, nivån från en 55W halogen är starkt beroende av matningsspänning och om det är en standardlampa eller en uppstressad blåfärgad stylinglampa. En del stoppar i 100-150W halogener, många har tyvärr dåligt fixerade/centrerade glödtrådar osv, vilket ger katastrofala resultat ibland.
Här finns mycket matnyttiga fakta om HID, färgtemperaturer mm, som den som är intresserad bör ta sig tid att studera: Länk
En bil med HID-lampor bländar givetvis inte per automatik 4ggr mera än en med halogenlampor, vi får väl förutsätta att vi pratar om avbländat ljus (halvljus) vid möte eller hur? Av skälen ovan kan felaktiga halogener orsaka väl så bra bländning som HID.
Att eftermontera HID i lampor/reflektorer (halvljus) som ursprungligen är byggda för halogen kan innebära risk för bländning av olika skäl. De HID-lampor (ej godkända) som säljs med sockel motsvarande halogen, H1, H7, 9003 osv är inte svåra att montera "rätt" i strålkastaren. Problemet är att veta att ljusbågen hamnar exakt på rätt position som där motsvarande glödtråd satt på halogenlampan, Nogrannheten ligger under millimetern, dessutom har inte ljusbågen lika skarpt avgränsad "yta" som glödtråden och följaktligen är strålkastare byggd för halogen inte exakt likadant byggd som en för HID.
Minst risk för problem är det i projektorstrålkastare (ellipsiod med lins osv) och störst risk för problem blir det i vanliga konventionella med slät reflektor och refflat frontglas osv. FF-typ med klarglas och reflektor som formar ljuset ligger i mellanområdet, rent "riskmässigt". De flesta biltillverkare använder numera linstypen i sina halvljus, de ger en mycket skarp avgränsning i ljus/mörkergränsen och ett homogent ljus utan ljusare och mörkare områden.
Risken för bländning för mötande minskar därmed till skillnad mot lampor med refflat glas som ger mängder med okontrollerade stickstrålar.
Nackdelen med projektorljus är något mindre ljusmängd pga att den tjocka linsen själ ljus och att den lilla ljusöppningen är känsligare för nersmutsning.
FF-reflektorer med klarglas ger teoretiskt mest ljus men har andra nackdelar, mindre väl definierad ljusbild och bländar också mera.
Jag har sett halogenstrålkastare (åter igen halvljus) konverterade till HID som inte bländar mera än original HID men tyvärr också motsatsen. Man måste veta vad man sysslar med och kontrollera noga osv. Givetvis är man medveten om att all modifiering av strålkastare gör att e-godkännandet faller bort och att ASB eller sherifferna kan slå ner på arrangemanget vid kontroll.
Tyvärr hemfaller många till ren styling med blåfärgade lampor osv, som bara ger sämre ljus, drar uppmärksamheten till sig och ökar risken för kontroll osv. Riktiga HID (xenon) ÄR inte blåa utan kritvita. I jämförelse med glödljus, halogen osv och på lite avstånd luras ögat att tycka att de drar mot blått men mest är det ljusbrytningen i kanterna på linsen som ger lite färgat ljus. För föraren av bilen med HID är ljuset vitt, kör man upp mot en vit vägg så kan man se lite färger i gränsen mellan ljus/mörker på ljusbilden. Det är fantastiskt att detta kunnat utlösa ett sånt sug efter blåfärgade lampor eller hur?
Nu har jag avvikit så pass från dimljusdiskussionen så jag får säkert bannor men det får man ta...)

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Inga bannor till Folke. Varför ska det bara handla om dimljus som bländar? Felaktiga Xenonljus som bländar är betydligt värre och lite fakta är aldrig fel.

Givetvis så är det ju så som Folke säger. Alla hemmapulade xenonkonverteringar bländar inte. Man märker ju bara av dom som är felaktiga.

///Jesper
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hej Folke, Jag har inte friserat någfra siffor

Jag pratar om Philips nya lampor som har följande specar.

Model Kelvin Lumen
D4S Philips 42402 4.800 3.800
D4R Philips 42406 4.800 3.800

DVS strax under 4000 lumen som jag skrev. De lampor som är ännu blåare än 4800 är av annat fabrikat än Philips.

Och en H4 som matas med med specificerad spänning ger ca 1000 lumen vid 3200 Kelvin. Att du sedan kan pula i 150W och dra upp spänningen är je en annan sak och dessutom inte laglig heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.