|
Sida 42 av 75
|
|
|---|---|
|
Tända dimljus, ögonlock och 3 tums ljuddämpare....och ni gnäller på Volvoraggare. :-D Flåklypa |
|
| Touché | |
|
Där ser man, lever den här tråden än? Helt otroligt... _______ /Chrille Länk |
|
| Flåklypa.......... du glömde kromade skärmkanter. | |
|
så här e de va!! xneon började man m på lastbilar för de blåa ljuset reflekteras tillbaka bättre på rådjurs ögon än de vanliga ljuste. själv upplever jag xneon skadlig för ögat, klagar inte så mycket över ljuset så länge bilen som har de har rätt innställda ljus o inte står på en backe mitt framför mig. stör mig på folk som siktar ljuset uppåt istället för neråt för att kunna blända folk eller rent omedvetet om att de har för högt inställt ljus o vet man inte hur högt ljuset ska siktas så bör man inte köra bil överhuvedtaget. det är inte så snyggt o köra med halvljus + dimljus, de e mycket finare m p-ljus till dimljusen, fast de leder till sämre syn på natten. jag tycker att de e bra att dimljus + halvljus är olagligt, iallafall ute på de större vägarna. för att när en mötande bil kommer m dimljus + halvljus så är det svårt för ögat att bedömma avståndet till bilen ibland kan de kännas som två bilar på långt håll ibland kan avståndet upplevas längre bort än vad den e o detta är inte så bra vid omkörning. ''Rost fläck'' till alla dårar därute som inte kan köra bil o har vunnit körkortet på lotto el fått den på dagis, ........ kan man tro iallafall. |
|
|
Nu har jag i alla fall blivit bländad ordentligt av dimljus. Den nya BMW trenden (BMW leder utvecklingen) är en massa BMW 3-serie där man har monterat i xenon i dimljusen också Sen kör man med halv+dimljus = 4 ggr xenon. Det bländar satan kan jag säga..... |
|
|
Arian. Nja, det kom nog inte först på lastbilar, och knappast för att det skulle reflekteras bättre i rådjurs ögon. Hur oroliga är lastbilsförare för rådjur egentligen...... Utan att ha kollat saken noga så har har jag för mig att Merca eller någon annan av tyskarna tillsammans med Bosch var de som kom först med tekniken, som kom på någon av lyxbilarna först. Dr Tinnitus |
|
| Jag har en fråga relaterad till Xenonljus. De är så att ja misstänker att xenonljusen på våran e60 kan vara lite felriktade. Körde härom dan mellan linköping och motala i mörker. Ränade då ihop 15 bilar som blinkade tillbaks me sina helljus. Först o främst blev ja mest förbannad då ja upplevde de som en stor fara, speciellt me dem som inte blinkade utan helt enkelt hade helljus påslagna. Men ja undrar även om någon annan e60/61 ägare har haft samma problem eller om de snarare rör sig om nån typ av felkalibrering i den automatiska justeringen. Mvh Adam | |
| Vet inte hur det ser ut med manuella inställningar på E60, men du kan i alla fall själv kolla upp inställningen på ljusen hos vilken verksatd som hellst nästan. Annars borde väl BMW kunna fixa det billigt? | |
|
Men xenom ljus är väl bättre för ögat också har ja för mig? om man inte möter bilen vill säga.. sen blir man så lack på alla som gnäller om dimljuset, är de rätt inställt så bländar de inte, för dom är ju riktade rakt ner i backen ffs.. Sen är de ju bara "bmw ynglingar som tycker dom är fräna" som har de?! Shooore bettan BMW - Brings More Women |
|
|
Gunsten. Kul att se att du ondgör dig över de som gnäller på dimljus och påstår att det bara är ynglingar som tycker det är fränt. Och sen se att du är 17 år i din signatur.... ;-) Nåväl, visst kan vi ha många olika åsikter om allt möjligt på och runt våra bilar, ljusen t ex. Jag lider inte eller provoceras av alla dimljus och annat bjäfs som många ska hänga på sina bilar så de mer liknar ett skenande rejvparty på vägarna. Ibland så störs eller bländas man och då blir man ju lite putt när man ser att det bländar just för att vederbörande skiter i de regler som finns. Fundera lite på VARFÖR vi har regler för olika saker på bilarna och i trafiken. Bilar och trafikmiljön omfattar en fruktansvärd massa människor, som alla kan ha lite olika åsikter om vad som är snyggt, fränt tufft eller vad de tycker de har råd att reparera eller göra. Till det kommer mode och allt annat som vi människor påverkas av, och lathet dumhet. Det som är en självklarhet för vissa är nåt helt okänt för andra, eller de bryr sig inte. Just därför har vi regler som är utformade för att i första hand göra trafikmiljön säkrare på alla plan. Hur tror ni det skulle se ut i trafiken bara med en så enkel sak som lysen, om vi fick använda och montera de så som vi själva behagade och i vilka färger vi ville!? Kanske frågan verkar lite överdriven, men fundera lite på hur många ynglingar som de senaste åren frågat om man får har röda gröna gula lila skära rosa gredelina lysdioder och neonrör kors och tvärs över och under bilen. När de sen fått svaret att det är olagligt så har de grinat illa och sagt typ "vadårå, e ju skitsnyggt ju. Ska väl andra skita i väl ju...." Tänk om den slapphet för regler om både det ena och andra, ljus eller trafiklegler och atityder, som råder i får vanliga trafikmiljö, skulle anammas även inom flyget. Hur många skulle vilja/våga flyga då.....? Tror ni det skulle bli välbemött om en flygkapten skulle montera lite neonljus och blå dioder här och var på flygplanets utsida bara för att han tycker det är snyggt....... Att flyget har så oerhört mycket högre säkerhet, kommer sig mycket av att man har strikta regler på allt, som alla SKA följa och vanligen även gör det. När olyckor ändå råkar ske, så är det i princip alltid för att någon i kedjan inte följt de regler han haft att följa! Dr Tinnitus |
|
|
Daniel Frodin gråter ut i nya Teknikens Värld... Hans reporterkollega fick böter för dimljus på, det had ju räckt med en tillsägelse tycker han... Kan för mitt liv inte fatta varför folk är så kära i sina dimljus, dom allra flesta bländar det är faktum... Keep Your Distance! |
|
|
Hej gott folk! Tänkte dela med mig av min åsikt och erfarenhet. Jag kör ca 6000 mil om året och många av dessa mil blir när det är mörkt. När det är mörk och kanske dessutom blöt vägbana så blir jag lika förbannad varje gång jag möter en bil med dimljus och vanliga ljus påslagna. Det bländar pga att dimljusen sitter nära vägbanan och speglar då ljuset så att det bländar. När det är ljust är det ok att spara halvljusen och köra med dimljus tända. Överväger snart att montera 10st STORA Hella extraljus och ge dom jävlarna:-) |
|
|
Har 3st extraljus på våran V___ 945 som jag har parkeringsljus i, kan visserligen släcka p-ljuset med knapp inneifrån men är det lagligt att åka med "p-glöd i extraljusen"?? Är det någon som vet?? mvh |
|
| Vi har en ny caddy som levererades med x-tra ljus i frontbåge från VAG, dessa "glöder" iaf hela tiden. | |
|
Det är inte tillåtet med p-ljus i extra-ljusen. Jag fick ett påpekande på min gamla King Cab på en besiktning. På lastbilar är det däremot tillåtet, vad jag vet. Jäklar, nu har jag också lurats in i den här evighets-tråden :) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Ang. P-ljus i extraljusen så kan bli tal om tolkningsfrågor.... Generellt så måste parkeringsljusen sitta inom vissa områden på fordonets frånt och akter. Det handlar om inom vissa mått mellan varandra, över backen, från hörnen m.m. Nu till det kluriga. Det räknas som parkeringsljus först när glödlampan är på 5W eller mer. Har du lampor på 3W så räknas det inte som parkeringsljus..... Därmed inte sagt att man för har lampor hur som helst över hela bilen bara de är på 3w, men de klassas i alla fall inte som parkeringsljus. Jag har själv besiktigat bilar med "P-ljus" i extraljusen, men besiktningsmannen och jag kom överens om att det säkert var bara 3W lampor, varvid han visade ett papper på detta direktiv och regel för mig. Dr Tinnitus |
|
|
Jaså, även Dr Tinnitus har gillat "ljusstyling" och tassat i gråzonen med lite för många ljuspunkter i nosen :-) :-) :-) Kunde bara inte låta bli..... |
|
|
BMW_MAN. Slacka på flinmusklerna du...... :-) Bilarna jag besiktigade var inte mina egna utan jag är frekvent gäst hos SBP 2-3 ggr/vecka med andras bilar som jag besiktigar efter reparation/service. Det har blivit allt från Limousiner, likbilar, Hummer H1, Cadillac av div. modeller, BMW, Mercor, Audis, GMC husbilar, handikappbilar och fan vet allt. Dr Tinnitus |
|
|
Just tillbaka efter c:a 170 mil på vägarna i mellansverige och i DK under några dagar. Måste säga att personbilar med dimljus+halvljus påslagna samtidigt minskat i antal under senast året eller så. De som ändå kör med båda samtidigt stör mig inte mycket, bländningen ökar inte nämnvärt och i synnerhet inte jämfört med felriktade halvljus, eller för den delen de normala lägen där alla halvljus bländar, dvs vid backkrön eller i kurvor. Inget att hänga upp sig på, bara att fästa blicken på högerkanten och inte i de mötande ljusen, såsom det står i instruktionerna sen urminnes tider. De absolut "värsta" marodörerna som jag mötte under är lastbilarna. De har verkligen börjat spöka ut fronter men även sidor och bakdelar med lampor, ibland 20-30 st eller flera utan överdrift, jämfört med förr. Varför, kära yrkesförare, varför? Lysdioder, såväl vita som färgade, runda lysrör runt alla 8 extraljusen, ljusskyltar med blinkande tivoli osv. Dimljus modell större rektangulära tillsammans med halvljus och allt övrigt i fronten är vanligt. En personbil med vanligt halvljus och rätt riktade dimljus framstår som rena skolexemplet jämfört med ovanstående. Varför hoppar inga hobbypoliser på dessa yrkesförare? Lite lustigt att denna sega tråd fylls på med rätt krystade "nya" argument och funderingar bland allt som redan är ventilerat. Kanske förståeligt att nya skribenter inte orkar läsa bakåt men ibland blir man lite förvånad, t.ex att lastbilsförare skulle bländas extra mycket av mötande dimljus, att xenon började användas av lastbilsförare för att det blå ljuset skulle reflekteras i rådjursögon osv. Vad kommer härnäst, är det inte bättre att kolla upp lite fakta osv innan man levererar nya inlägg? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.