AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
366.989

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 40 av 75
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
hampe4pet:

Är du allvarlig eller skojar du friskt. Jag har aldrig under alla år bländats av andras dimljus (om de är rätt inställda), då måste man ju ligga på marken 5 meter framför bilen och stirra in i dimljusen.

Däremot så blir man ju rymt bländad av alla som kör med feta extraljus och inte fattar att man bländar folk på 2 mils avstånd.

Jag har själv kört med 800 W i 6 Big Knick men gav upp och monterade av, man fick ju blända av när den mötande bilen dök upp i horisonten. Det funkar kanske om man kör natturen till Svappavara.....

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Äh lägg ner, Xenonljus är mer bländande än dimljus någonsin kommer och bli. Varför klagar ni inte på det ni som är känsliga? De bländare ju mest av allt!

------
Länk
J.Dredd... har inga exakta siffror tyvär, för ingen statestik..

Mats-saH... om ja har totalt 55w x 2 och möter en bil med 55w x 4 så måste ju ja kompensera med mer ljus för att se lika bra eller va tror du, ska andra bilister köra av vägen tack vare att endel inte orkar slå av sitt dimljus..

BMW_MAN.. nä skojar inte så friskt. Extraljus bländar inte på 2 mils avstånd, nu överdriver du lite skulle ja tro.

Ni kan ju fortfarande inte svara på frågan varför man måste ha dimljus alla dagar på året, är det för att det ser tufft ut eller, berätta gärna så slipper ja och alla andra undra, skulle va jätte kul att veta. mvh

Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
@hampe: Jag tror du tolkade mitt inlägg precis tvärtemot?? Alltså det är den bländande saaben som får 600w i syn.
Grodan..jajamen, är klart mkt starkare än vanligt ljus halvljus.
Mats-saH.. ok

konstigt att ingen kan svara på denna fråga, varför man kör med dimljus + halvljus mot mötande trafik alla dagar på året då dom inte behövs dag som natt...
Då är det nog som ja befarade (ska se coolt ut).
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu finns det ju div. forskning på detta med ljus, som säger att vi lättare blir bländade ju mer ljus vi möter, i synnerhet om vi själva har klent ljus.

Kommer då 4 moderna lyktor x 55 W mot mig med mina två äldre klenare lyktor x 55 W så är jag omedelbart i underrläge och har större risk att bländas än om vi hade samma lyktor och lampor. Detta är bara fakta från mycken forskning.

Av bl. a. denna anledning så har de regler vi idag har utformats, för att vi alla skall löpa minst risk att blända eller bländas.

Att jag liksom många andra inte alltid bländas, men ibland bländas, innebär inte att vi därför ska få göra som vi vill med våra lyktor och lampor.

Att de allra flesta som kör med halvljus och dimljus på, vare sig på dagar eller nätter, faktisk gör det enbar för att de tycker det är snyggt, är ingen legitim ursäkt för att de ska få bryta mot lagen. Det visar istället tydligt på hur oansvarliga de är och hur lite omtanke de i detta avseende visar sina medtrafikanter.

Detta fenomen är klart vanligare bland unga människor (läs killar) som ju har ett naturligt behov att få vara så coola de bara kan. De vill väldigt gärna ha dimljus och andra coola lampor på sina bilar oavsett färg eller placering. De är inte sällan rätt lika en drogad påfågel i trafiken..... ;-)

Dessa gossar gnäller oftast som fan på de som tycker det är fel med dimljus + halvljus, och menar att "det bländar ju förfan inget, göbbe..."

Men, nåt de glömmer, eller sannolikt inte har en aning om, är hur vår syn kan förändras med åldern. När man är ca 25-30 år eller ungre så har ögonen samma vigör som de alltid haft. De är då snabba på att hinna variera ljusinsläppet med Iris för att få rätt ljusmängd in till tappar och stavar på näthinnan för att vi skall se bra i alla olika ljusförhållanden så fort ljuset ändras. I den åldern så är det normalt inga eller mindre problem för ögat att hinna justera ljusinsläppet då man möter bilar i t. ex. mörker, från att bli ljusare och ljusare då mötande bil närmar sig, tills det plötsligt blir kolmörkt då den passerat.

Men, när man passerat 35 år så börjar ögonen åldras gradvis hos alla människor. De kommer med åren att få svårare att hinna med att justera ljusinsläpp och även focus (skärpa) lika snabbt som i unga år. Detta innebär att en kille på 45-55 kan ha mycket svårare att se bra när man möter bilar i mörkret, just för att det tar längre tid för den äldres ögon att hinna anpassa sig för ändrade ljsuförhållanden, som t. ex. vid möte av bilar på natten.

Först blir man lättare bländad då bilar dyker upp bakom svängar innan ögat hinner med att ändra för det plötsliga ljuset, för att sen hamna i kolmörker när det blev mörkt efter bilen, och så kommer nästa bil och nästa....

Kan ni förstå att det kan bli mer jobbigt för ögonen då, och att det kan påverka trafiksäkerheten!? Eller måste vi vänta på att ni ungtuppar ska bli gamla nog själva för att se problemen själva!?

Så då måste min slutkläm, och fråga bli.

Kan ni förstå problemen och orsaken till de lagar vi har om ljus, och visa omtanke och ansvar för andra medtrafikanter i det avseende och skippa dimljus + halvljus. Eller är det viktigast att ni själva får ha vilka lyktor ni vill och för att det är snyggt och att ni ser coola ut!?

Dr Tinnitus

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dr Tinnitus: Mycket bra inlägg!

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
hampe4pet:läs på förra sidan så slipper iaf jag argumentera mer om detta ,sen så kan nog inte så många svara på din sista fråga för det finns nog inte så många som kör dimljus och halv samtidigt året om, och det ser faktiskt lite töntigt ut om en 19 åring glider runt i sin maxsänkta och vingförsedda bil med ryggstödet lååångt ner i baksätet med endast dimljus då blir det pricken över I-et.

Mpower
håller med , bra inlägg Dr T
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Dr tinnitus: det ligger helt klart något i det du skriver,men det är ändå inte försvarbart att trycka på 6 helljus bara för att antyda att jag har dimljusen på eller tycker du det?Trots att jag bara är 23 så hinner inte mina ögon ställa om sig ett smack och är tvungen till att bromsa kraftigt som sist det hände mig.

Mpower
Det är klart att det inte är försvarbart, (men)varför kan man inte stänga av dimljus då vid ett möte, så slipper både du å ja ( läs alla bilister ) bli bländande.....det låter väl ganska logiskt tycker ja.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
betan: Så du tycker att det är ok om du bländar folk men inte att andra bländar dig?
Stänger du av dina felaktigt tända dimljus så slipper du med största sannolikhet även att bli "blinkad" av extraljusfetischisterna.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
hampe4pet:tack du förstår vad jag menar och jag stänger faktiskt av dem ibland vid möte av stora lastbilar (har hört att dem bländas mer av dimljusen) och då även för min egen skull för deras rad med helljus kan vara imponerande ibland,men visst har jag inget riktigt försvar för mitt lag brott jag gör ibland förutom att man ser lite bättre.

J.Dreed:jag tycker inte det är okej att någon med 4-6 helljus drar på dem 2-300 meter innan mötet så att jag ser stjärnor en kvart efter mötet,Sen anser jag ochså att det är polisens sak att påpeka det inte andra.ett par dimljus kan omöjligt blända så mycket att man tappar kontrollen över bilen och jag tror det är lite extra Polis fasoner i det hela,undertbart att få diskutera om denna mycket irriterande sak :-)

Hur som helst så är det farligare att trycka på helljus vid möte än att köra med dimljus dag som natt och helljusfetischisterna måste ändå ha lite sämre omdömme då eller hur??annars skulle man inte blända av från hel till halv vid möten i trafiken.....

Mpower
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
betan.

Skrev jag någonstans att det var OK att blända de som kör med felaktiga ljus eller ljuskombinationer...? Nej just det....

Men som någon makalöst intelligent person ovan skrev, så är ju orsaken till dina besvär av att bli bländad, ditt eget. Hur gör du om du möter någon som glömt att blända av helljuset!? Händer det att du ger dem en dos av ditt helljus, en blink eller så? Eller börjar du rota i handskfacket efter solbrillor och solfaktor 7....?

Alltså måste ju det vettigaste vara, för all och oavsett vilka ljus och tidpunkt vi diskutetrar, vara att vi har våra ljus i ordning och använder dem som lagar och aktuella förhållanden medger. Eller hur!?

När det gäller extraljus så får man ha i princip hur mycket och många som helst bara man har E-märkta lyktor/lampor. Med den friheten så följer då ett ansvar att ha lite koll på när man bländar andra. Grundprincipen är att alltid blända av sist. På det viset så utnyttjar man det tillgängliga ljuset på båda bilarna bäst och mest. Den som känner att det är nog, att han blir bländad, bländar av sina ljus vilket då ger den andre en signal om att det är dags. Detta funkar i 99,9% av fallen.

Det är inte bra eller vettigt om någon bländar av allt för tidigt, kanske bara för att de ser en annan bil komma låååångt borta på en raka. När de bländar av så bländar ofta den mötande bilen av med, och så får vi två bilar som kör i kolmörker nära på under en onödigt lång sträcka.

Man ska alltså inte blända av förens man känner sig själv bländad, inte bara för att man ser en bil komma långt där borta och oroa sig för att man själv bländar den föraren. Han säger nog till om man bländar genom att själv blända ner.

Nu kan ju någon stolle kanske komma låååångt där borta på halvljus, men det är bara att köra på ändå med helljus, för har man kört bil ett tag så bör man ha lärt sig ungefär på hur långt avstånd man brukar blända av, och kör med helljuset på tills man når ungefär det avståndet, eller tills den mötande börjar protestera.

Busenkelt.....

Dr Tinnitus
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Dr Tinnitus: Det jag försökte få fram var att det borde vara högre straff på en som avsiktligt klämmer på helljusen på en medtrafikant än en som kör runt med fjuttiga dimljus som knappt Polisen själva tänker på att bötfälla....

Mpower
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
betan.

Fundera lite på hur en förare av en stor långtradare eller lastbil lättare skulle kunna bli bländad av dimljus och om du tror det stämmer....!? Att du "hört" det och inte tänkt efter själv är lite anmärkningsvärt faktisk.

En ledtråd, det har lite med vinkeln mot ljuset/ljuskällan att göra.

När du funderat ett tag så kan du väl säga om du tror att en kille i en långtradare blir lättare bländad av dimljus än en kille i en gokart....

En sak till om ljus.

Du nämnde nåt om att du tycker du ser bättre med dimljus på!?

Detta kan tyvärr vara rätt bedrägligt. För forskning visar att ögat eller koncentrationen på vad vi ser efter, gärna omedvetet dras till extra ljusa områden i siktfältet. Det är därför det är så viktigt att halv/helljus har en så jämn spridning av ljuset över hela vägen, utan tydligt ljusare partier.

Halvljus ska vara ha lite mer ljus närmare bilen än helljus, därför att man skall rikta blicke automatisk till det avstånd som är vettigast med tanke på vilken fart man genomsnittsligt mest håller på resp. ljus. Halvljus betyder rätt mycket lägre farter och då kan man rikta blicken rätt nära framför bilen, för man kör ju inte så hemskt fort och skall då ändå hinna med att se vad som kommer in i ljuset framifrån.

På helljus så är ofta farterna högre, och då är det ju dumt att rikta bliken nära bilen, vilket lättare kan ske om man har starkare vita partier där än längre bort.

Men dimljus kan alltså ställa till det för det lägger ju ett starkt ljus väldigt nära bilen, ofta onödigt nära för det farter många ändå kör med dimljusen på. Jag menar, kör du i 90-100 och det plötsligt hoppar in en rävjäkel i dimljusens ljusbild, tror du att du ens hinner reagera innan det bonkar i plåten...? Vi talar alltså om farter på ca 20-27 m/s och vi har ca 0,5-1,5 s reaktionstid från det att vi lykats få hjärnan att fatta att vi ser nåt odjur komma skuttande tills lilla fossingen drämmer i pedalen.

Så vad gör dimljus egentligen för nytta tillsammans med halvljus i farter 70-110? I mina ögon ingen, snarare ställer det till problem.

Dimljus är egentligen mest tänkta för att kunna lysa upp vägen väldigt nära bilen, så att man inte blir helt hjälplös vid dimma, utan kan ta sig vidare i klart lägre fart. ja den fart som gör att du hinner stanna på den del av vägen du kan se och de faror som kan dyka upp. Det är nog väldigt sällan 70-110 det.... ;-)

Jag har själv en extraljusramp under kofångaren som ger ett bra ljus, men det ger mycket ljus nära bilen. Och det är faktiskt inte riktig bra i det avseendet för omedvetet så flyttas koncentrationen lätt närmare det ljusare området nära bilen än håller sig längre bort mot slutet på ljuset. Man får faktiskt tänka mer och oftare på att inte tappa rätt focus och koncetration just av denna anledning.

Dr Tinnitus
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Otroligt rolig tråd. :-) :-) .-)

Vad jag aldrig kommer att kunna förstå är att folk går upp i högvarv som bara den för att någon kör med ett par dimljus på. Jag lägger inte ens märke till om bilarna jag möter har dimljuet på eller av.

Att folk orkar åka omkring som dimljuspolier och kika på mötande bilar är för mig helt otroligt.

Det finns ju millioner saker som är bra mycket farligare, fortkörning fyllekörning, inga körrikningsvisare, ouppmärksamhet, mobilprat, ungar i bilen, peta på stereon, dåliga däck, taskiga bromsar, repig ruta, listan kan bli hur lång som helst, Men det skiter folk i, bara man inte har dimljusen på så är det ok.

Inget annat kan reta så många och skapa såna trådar.....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Roligt att tråden har kunnat gå så här många varv sedan April 2004, redan på sidan 4 börjar argumenten upprepas och så fortsätter det till s41 :)

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bmw_Man: du har några poäng där med helt klart och acey alla på denna stora sajt måste få ventilera detta stora problem :-)

Dr Tinnitus; Det var faktiskt en Lastbilsförare (Koffe) som sa det att han blir bländad mer i när han kör lastbil än vanlig bil. Säkert sa han det bara för att argumentera mot dimljus men jag höll inte med som vanligt när han ska tjafsa,sen är det för min egen skull att jag stänger av dimmen när jag möter en lastbil för att deras ramp kan vara imponerande ibland,och jag vill inte möta 60 ton utan att se något.Sen om den forskningen du pratar om stämmer det vet jag inte men jag upplever dimljusen som positivt när jag kör längs med dem lite mindre vägarna utan viltstängsel.Självklart så ska alla få ha så många extraljus man vill bara man inte försöker få folk att köra av vägen med dem, och eftersom dem som aldrig kör med dimmen så får dem inte uppleva 6 extra ljus vid möte...Testa det bryt mot lagen och kör med dimljus tills ni fått smaka på er egen medicin särskilt du som är Doktor borde testa det :-)

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.