|
Sida 39 av 75
|
|
|---|---|
|
Nu får vi förmodligen räkna med mothugg...) Jag har själv konstaterat samma sak och det har varit uppe i denna och tidigare trådar (undrar om inte ALLA argument varit uppe 15 ggr minst...) och då hävdar vän av ordning att man inte hinner se/göra något ändå om man kör mer än typ 15km/h. Jag trivs bra med den kompletterande breda ljuskäglan, trots att xenonljuset givetvis är överlägset rakt fram. Jepp, det händer att jag kör med båda tända... T.ex på smala landsvägar utan gatubelysning, på skogsvägar osv vid tvära svängar och korsningar, man slipper svänga in i ett svart hål. Men även i stan där jag mer än en gång kunnat upptäcka cykelhjul och gångtrafikanters ben som plötsligt åker ut framför bilen. Fast användning på kvällen är ju bannlyst som bekant, i synnerhet om man råkar ha halvljusen tända också. Men som varselljus funkar de bra. FP |
|
|
Jag kör med dimljus när det är mörkt och jävli## på 90 sträcka och inga vilt stängsel sen om det är lagligt eller inte så spelar det inte så stor roll..För man vill väll komma fram inte stå där med ett överkört råddjur på kvällen!? Sen har jag märkt att Förare av Nissan Kingcab och dylika "arbetsfordon" med många extraljus i fronten gärna påpekar att dimljusen är på när man möter dem. Det är då jag får mitt raseri utbrott och vill vända och köra med helljus en stund efter han/hon, att göra så tyder på mycket låg intelligens akn tänka mig att han köpte dem 4 hella extraljusen bara för en sak.Det är farligt!Alla överlever att möta en bil med dimljusen och halv, men 6 helljus och 2 halv??Sen kan det vara lite töntigt att köra runt med dimljusen bara för att det är snyggt.....jag möte polisen när det började skymma på en 90 sträcka en gång då hade jag dimmen på ochså det ända han gjorde var att blinka till en gång för att visa mitt grova lag brott :-) inga böter ingenting tur det finns andra soterings Poliser med INTE. Synd att man blir sur när man råkar ut för dem bara då "lyckas dem" ju. Mpower |
|
|
Väldans bekvämt att man själv kan välja och vraka bland vilka lagar och regler man vill följa. Kepsnissar... |
|
|
Ja sant, eller ta lagen i egna händer är ochså populärt för vissa....dimljus eller inte det är ett stort irritationsmoment för många,det är polisens uppgift att ge böter och dem verka inte bry sig mest iaf. För det mesta har dem nog lantmännen kepsar ochså om man får vara lite fördommas full.... Mpower |
|
| Betan, du tror inte att extraljus som lyser uipp några 100 meter skulle hjälpa dej mer än nåra ynkliga dimljus som lyser upp 3 m framför bilen? | |
|
Jo självklart gör det det!Men jag tar vad som finns och en fet ramp på fronten vill jag inte ha, det är sällan jag kör där och behovet finns inte för mig.Det är helt klart lysande med extra ljus men dem ska inte användas för att sabba min syn dem närmsta 15 min bara för att en självutnämnd Polis retar sig på att jag kör med dimljus,eller hur?!kör man utan vilt stängsel och när det är mörkt ute då är det klockrent med en extra ramp med lysen. Mpower |
|
parolof |
Vadå "självutnämnd Polis"? Om jag blir bländad/störd av nån tomte med dimljus på fram eller bak så påtalar jag det med att blinka på vederbörande, att köra med dimljus för att "se rådjur" hjälper föga, möjligen ser du det mosas mot fronten underbart bättre upplyst....... |
| parolof: Är det just dimljusanvändare då åker runt och tillrättavisar eller är det alla typer av lagbrott du beivrar, som fortkörare, de som inte använder körrikningsvisare osv? | |
|
Jag blinkar åt alla som bländar mej, de med helljus på, de med dimljus på, de med för högt riktade halvljus. Men bara om det bländar. Men när det är kolmörkt så bländar ju allt, så då påpekar jag bara om det bländar mycket, och det gör dimljus. Betan, det finns små diskreta extraljus som lyser upp riktigt bra, placeras under regplåten. |
|
parolof |
BMW_MAN, jag skrev att jag blir bländad/störd av nån tomte så blinkar jag, inte andra. Tycker du jag ska göra det också?? |
|
parolof. Undrade bara för jag har ännu inte blivit bländad av någon dimljustomte ännu trots många år på vägarna. Så då antog jag att du blinkar på dom för att de kör olagligt och och inte för att de bländar. Det enda som bländar tycker jag är. -Folk som inte bländar av i tid eller glömmer blända av -Xenon vid vissa tillfällen som kurvor, krön där man hamnar i ljuskäglan |
|
parolof |
Ok, dimljus som är rätt inställda "Bländar" inte, men eftersom det är flera ljuskällor så uppplevs det som att man blir det. |
|
Men när någon trycker på 4 hella extraljus 200 meter innan man möter bilen så man är tvungen att nita för att inte köra av vägen då är det vrede inte en uppmaning att man kör med dimljusen. Det är irriterande ,om någon blinkar till så är ingen skada sked utan en uppmaning att man kör med dem.Likadant i "byn" jag bodde innan där klämde en på sin ramp med hella ljus så fort han fick chansen!! Mpower |
|
|
När jag möter en bil som fläskar på med sin heljusramp för att leka polis så får jag känslan av att personen lider av mindervärdeskomplex.... Känns som att personen måste tillrättavisa andra för att han är så "liten" själv.... Tror inte alls att han drar på heljusrampen för att han blir bländad av mina dimljus osv, hans gärning beror nog på helt andra orsaker! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Rolex:lite åt det hållet är det nog,sen har jag lagt märke till att det händer mycket oftare på hösten och vintern då folk blir deppiga och lätt retade...... Mpower |
|
|
Wow, vilken långbänk! Att samma sak kan sägas så många gånger..... Har inte orkat läsa hela tråden så med risk för att upprepa någon annans åsikt: Halvljus+dimljus dagtid= inget problem för mej. Kvällstid: I många fall väldigt störande/bländande. Sedan kan man ju bara undra vad de som kör med parkeringsljus+dimljus efter mörkrets inbrott har under kepsen....Men vad som är annu värre är folk med hela fronten full med extraljus som inte förstår att man bländar framförvarande bilar. Freude am fahren |
|
| varför har ni halvljus + dimljus på dagen, är det för att det ska se häftigtare ut eller , varför har ni inte dimljus på bak om det är för att ni vill synas extra bra på dagen eller natten , dom som ja möter på kvällen med halv+ dim får smaka på mina Big Knick 500watt för att det stör mig nåt jävulskt särskilt i dessa tider med dålig sikt regn å dyl. Å om ni undrar varför ni blir bländade så vet ni varför. Saab har gjort som så att man kan inte ha både halv + dim samtidigt..... mvh | |
| efter att ha läst lite mer här så börjar man ju undra hur vissa tänker, troligen med röven.... vid möte så kan ni väl stänga av dimljuset då eller är det för mkt begärt kanske, det kanske inte går på era bilar.... har inte big knick för att det är snyggt vill ja lova, har 9 mil till jobbet och en familj att ta hand om | |
|
hampe4pet: Jag tycker annars att just Saab ligger i topp bland bilar som använder kombinationen dimljus+halvljus. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Just Saabar med xenon verkar höra till de som bländar mer än andra xenon-bilar tycker jag mig märka. Klart i riskzonen för 4 extra 100w snett riktade rakt i syn på 3-4 billängders avstånd, vid möte på ett svagt krön el liknande...inget jag ängnar mig åt men jag vet några som gör det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.