AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
367.002

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 34 av 75
Len
"Fan så mycket farligare att köra fort."

Inte så säker på dee, bmw-mannen! Om man möter en som har kortslutit hjärn.... förlåt halv- och dimljusknapparna, så är det väl kanske bättre att HAN håller 200+ förbi, då borde ju liksom den totala bländningen bli lindrigare för oss ordentliga? Eller?

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar.

len
Visa användare
198
manowar
523i -97
Och där rök trovärdighetn för Len all världens väg.

#Man and machine the evil of a dream#
Len
Blårök.
Ifall jag tycker det är ok att bländande nisse kör i 200+ (gärna 250) då jag möter honom väl skyddad bakom vajerräcket, då är det väl min ensak?
Dom som kör med egen tolkning och tillämpning av lagarna i landet äro lyckliga - dom har inte på vägen att göra.Utom möjligen på järnvägen då...

F.ö. så anser jag att fartkamerorna borde bli bättre, även registrera bländande lampor, såväl som mindre bländande företeelser på vägen. Kan bli lönsamt för Persson....

Till Jesp: Konstigt att man missat detta i regelverket(om att förhindra att halv- och dimljus kan tändas samtidigt). En gång fick jag nedslag för att det inte gick att SLÄCKA ljuset då motorn var igång, det var visst ngt viktigt....

L
Visa användare
198
manowar
523i -97
Vissa här försöker iaf att diskutera denna utdragna tråd seriöst sen finns det andra då som säkert tar åt sig, som lägger in mindre seriösa inlägg.

#Man and machine the evil of a dream#
Len
"Var och varannan BMW jag möter här i stan har dimljusen på. Bakom ratten sitter det en slyngel med kepsen bakochfram och tycker han är sååå ball."

Så stod det högt upp i detta tema, kanske en god sammanfattning av frågan om störande lampor på bilar?

En näraliggande fråga, som handlar om bländande ljus: På vilket sätt och med vilken tillförlitlighet kan man tro att bilägare sätter dit nya lampor när dom gått sönder på halvljuset? Verkar inte alltför ovanligt att bilar man möter har en helt kass ljusbild (inte bara lite högt ställd), något som föraren lätt borde kunna upptäcka .......
Fram för fler bilar där ägaren inte själv kan byta lampor i strålkastarna, kunde det va nåt?

L
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Bättre upp Len, varför kan inte alla få en fet tjänstebil så slipper man meka överhuvudtaget, Bara att tanka och köra, skitbra helt enkelt.....

Eller kan det vara så att många inte är stenrika och hellre byter lampa själv för 39 kr än slänger ut 1000kr för att verkstaden skall göra det.

Nu vet jag, varför kan inte alla vara stenrika så slipper vi fundera alls....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Len: Anledningen sägs vara att det skulle försvåra för mycket för biltillverkarna, bilarna skulle få marknadsanpassas i för stor utsträckning.

Om du nu har fått en anmärkning på att halvljuset går att släcka med motorn igång (vilket jag betvivlar) så är det naturligtvis felaktigt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Till alla er som ser dimljus som den värsta farsot av alla på bilarna, även om det håller hobbypoliser o dyl. igång. Varför inte gå direkt till biltillverkarna och försöka få dessa att sluta montera dessa djävulska lampor på bilarna?
Lycka till kanske man får önska lite försynt...)

FP
K1mzo:
håller med dig, tråden har löpt linan ut och många är nog lika trötta på den som du. Tycker fortfarande det är intressant att det slår så få att om man bara låter bli att knäppa på dimljus med halvljus så har vi löst hela problematiken.

Man undrar helt enkelt på vilken sida envisheten ligger.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
jag har dimljus på nästan alltid på..och har en keps bak o fram..fattar inte varför vissa blir sura över detta..har ni blivit för gammla eller är jag lite ung fortfarande..det är snyggt me dimljus på...
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
men klart att man inte kör i mörkret när de är på...
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Varför inte köra också med Helljus på?
Len
Jesp..

Nej, det var inte riktigt så. Jag hade satt en fockernål i det hål som fanns i ljusströmställarens "axel", så att det inte skulle gå att av misstag skjuta in knappen (och då tro att halvljusautomatiken i denna e30 hade tänt strålkastarna när det inte var så). Men det blev ju inte en formell anmärkning, eftersom jag tog bort blockeringen och visade att det visst gick att släcka ljuset. Att jag sedan direkt därefter satte tillbaka sprinten, det brydde sig inte kontrollanten över....

L.
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Gud vilket onödigt ämne att ödsla tid på. Folk som har dem tända kommer alltid att ha det, och folk som har dem släkta och retar sig på dom som har dem tända kommer det också alltid att finnas. Spelar ingen roll vad nån försöker påverka. Och OJ vad mycket orginal dimljus på en e34 bländar, det är annat idag med klarglas i dimljusen osv.....
andha45
Nu har jag inhämtat data kring användningen av dimljus i Tyskland/på kontinenten.

Har i veckan åkt 110 mil i Tyskland. En bil (e46 coupé) + en förmodligen utländsk (felställda ljus) lastbil + en polis som letade efter något har haft dimljusen på. Inte mycket, definitivt mindre än i Sverige.

/PH
el
23
el-kjel
318i -95
det blir mer sport att slå av alla lysen.. eller bara strunta i att he på dom. blinka tebax till dom som blinkar bara, alltid retar man ju någon:)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Andha45, oj! Missade visst ditt inlägg. Jag har kört Unterhacing-München tur-retur i dag, plus runt lite i stan. Säg tre, fyra mil. Under dessa observerade jag åtminstone 6-7 "kriminella element". :P

Har för övrigt ändrat inställning lite till det där med dimljus. Den dag xenon blir olagligt ska jag slå av mina!

Lev väl och akta er för ljusmarodörer av olika slag.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Paap Reeder
...att köra med tända dimljus är som att låta pierca sig.
Har man inget annat att komma med kan man alltid borra hål i kroppen för att väcka uppmärksamhet ty någon annan praktisk funktion har vare sig det ena eller det andra.

MVH /// Paap R
Varför inte försöka övertyga biltillverkarna då? Dessa, enligt vissa, fullständigt värdelösa och oandvändbara lampor har ju alltid funnits och tycks ju öka i popularitet på nyare bilar. Det är ju bara att gå igenom utrustningslistor osv, är de inte standardmonterade så finns de som extrautrustning, och kostar inte alls gratis heller. Sen återstår bara att övertyga lamptillverkarna som Hella osv att det de håller på med är fullständigt vansinnigt, helt idiotiskt osv. För det måste väl vara så att "vi" har rätt här på forumet och alla där ute har fel?
Ett typiskt svenskt fenomen om ni frågar mig...))

FP
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Varför döpte tillverkarna dom till Dimljus o inte raggarljus om man nu inte andvänder dom till dimmit väder?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.