|
Sida 32 av 75
|
|
|---|---|
Len |
Om man kör så att man bländar andra - strunt samma om det är med hel-ljus + fem extra-ljus + mosters farfar eller med patetiska s.k. dimljus - så har man visat att man är en fara på vägen och att man är diskvalificerad från att åka där. Då återstår det bara för "sansade trafikanter" att börja med systematisk faktainsamling om drullarna, för att till sist se till så att de förpassas från allmänna vägar. Sådant är lätt gjort, även om det finns s.k. PUL..... När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar. len |
|
"Då återstår det bara för "sansade trafikanter" att börja med systematisk faktainsamling om drullarna, för att till sist se till så att de förpassas från allmänna vägar." Huanameja vad tomt det skulle bli på vägarna om alla fortkörare, fyllesvin, dimljuskörare, ägare av trimmade eller modifierade bilar, med mera, skulle bli förpassade från allmänna vägar. Tror inte ens VV skulle bli glada åt det! :D Vill inte dra igång tråden igen men jag kunde inte låta bli att svara... Men faktum är att knappt min mor skulle få vara kvar på vägen då... ;) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
>Len< Du följer förstås varenda trafikregel du. Kör aldrig förfort, stannar vid övergångsställe när gående ska över. Eller....??? Hahaha.....patetiskt. Men men vissa av oss människor har väl velat bli polis utan att ha lyckats med det. #Man and machine the evil of a dream# |
|
Len |
haha på sig själv, alla som ordnar med farliga situationer (inte pga tillfälligheter utan pga att dom är kroniskt urusla trafikanter) , livslång invalididet hos medtrafikanter (pga påkörningar/ pisksnärtskador) , samt annat "trevligt" - DOM skulle ju förstås kunna förpassas från vägen. Sådant kan ske m.h.a. lastbil ex.vis , en mycket intressant hobbyverksamhet. Visserligen blir busen överraskad och förvånad , men å andra sidan varar det inte så länge. Jag talar inte om vingliga mormor på vägen, med sansade trafikanter så får nog hon plats där osso. I USA kan man få en puffra uppstucken i näsan om man förargar sina medtrafikanter, det tycker jag inte låter som en trevlig metod. Då låter lastbil, med väldigt många lysen och sido- och front-barer, som en mer aptitretande upplevelse. När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar. len |
Ug-Lee |
Jag kör med helljus mot dom som har halvljus tänt i samband med dimljus. Jag räknar dom som om de kör med helljus, då man endast får ha halvljus tänt vid halvljus |
| Fördelning av resurser samt religon har varit de vanligaste orsakerna till krig. Till dags dato. Nu verkar dimljus bli nästa konflikt som kan starta ett inbördeskrig i det så övrigt fredliga Sverige. :-) | |
|
Jag har monterat en sån där James Bond manick som kan skjutas ut och flisa däcken på medtrafikanterna. Jag brukar använda den på de som har breda sulor som sticker utanför skärmkanterna, då det är olagligt och kan kasta upp stenar osv. Jag har en krok också som kan slita bort vingar och annat olagligt otyg på bilarna. Det händer även att jag slår ekpluggar i bullriga avgssystem.... Men allvarligt nu, ämnet (dimljus) i sig är väl rätt uttjatat nu, inser inte de flesta läsare nu att det är syndromet "hobbypolis" som är problemet med många i trafiken? FP |
|
Ug-Lee |
hobbypoliser kan oxå bli bländade |
|
OK, jag tolkade nog ditt inlägg ovan fel eftersom det poängterades just vad som fick lysa osv, inte att det bländade. Hur gör du om du verkligen blir bländad av halvljus pga felinställning, nerlastad bil osv? Som hobbypolis är du givetvis medveten om att det är otillåtet att bruka helljus vid möte med annan trafik....) FP |
|
|
Det är ganska spännande att många får totalt raseriutbrott om man slår på dimbakljuset i nyllet på dom bakom som har sina dimljus tända. Har dom dimljus för att se bättre så är det väl lika bra att slå på dimbakljuset så dom inte kör in i baken på mig. eller oxå kanske det är lokal dimma framför linserna på endel förare... |
|
|
Bjoerck: Klockrent inlägg! Fick mig ett gott skratt där. :D I övrigt fashåller jag vid min orubbliga synpunkt, nämligen att ni får göra vad ni vill med era strålkastare och dimbakljus - jag kör med dimljusen på när jag känner för det ändå. Men blinkar nog tillbaks på dem som blinkar ändå... Andha45: Har inte fört någon regelrätt statistik över bilar med/utan dimljus som jag passerat, men man kan nog säga att en realistisk bild av dimljusanvändandet är nånstans mellan våra åsikter. Betydligt fler än "en på tio tusen" men betydligt färre än vad jag säkert antydde. Uppskattningsvis kanske det är 10-12 procent som använder dimljus när det är onödigt. Ibland mer ibland mindre, det beror på när man är ute. Tider då lite yngre förare är aktiva ser man mer dimljus röra på sig, och tider där till-och-från-jobbet-pendlare samt dagis-lämnar-mamma är ute blir det färre. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
| Dimljusvänner. Kör med era prydnader hur ni vill i dagsljus. Men, jag vill bara veta: Hur många här inne kör omkring med dimljus OCH halvljus i mörker - på landsväg vill säga. Vad ni gör utanför Burger King inför fjortisarna bryr mig inte. :) | |
|
Ibland kör jag med dim+halv i mörker ibland inte... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Om man kunde låsa denna tråd... MVH //Nedde |
|
|
Tror inte det är dimma utanför bilen som är det största problemet. Den verkar smyga sig in i flera argument i tråden med. Bländar man andra bilister får man vara beredd på att själv bli bländad. Tand för tand, helljus för dimljus :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| parkering och dimljus åker jag med jämt på sommaren när bilen är på vägen... | |
Len |
att jobba som "hobbypolis" är Fuuult (d.v.s. att försöka konkurrera med riktiga poliser....som inte finns). Men att knäcka extra vid renhållningen kan vara kul - att ex.vis hålla vägarna rena från vägbuset. Gamla mormor behöver ingen hjälp med att fara av vägen....men vägbuset behöver få lite hjälp då och då. Med lastbil går detta lättare och inte behövs det några jamesbond-stiletter eller annat tjafs, heller. Låt ligisterna sitta där ute i skogen bara, som levande ljus. Att blända MOT-trafikanter på vägen kunde dom ha lagt av med för länge sedan.Om dom hade tänkt, alltså... Len |
|
Såja nu har jag stängt av mina dimljus pga att ena har slocknat idag :( imorgon byter jag glödisarna och vägarna blir återigen belysta av min dimmisar :))) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
andha45 |
Hobbypoliser finns lite överallt, förutom på vägarna t ex i livsmedelsaffärer. Det verkar faktiskt vara ett ganska trist jobb; oavlönad hobbypolis, oavsett om det är på E4:an, på ICA MAXI eller någon annanstans. /PH |
|
Finns bot mot "jobbiga" lastbilar oxå.. tex bromsa till lite precis innan en backe.. det är OTROLIGT poppis. Sorry för OT kanske. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.