|
Sida 31 av 75
|
|
|---|---|
| "ju" ska vara istället för "jag" Editeringsfunktion skulle vara toppen! | |
|
Folk har verkligne inte mycket att göra om man ska sitta på ett forum och klaga på att vi ungdomar har dimljus och halvljus tända samtidigt! Mina lysen är helt kass så det underlättar om jag har dimljusen tända! Skaffa er nått att göra istället! Robban |
|
|
BMWRobban: Fixa dina halvljusstrålkastare så de lyser som de ska istället för att använda det som en förevändning för att köra med dimstrålkastarna tända samtidigt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Exakt! |
|
| Har bytt glödlampor osv... Men Det är konstigt att vi i Sverige är de ända i Europa som blir bländade av dimljus... :S | |
andha45 |
Vad kommer det där med att vi är det enda landet i Europa etc. ifrån? I Tyskland är det lika förbjudet med dimljus + halvljus som i Sverige (utom vid dimma etc.). Ute i Europa är det mkt få som kör med dimljus + halvljus, kanske en av 10 000 bilar. |
|
BMWRobban: Om du menar allvar med att ditt halvljus lyser så dåligt att dimstrålkastarna hjälper upp behövs nog mer än glödlampor. Kolla reflektorer och glas till att börja med... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Börjar bli en riktigt lång tråd detta:) Mvh Andreas |
|
andha45 |
Förbjudet i Spanien: Länk Förbjudet i Tyskland: Länk orkar inte kolla mer Det är många här i forumet som - utan att ha varit utanför Sverige kanske och utan att veta - hävdar att vi är det enda landet i Europa som inte tillåter dimljus. Jag känner inte till något annat europeiskt land där man använder dimljus tillsammans med halvljus mer än i undantagsfall. PH |
| Jag har just tagit bort mina dimljud från fronten ;) ev så får dom ligga på hyllan! ;) | |
|
Finland är det också förbjudet. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Ja det är mkt som är förbjudet i trafiken. Vet ju att tråden handlar om dimljus användandet. Men anser ni att det är mer tillåtet att köra för fort, eller nonchalera gångare som ska gå över övergångsställ bland mkt annat. Har ju mkt svårt att tro att nu alla som är så laglydiga och inte använder dimljus följer alla trafikregler till punkt och pricka. Är väl inte direkt jättesmart att gnälla på att andra gör olagligheter i trafiken när man gör andra förseelser själv. Men ingen trafikförseelse är väl smart egentligen, men det är ju just där vi var och en gör ett val. Vi gör olika val. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Andha: FORTFARANDE så har BETYDLIGT fler än "1 på 10000" dimljusen på i Tyskland. På dagen kör majoriteten med allt nedsläckt, och när skymmningen kommer krypande åker dimljus-halvljuskombinationen på. That's the way it is... /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
andha45 |
Berga: Då har vi olika uppfattningar om det. Jag ser nästan aldrig någon som kör med dim- och halvljus på Autobahn och nästan aldrig annars i Tyskland heller. Olagligt är det i alla fall. På dagen vet jag inte längre om majoriteten kör med allt nedsläckt, fler och fler använder halvljus på dagen. Vet ej om det finns någon statistik på användningen av dimljus-halvljus, förmodligen inte. Det är långt mindre än en procent i alla fall. |
|
Så här är det : Det är olagligt varesig vi vill eller inte, att använda halv- och dimljus samtidigt. Det är bara att inse fakta. Däremot har det nog aldrig hänt att jag blivit bländad av originalmonterade dimljus. De som blinkar för detta leker bara hobby-polis. |
|
|
Ja som sagt olagligt, men även mitt val att köra olagligt eller ej. Precis som jag sa tidigare angående annat vi gör i trafiken. Så än hur folk blinka å tjatar här å där så har jag ju valt att köra så, precis som många kör för fort. #Man and machine the evil of a dream# |
|
andha45 |
Oavsett om man tycker det är ok eller inte med dimljus, tycker i alla fall inte jag att argumentet "vi är de enda i världen som bländas av dimljus" håller, när flertalet bilförare (åtminstone i Västeuropa) inte heller får köra med kombinationen. |
|
>andha45< Jag håller med dig om att det finns många väldigt konstiga argument till varför många kör med dimljus. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Andha 45 skrev "Vet ej om det finns någon statistik på användningen av dimljus-halvljus, förmodligen inte. Det är långt mindre än en procent i alla fall." Om du inte vet ifall det finns någon statistik om det, så undrar jag var du får det till långt mindre än en procent? Har inga längre turer inplanerade det närmsta, men jag kan kolla nästa gång jag är ute! ;-) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
andha45 |
Berga, Det är egen erfarenhet från när jag jobbat i Tyskland. Väldigt sällan används både dim- och halvljus samtidigt och jag har haft anledning att tänka på det, då jag av misstag gjorde det själv en gång men blev snällt uppmanad att inte göra det. Kan inte du räkna så räknar jag också :-) Per H |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.