AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
367.001

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 30 av 75
andha45
I Tyskland följs lagen av alla (nästan). Har nästan aldrig sett en bil i Tyskland köra med både dim- och halvljus och den gång jag gjorde det själv (nyinköpt bil, tänkt inte på det) blev jag åtsagd. Så lag är nog lite mer lag i Ty än bland autopowers användare...

Tolka inte detta som att jag blir sur om nån kör med dimljus. Har annat att tänka på =)

P H
Visa användare
198
manowar
523i -97
Men då kan vi väl bestämma att denna tråd har nått sitt slut, och att alla accepterar varandras olika åsikter. Så blir alla nöjda å glada.

#Man and machine the evil of a dream#
Andha45
Visst är det bra att dom följer lagen i Tyskland,men eftersom jag är född och uppvuxen där så vet jag att deras 0,8 promille lag skiter dom ofta fullständigt i har haft bra kontakt med poliser (i släkten)där nere och till och med dom kör med både två och fler öl i kroppen.Då vore jag glad om dom körde med dimljus istället för promille.Så det där med att lag är nog mera lag i Ty köper jag inte tyvärr.
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Jag tycker det är skrämmande att flera som skriver här har sån otroligt självupptagen attityd. "Jag vet att det är en olycksrisk men det uppvägs av att min bil är så otroligt snygg med två lampor till" ungefär...
Visa användare
198
manowar
523i -97
>stjärnan< Du vinner nog veckans pris som trafikens mest laglydiga. Inte illa.

andha45
bayern münchen:
det tvivlar jag inte på, att det finns många som kör onyktra i Ty. Jag har dock fått intrycket att de skärpt sig på senare tid. Nu gäller ju 0,3 pr om man orsakar olycka och 0,5 annars (konstig regel eg.). Men nog är det fler tyskar som respekterar hast.begränsningar än svenskar. Om det är 120 på Autobahn brukar jag köra om alla i 140...
PH
Okay har dom sänkt från 0.8 till 0.5 det visste inte jag.Sist jag var på Oktoberfesten så sa min kusin åt mig att det är bättre han kör in till München för han hittar bättre,jag lovar han hade varken 0,5 eller 0,8 som tur var så körde hans fru därifrån.
Dom har helt klart börjat dra ner på farten nu för tiden,förut så sket dom fullständigt i hastighetsanvisningarna,tom min far mumlade något om feigling när jag bromsade in vid skyltar.
andha45
Jag mötte en berusad tyska på en flygplats en gång... iofs sa min kontakt att hon kan köra "im Notfall" men att det var för att hon var full visste jag inte...

Hur det ser ut generellt i Sv resp. Ty är nog svårt att säga utan statistik. Jag har, och säkert du också, många vänner som aldrig skulle köra berusade och några som nog skulle kunna tänka sig det när det kommer till kritan (även om de inte erkänner det en on em i socionomutbildningens fikarum).

PH
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
manowar: Tja, jag håller mig helst utanför gänget som bländar folk medvetet för att visa vem som bestämmer.
Visa användare
198
manowar
523i -97
>stjärnan< Då är vi två isåfall, och med all säkerhet flera som håller sig i de gänget.

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Jo, det är underliga promillegränser i Tyskland. Det jag minns mest från teorilektionen när vi tog upp det, var när körläraren sa "Så OM ni dricker innan ni kör, snälla, drick måttligt!" och då menade han verkligen måttligt - inte för lite och inte för mycket. Lite kul!

Sen det här med dimljus är helt fel, varje gång jag är ute och kör de där dagliga, kortare sträckorna i närområdet, så ser jag mängder med bilar som har dimljus på!

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
andha45
Berga: är det i Tyskland du ser mängder med bilar med dimljus på?
/PH
Ja det är riktigt onödigt & dumt med halvljus + dimljus. Däremot måste jag erkänna att det kan se rätt fint ut med positionsljus + dimljus. Det kan se gött ut ibland. När solen börjar dala nedåt, speciellt. På kvällen när det är mörkt skall halv/hel ljus givetvis användas tycker jag. Men halvljus + dimljus är förbannat irriterande på kvällen. Och dessutom olagligt. ;P

Mvh

//Fredda
Exempel på några länder som har annan syn än vi på hur man brukar dimljus/halvljus osv: Kanada, USA, UK, Australien, Frankrike. Ofta handlar det om siktförhållanden. I Frankrike lagstadgas om helljus på MC, alltid...))
Huruvida dom har "rätt" eller om vi i vanlig ordning här hemma tycker att vi är i majoritet och vet allt bäst, att alla andra skall inrätta sig efter oss osv, kan väl diskuteras.
Den sega tråden här handlade väl ursprungligen om attityder om användare av viss utrustning, dimljus t.ex, bra om man hittade tillbaka till detta.
Att hela tiden avsluta med att det är olagligt som om man vore ett slags helgon själv verkar lite konstigt. Vad tycker ni alla om t.ex mörktonade rutor (olagligt), fortkörning (olagligt), blå eller gröna lampor (olagligt), felaktiga fälgar/hjulupphängningar (olagligt), däck med för lite mönsterdjup (olagligt), motortrim in absurdum (olagligt)? Osv...

FP
Be
361
Berga

740iA -94
Andha45: Japp, det är i Tyskland. Bor där sedan drygt tre år tillbaks. Håller till strax söder om München. Gick på en skola här där man såg alperna från salen... ;-)

En annan kul grej... Åkte precis förbi polisen i 25-30 km/h över begränsningen. Dom sa inte ett ord. ;)

/Berga

Berga
Var exakt söder om München gick du i skola?Blir ju lite nyfiken.
Be
361
Berga

740iA -94
Orten heter Unterhaching, och skolan heter Gymnasium Unterhaching. Det är egen kommun och så, men om man kör i 5 minuter är man innanför Münchens stadsgräns s.a.s =)

Du kommer från München själv eller?

/Berga

Berga:Inte från München men inte så långt därifrån,jag har varit i Unterhaching på en fest en gång för hundraårsedan.:)
Be
361
Berga

740iA -94
BM, coolt! Världen är inte stor när allt kommer omkring... ;-)

/Berga

Folke:

Jag är laglig på allt utom överhastighet då och då:)

Men du har helt rätt, man ska jag besikta bilen om man sänker, lägger för stora fälgar, däck m.m
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.