|
Sida 29 av 75
|
|
|---|---|
|
Håller bestämt fast vid min tidigare ståndpunkt. Jag kör med dimljusen på, och om någon känner för att blinka - feel free to do so! Hinner jag så blinkar jag tillbaks lite extra med mina helljus också... F.ö. anser jag att xenonlysen är betydligt värre än vanliga, snälla, gula dimljus. Dessa är lagliga men i mina ögon bevisligen värre. För att ni ska få en bild av erat eget resonemang ur min synpunkt ställer jag nu frågan; varför kör ni med dessa på när ni vet att det bländar mig? /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Jag är tveksam om nån här läser hela trådarna ?? Vissa här hängde bara upp sig på det här med helljus-spaken, läste ni inte allt det jag skrev ?? Jag skrev att det var jävlig dumt. En fråga till: Är det nån här som INTE skulle bry sig alls om du nästan varje morgon och kväll hade nån bakom dig som frenetisk blinkade med helljuset ?? Är det nån som ärligt skulle lägga sig bakom en bil som håller 65-70 på 70 landsväg 2-3 mil varje morgon och kväll ?? Alla andra bilar håller 80-90. |
|
|
Håller med om att exenon bländar duktigt mer än dimljus ibland. Visst med bra avskärming ala projektor och nivåreglering så funkar det bra, men vid andra tillfällen så kan de blända helt hysteriskt. -Om man kör över backkrön så hjäper inte nivåregleringen. -Om vägen är blöt och reflekterar -Om det regnar så sabbar dropparna på glaset ljusbilden helt. Att själv köra med exenon och sedan reta sig på dimljusanvändare är ju rätt magstarkt. |
|
|
"Är det nån som ärligt skulle lägga sig bakom en bil som håller 65-70 på 70 landsväg 2-3 mil varje morgon och kväll ?? Alla andra bilar håller 80-90." Självklart inte... Dock skulle jag kört om honom så snabbt att hans blinkande ljus inte hann ikapp mig. ;) Visst, han gjorde fel. Men det gjorde du också, så det är inte så mycket att orda om. Två fel kanske blir ett rätt, eller nåt..? BMW_MAN, där har du tre situationer när xenon är helt sjukt jobbigt. Ungefär som att någon ska ta kort på en med "konstant blixt" eller nåt - rätt in i ögonen... /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
Len |
Jämfört med belysningsutrustningen för ca 25 år sedan, med hederliga runda stora reflektorer med enkla halogenlampor, så ter sig dagens "utveckling" som ett skämt! Alla dessa extra ditskruvade kuliga lampor - vilka visar att bilägaren är ute efter annat än att färdas säkert på vägen tillsammans med andra trafikanter - är ju enbart löjliga. Och hur är det med (starka) Xenon-ljus : VEM är det som inte har räknat in konsekvenserna när bilägaren har noll koll vid lampbyten (sätta den rätt), baklastning av bilen et.c. ??? Ty DÅ blir bländningen mycket värre än om det "bara" hade suttit konventionella och beprövade lysen på fordonet. Redan med konventionella lysen verkar bilägare rent ut sagt usla på att kvalitetssäkra sitt mixtrande med lampor och lysen. Vad de Bländande förarna antagligen inte har räknat med (därför att de ej är kapabla till riskanalys) är att förare av mötande fordon blir bländade, förlorar kontrollen över sitt fordon och sedan far tvärs över vägen och frontar den som sysslar med att blända. Sådana olyckor kanske redan hänt/händer, men det lär väl dröja innan man får läsa om det "problemet"..... När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar. len |
|
Man får gasa ordentligt så man kommer över ljusets hastighet. Då slipper man alla sorters ljus, som hjälplöst blir efter. Det går med valfri BMW. Ut och prova bara! M3/// Mullret |
|
nosen |
Skrivet av Len: Vad de Bländande förarna antagligen inte har räknat med (därför att de ej är kapabla till riskanalys) är att förare av mötande fordon blir bländade, förlorar kontrollen över sitt fordon och sedan far tvärs över vägen och frontar den som sysslar med att blända. Sådana olyckor kanske redan hänt/händer, men det lär väl dröja innan man får läsa om det "problemet"..... Precis, i dagens tidningar kan man läsa att "Föraren av oförklarlig anledning ko över på fel sida" Och så kollar man t.ex när det hände i tdiningen, kl 20:47. Jo vad kan det betyda? Att det är beckmörkt ute under vinter-halvåret vid 20:00. En förare kanske blev bländad ett par sekunder, inte alls mycket dvs, men tänk att vägen kanske svängde pyttemycket lite precis när han blev bländad. Tänk på det ni som vägrar blända av eller kör med felinställda ljus... |
|
Det är minst lika viktigt för bilförare att inte stirra in i mötande bilars strålkastare som att själv blända av eller köra med laglig kombination av lysen. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| Snälla snälla Autopoweransvariga, kan ni inte lägga till en funktion i forumet som låter en stänga av prenumeration på enskilda trådar? Börjar bli lite jobbigt att få inboxen full med meddelande om nya inlägg i mastodonttrådar som aldrig leder nånstans :/ | |
nosen |
Bones sant, men ögonen dras naturligt mot en ljuskälla i mörker och den sekund du hinner titta på ljuset räcker för att du ska bli bländad, själv förösker jag alltid titta mot vägrenen på höger sida då jag får möte, mot halvljus hjälper det bra .. mot hel... inget funkar förutom solglasögon... |
|
Den där "oförklarliga anledningen" kan ha varit att man somnat, eller att någon unge satte i halsen och höll på att kväva sig... Finns många varianter tror jag. Om man inte får panik när man blir bländad, utan istället stint stirrar snett framåt / höger går det vägen... /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
nosen |
Visst finns det många Berga, men att bi bländad är en mycket vanlig :) |
|
Självklart, nosen! Utan tvekan. När jag kör på kvällen och natten blir jag bländad flera gånger, men tack vare att jag inte tittar rakt in i lyset (många gör nog det, för likt många andra djur dras vi till ljus - det är en naturlig instinkt, och anledningen till att man ska slå av helljus om det står vilt på vägen) så klarar jag mig fint. Att jag har dimljusen påslagna gör sedan att jag ganska snabbt får tillbaks skaplig syn rätt snabbt. Visst har det hänt att jag fått bromsa ner om jag möter någon med t.ex. xenon och dimljus och helljus och hela paketet, men det går det också. :-) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Idag såg jag en ambulans (Volvo) som hade halvljus+dimljus påslagna samtidigt... Den var inte på utryckning. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
>sörpan< Skulle det vara nån skillnad om ambulansen var på utryckning?? Föraren i ambulasne gör ju sitt val. Han/hon valde alltså att köra med båda ljusen på. Dom får ju betala boten själva om dom nu skulle bli stoppade för det. Jag blir ju inte ens stoppad om jag möter polisen med både halvljus å dimljus tända samtidigt vare sig dagtid, kvällstid eller nattetid. Så varför skulle dom? Men polisen har väl insett mer eller mindre på olika orter. #Man and machine the evil of a dream# |
|
| Ingen normalt funtad människa kan påstå att rätt inställda dimljus skulle blända någon? Att de inte uppfyller någon "större" funktion kan jag hålla med om, Xenon finns ju till och är framtagna för att ersätta vanliga halvljuset och är LAGLIGA till Björks och alla andras förtjusning. Absolut ingen fel på Xenon de räddar säkert liv på vissa punkter medan de helt klart har en förmåga att blända, GRYMT mycket mer än dimljus, så bara för att de är lagliga innebär inte det att de inte skulle blända. Precis som någon sa så kommer denna tråd inte att leda till någonting, folk tycker vad det tycker och det kanske det som är det fina med just Sverige, man har åsiktsfrihet. | |
|
FAKTA: Alla dimljus är inte korrekt inställda, och kan därför vara direkt bländande för mötande. Även om dimljusen är korrekt inställda så kan de blända vid vissa situationer, t.ex: Möte i backkrön och när vägbanan är blöt så att ljuset reflekteras från vägbanan. Om man bortser från de tillfällen då dimljusen direkt bländar mötande bilister, så utgör de ändå ALLTID extra ljuskällor som försämrar mörkerseendet hos mötande bilister. För användaren av dimljus så förbättras sikten av vägbanan några meter framför bilen, men försämrar den i stället längre fram, där förarens uppmärksamhet borde vara riktad. Detta pga att ögat anpassar sig till det kraftiga ljuset direkt framför bilen, och minskar pupillen, vilket leder till sämre mörkerseende längre fram på vägen där ljuset är svagare. Åter igen, detta är fakta, vilka kan bevisas både genom matematiska beräkningar och praktiska tester. Vill ni dimljus förespråkare komma med motargument så fine, men se då till att de är baserade på just fakta, inte tyckande, eller hur ni TROR att saker fungerar. För er som hela tiden drar in Xenon-ljusen i diskussionen: LÄS TITELN PÅ TRÅDEN! För er som hela tiden kommer med argumentet att "det finns värre saker att hänga upp sig på": LÄS TITELN PÅ TRÅDEN! Sedan kan ni start en egen tråd om dessa saker. |
|
|
>B10Tobbe< Jag är ju då en såkallad förespråkare. Ifrågasätter inte faktan du räknade upp där, den stämmer helt å hållet även ur min mening. Men det ändrar inte min åsikt om att jag tycker det är snyggt. Anser ändå att det är en fånig lag i vårt land och alla andra länder då som har liknande lag. Boten är alldeles för låg för att det är något att bry sig i. Som jag skrivit tidigare så verkar ju inte pollisen här bry sig om att jag har de påslaget heller. Sen beror det ju kanske på lite vart man bor för vissa, alla bor inte ute på landet där det alltid blir mörkt med ingen kring belysning som i större orter eller städer. Som sagt lag eller inte lag, dimljusen kommer att lysa. #Man and machine the evil of a dream# |
|
| Med det resonemanget så kommer den här diskussionen inte längre antar jag... | |
| Jag har skrivit samma sak som B10Tobbe flera gånger, fast inte lyckats formulera mig lika bra som han, 10 poäng till tobbe !! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.