AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
366.953

Slå av dimljusen BMW -ägare !

Sida 24 av 75
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Folke:

Tycker det är du som verkar vilja få sista ordet, du kommer ju med samma dåliga argument hela tiden.

Roooger Mooore...
Trodde inte att du var SvanteE.
Om inte så undanber jag mig dina kommentarer.

FP
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Borde ändra namn på den här tråden.

"Dimljus Dödar"!!!

Verkar som väldigt många tycker det är VÄLDIGT farligt...
Synd att alkohol eller hastighet inte diskuteras lika livligt...

Morsan jobbar med folk som skadats i trafiken (hjärnskador, folk som aldrig kommer att gå/prata/förstå något mer) men jag tror inte någon skadats pga dimljus...eller så är mörkertalet stort
Mörkertalet kan ju inte vara särskilt stort om dimljusen varit påslagna. Hehe.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Trodde inte någon skulle uppfatta ironin:)
Touche!:)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Förstår inte att dimljusanvändarna är så måna om att åka omkring och lysa på kvällarna så att dom letar efter fler och fler saker är värre än dimljus.

Är det snyggt med tända dimljus? Smaksak.

Är det bländande för mötande på kvällstid i kombination med halvljus? För vissa människor.

Förbättrar dimljusen sikten? Möjligtvis i dimma/snörök, men absolut inte i klar sikt. Tvärtom.

Ovanstående är fakta.

Folk får göra hur dom vill med sina dimljus, men om jag möter någon med sina "snygga" dimljus påslagna så får jag kanske lust att visa hur fina mina heljus är. Ingenting jag brukar göra, men dimljusanvändare verkar ju inte bry sig om vad andra tycker utan bryr sig bara om sig själva och vad Stina 14år som står vid korvkiosken tycker.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Ännu någon som verkar tro att vi kör med dimljus för att impa på Maria på Statoilmacken som är 17 1/2 med blont hår...

Jaja...du ha rätt, allt är en smaksak...valet av bilmodell, favorisport, lag etc...
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
Hallå!

Jag har en e34 och som alla vet så är de fruktansvärt dåligt halvljus, kompeterar därför ALLTID med dimljus.

MVH
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
ofors: Om dina dimljus lyser längre än dina halvljus så är dom felinställda och bländar garanterat.

///Jesper
Rätt instälda dimljus tillsammans med halvljus bländar inte det är fakta, medans Xenonljus faktiskt gör det. Vissa gnäll gubbar stör sig på det men de blir knappast bländade. Ser man så dåligt i mörker kanske man inte ska köra bil alls!
ne
165
nedde
320i -06
Ptja, jag kan ju säga som så att jag blir mest bländad av xenonljus än vanliga. Ändå är det så mycket färre förare som kör med xenon.

MVH //Nedde
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
M femman: Bländning är en subjektiv bedömning, så det är svårt för dig att säga vad andra uppfattar som bländande. Så fakta är det INTE. Sen att Xenonljus kan blända vissa personer mer stämmer säkert. Mig stör det inte.

///Jesper
Visa användare
36
ofors
518i -86 E28
523i -97 E39
J.Dredd: dom är inte fel inställda men med dimljusen på så får du en bredare ljusbild o ja kan inte tänka mig att de bländar någon.
andha45
Hej alla glada debattörer;
två frågor.
a/ i vilka länder får man köra med både dim- och halvljus? Definitivt inte i Tyskland, i övrigt så har jag knappt sett det i något land, inte ens på film =)
b/ varför är det så extremt dåliga halvljus på e34? De presenterades ju som en innovation, projektorstrålkastarna....
PH
andha45
I Tyskland är dimljus + halvljus förbjudet.
Har själv jobbat i Tyskland och blivit åtsagd en gång.
Dessutom har jag nästan aldrig sett någon köra med halvljus + dimljus i något kontinentalt land, allra minst Tyskland. Inte heller i USA el Australien el Thailand el Afrika...

"standlicht + nebelsw kostet 15Euro
abblendlicht +nebel (wenn die meinen der nebel ist nicht so stark das es das braucht) kostet 10Euro "

Här är en krake som fått böta:
Länk

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
ofors: Och vad hjälper det dig att du ser bredare 5m framför bilen? Ligger du och kör i 10km/h hela tiden? Du lär ju inte hinna stanna eller väja för nått som dyker upp i dimljusets ytterkanter när du ligger i 70.

///Jesper
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Precis lika mycket som du klagar på att det är en subjektiv bedömningsfråga av den som blir bländad, är det en subjektiv bedömningsfråga om man tycker att man ser bättre med dimljus eller ej. Jag ser bättre med dimljus (och enkel logik torde medge detta eftersom det totala ljusflödet framåt ökar) och kommer således använda detta.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du blir lurad att tro att du ser bättre med dimljusen på eftersom dom lyser upp närmare bilen. På längre avstånd försämras sikten eftersom mörkerseendet försämras av ljusreflektionerna från vägbanan närmast bilen. Om det nu vore så bra att lysa upp vägbanan direkt framför bilen så tror jag att biltillverkarna hade konstruerat halvljusen så att dom lyser upp det området. Men det har dom ju inte..

///Jesper
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
dimljusanvändare verkar ju inte bry sig om vad andra tycker utan bryr sig bara om sig själva och vad Stina 14år som står vid korvkiosken tycker.haha så rätt.
J.Dredd hammaren i bordet håller med dig dimljus är och ser raggit ut,det är år 2000 raggare som kör runt med dimljus på för det ser snyggt ut inte för dom ser mer o bättre isåfall finns det Länk det problemet .

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Fortfarande den här Stina...Varför är man så trångsynt att man tror att enda anledningen man kör med dimljus är för att impa på tjejer?
Tror ni verkligen tjejer är så dumma att de impas av dimljus? Eller är det bara tjejerna som kommer från småorter som är så dumma/naiva i era ögon? Förklara det lite närmare med Stina för att jag förstår verkligen inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.