|
Sida 2 av 75
|
|
|---|---|
|
Förmodligen en evighetstråd! En som slutat använda dimljus då jag själv blir bländad i mörker. (Kanske åldern som tar ut sin rätt) Och visst ser det lite bonnigt ut om man ska vara ärlig. Nåja, det finns väl några som tycker att det inte gör det men de blir färre och färre som tur är. Självklart finns det värre saker man kan göra men det hindrar ju inte att man tycker detta är ett problem. Rattfylleri är ju mycket värre men jag kan väl fortfarande tycka att blinkersvägran, ej respektera väjningsplikten mm är stora problem. |
|
|
ErikBerg: På tal om mogna svar. Tror du att du är så mogen för att du inte kör med dimljusen på? Snacka om att dra alla yngre över en å samma kam. Du är ju 29år alltså en yngling själv :) Nej men ärligt, vad är problemet? Vi får väl köra med dimljusen på så mycket vi vill. Det är inte olagligt. Fattar inte ens hur man kan starta en tråd som detta och tro att man inte kommer få mycket respons. Ha en bra dag! Mvh Tobias |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tobias. Det är olagligt att ha dimljusen på i vissa lägen. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Tobias: Dimljus i kombination med halvljus är faktiskt olagligt. Jag tror straffet är 400kr i böter, många resonerar nog som så att vill man vara fin så får man lida pin :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Stora dyra snygga fälgar ser du inte heller då du sitter i bilen och är således onödiga? Styling är väl minst lika mycket för att få bilen att se snygg och läcker ut för andra som för sig själv? |
|
|
...Kävlingepågan var snabbare mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Tror bestämt att Tobbe vet reglerna och menade dimljus+parkeringsljus... |
|
|
Är väl så mycket som 600:- i böter om jag förstått rätt... mvh Sahlin |
|
|
Anders S.: Tobbe ifrågasatte ju trådens start, vari det stod om just dimljus + halvljus... mvh Sahlin |
|
|
Vad trevligt det var att få skriva lite som "sura gubbj****n som snart fyller tretti"! Intressant att dimljus väcker så varma känslor. När jag för en evighet sen var 16-18 och läste Bilsport var det taksänkta Volvo 242 med grupp A-vinge som var fränt, nu är det tydligen dimljusstyling och dylikt. Jag hade skrivit precis likadana svar om någon då hade klankat ner på Volvobilar! Kom ihåg bara att det är böter på att köra med dimljus+halvljus. Det är fakta och inget annat. Jag föreslår att vi nu lägger ner denna tråd, det finns ingen mening att skriva ytterligare 400 inlägg till om ett så trivialt ämne som detta. Bättre att gå ut och tvätta BMW:n! |
|
|
Erik: Bra ide! Är på väg ut nu för att tvätta. |
|
|
....och kom ihåg! det är böter på fortkörning också....något som vi ALLA, gör dagligen..mer eller mindre... ;) |
|
| :)) | |
|
jag HAAAR ju ingen att tvätta!!!??? Fanken också.... Ska fanimej donera V40ín till frugan och sälja hennes Yaris och köpa mig en riktig bil igen. |
|
|
Hehe, såg det där med "halvljus" nu... Sant att man får böter med det. Tycker det är minst lika snyggt att köra med parkljus + Dimljus. På nya bilen så är det "positionsljus" + dimljus. Sen måste jag faktiskt säga att jag använder dimljus + helljus när det är riktigt mörkt ute och vägen saknar belysning. På de bilar jag har ägt så har jag fått mycket bättre belysning bredvid bilen. En gång hann jag faktiskt se ett rådjur i tid tack vare dimljusen! :) Mvh Tobbe |
|
|
Dimljus är ett onödigt mode som inte fyller någon som helst funktion. Om de bländar eller inte låter jag vara osagt men eftersom bilar är begåvade med halvljus så är den smidigaste lösningen att bara använda dessa. Håller med om att det ser oerhört barnsligt ut när det kommer en, ofta stylad bil med dimljus tända. |
|
|
Bra tråd, synd att det inte hjälper. Många SKITUNGAR som kör med dimljus - VÄX UPP Inget att snacka om, ni som gör det gör fel. |
|
|
Jag håller med bjoerck, bortsett från en punkt: jag brukade ha dimljus+positionsljus/varselljus (dålig på terminologin...) för att spara på halvljuset under dagtid, men inte attan att man skulle köra med dim+halvljus, det tycker jag mest är medelålders damer och blöjraggare med stripes som gör... Mvh Elvis |
|
| Kul att det finns så trevliga människor här då. Snack somSkitungar och växupp etc etc... *suck* Autopower kan ta bort denna tråd tycker jag. Fullkommligt onödig! | |
|
Tobias: Och någon från anti-dimljusmaffian tvingar dig att läsa förstår jag? Om man nu medvetet väljer att störa sina medtrafikanter så får man väl tåla protester? Mvh Elvis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.