|
Sida 17 av 75
|
|
|---|---|
| Har polisen någon annan definition då? Dimma är väl dimma om man är polis, meteorolog eller dimljusfanatiker. | |
| Dimma = efter 7:e ölen. :-o | |
|
Det finns beskrivet på vägverkts hemsida när dimljus får användas. Har du en horisontell sikt på 1000 meter så tvivlar jag på att du behöver använda dimljus av den anledningen. Läs Jesperados inlägg... ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| Kan inte hitta någon definition av dimma på VV:s sida så då antar jag att man använder tidigare nämnda. Vad man behöver eller inte är ju en annan fråga. Eftersom det inte finns någon ytterligare gradering av dimma så antar jag att det måste vara dimma i den bemärkelsen som jag nämner. | |
|
Lagar och regler går sällan på de rent vetenskapliga uttrycken, utan snarare den "normala" språkliga betydelsen av ett ord. Annars hade det knappast fungerat att använda ord som dimma, nederbörd, dagsljus, gryning, skymning, vinterväglag mm... Dimma = Kondenserad vattenånga som ger dålig sikt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"In i dimman" betyder helt andra saker och bör ej förknippas med bilkörning:-) M3/// Mullret |
|
Paap Reeder |
... skall nu strax montera in 750:ians aut.avbländbara backspegel i min vinterbil 535:an. Tar strömmen från tackluckemotorn. MVH /// Paap R |
|
"Dimma = Kondenserad vattenånga som ger dålig sikt." Jesperado: Är det din tolkning eller är det den officiella? |
|
|
Jag hade en ordbok sidan om mig på skrivbordet när jag skrev inlägget (Bonniers svenska ordbok) och slog upp ordet där... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan väl knappast vara den definition som används av tex polisen eller rättsväsen. Då är det ju alltid dimma då det alltid finns vattenånga i luften som i princip ger lite sämre sikt. Det måste ju finnas en definition, tex den jag nämner tidigare. |
|
| Spelar kanske inte så stor roll i denna debatt, de som kör med dimljus gör ju det oavsett om det är dimma eller ej. | |
Beemer_Linkan |
så en raggare kan inte vara 40 år flåklypa ? ..Dimljus är väldigt snyggt. Så är det bara. |
| Flåklypas inlägg är från 040426! | |
|
ml99: Den definition som används av polis och rättsväsen är att siktförhållandena ska kräva användandet av dimstrålkastare istället för halvljus (i mörker), oavsett om det gäller dimma, nederbörd eller snörök. Enligt den rent vetenskapliga definitionen du nämner skulle användandet av dimstrålkastare alltid vara berättigat i mörker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Nehej! :-) Sikten går ju inte under 1000m bara för att det är mörkt. Tänk till! :-) | |
|
Lång mening: Om nu poliser (hobby eller riktiga) tycker det är viktigt att jaga just dimljusanvändare, vilket jag iofs inte upplevt i praktiken utan mest här på forumet, varför då inte vara konsekventa och lägga motsvarande energi på annat minst lika viktigt och "lagvidrigt"? T.ex felinställda halvljus, blåa halvljus, svartmålade lampor och d:o rutor fram och bak, kulörta lampor och lysrör inne i och under bilen, osv... FP |
|
| Jag störs aldrig av rätt inställda dimljus fram,däremot så kan jag bli tokig när folk inte slår av sina bakredimljus som bländar nåt så in i h-vete. | |
|
Håller med... Dimljusen bak är f*n så mycket värre... ---- Min Pärla: Länk |
|
| Måste bara få ställa en fråga; Upplever ni verkligen någon effekt av att köra med dimljusen påslagna?Jag kör en E46 med orginal-lampor, och tycker att man på sin höjd får lite "ficklampsljus" i sidled.För att ha nytta av dessa dimljus skulle iaf jag behöva starkare och mer riktat ljus... | |
|
Starkare ljus i dimman bländar ju mera. Därför använder man dimljus som breddar sljusflödet, utan att ge en "vit vägg" som inte är lika kul att köra emot. M3/// Mullret |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.