|
Sida 14 av 75
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Mackis... Ännu en "forumpolis" som tror att om han säger att tråden är slut så är den det... |
|
rasmus, du är som vår förra hund, om den stod och skällde och man vrålade åt den att va tyst så bjäbbade den lite ändå, efter ytterligare 8 tillsägelser med efterföljande bjäbb så gav man upp och lät hundfan ha sista ordet... men den slutade när man slutade säga åt den... så om vi andra är tysta så? .....Bjäbb.... /Christofer |
|
Ras.mus |
Precis... Låt bli att sitta o tycka att andra ska va tysta så kanske dom är det! Varför stod hunden och skällde? Något som var fel? Sen att vråla åt en hund? Behöver man verkligen det så har man inte mycket respekt hos hunden... Och kan man inte ens få respekt av en hund så. :-) |
|
Inge fel på dimljus. Använder själv dimljus varje dag, dock ej i samband med halvljus. Hatar folk som åker runt med dimljus och halvljus. Det bländar nåt fruktansvärt, speciellt på kvällarna. Vad jag har förstått så är det enligt svensk lag inte tillåtet med mer än 2 ljuspunkter frammåt, om inte fordonet har en viss bredd och höjd. Det är därför bl.a. lastbilar kan ha 45000 p-ljus å glödare å lampor i fronten utan å bli stannade av harry haffa. SKulle jag däremot åka runt så, så blir det hallshuggning i första bästa kontroll. Skumt, fyra lampor bländar alltid lika mycket, oavsett om det sitter på an bmw eller en scania. Nej, håller er till halvljus ELLER dimljus, aldrig båda samtidigt, det både bländar och ser töntigt ut. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Haha.. ett riktigt sånt "jag lyssnar inte på nån o gör som ja vill med allt fall" Eller " INGEN ska berätta för mig va jag ska göra! ja har alltid rätt!!" Gulligt =) " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
DZL_PWR: Det är inte tillåtet med 45000 lyktor framtill på en lastbil heller, dom stoppas ofta av "Harry Haffa" och får böter/föreläggande om uppvisande/kontrollbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det var värst vilket engagemang den här tråden skapade, men man kan ju dra en slutsata, och det är att många här verkar brinna för dimmljusfrågan. Kanske klichébilden stämmer? Kanske är detta dagens I-landsproblem??? Magnus "Your Toyota is not fantastic" |
|
Ras.mus |
Mackis, det verkar som om du inte fick din vilja genom nu heller va? Tråden är fortfarande inte slut... :-) |
|
Men, åhhh.... Ras.mus... Hunden skällde så fort den såg en luftballong eller en segelbåt, vilket är lätt jobbigt när man har sjötomt och bor 1,5 mil från gärdet i stockholm där ALLA ballongflygarfirmor startar varje oblåsig eftermiddag HELA sommaren... Och på en tomt på 3000m2 så måste man vråla åt hunden, ja... Och jag vet inte vad du är ute och far efter när du börjar snacka om respekt? Att du inte inser att du inte kommer lyckas övertala en enda att släcka eller tända sina dimljus har väl knappast att göra med om folk eller hundar respekterar mig eller inte, snarare att du har rätt svårt att förstå? /Christofer |
|
Ras.mus |
Ja, kan man inte ens övertala en hund att va tyst kan du nog inte övertala folk på forumet att vara det... Vill folk här diskutera användandet av dimljus/halvljus/positionsljus mm så får man väl göra det? Även om du tycker det är onödigt, eller hur? Och TYDLIGEN vill folk diskutera det, hur oväsentlig fråga det än är! Här finns en hel del folk som vill dra slutsater av hela diskussionen och sen sätta punkt för den och på så vis få sista ordet. Så fungerar dock inte en fri diskussion, så fungerar halvdiktaturer... (sen att det är kul att reta upp såna som du är en annan sak! hehe) |
|
suck... Vad jag menade var att hunden alltid skulle ha sista ordet. skit i vad den skällde på, hur högt jag ropade, om jag inte kan övertala en hund med dille på segel/ballonger. bla.bla.bla.... Det var en jämförelse. Ni som blivit övertalade av någon här i tråden kan ju höra av sig.... /Christofer |
|
|
Ras.mus> Håll dig till ämnet då i stället för att tramsa, om du nu tycker det här ämnet ligger till vikt för männsklighetens fortlevnad. |
|
|
Hur var det med lastbilen med 45000 ljus. Vad gäller igentligen. Det är väl samma regler som för personbil, dvs halv i mörker och dimljus + park på dag som är ok, ej båda på en gång. Men hur många positionsljus får man ha, 2 åtminstone då parkeringslyktor ofta är skilda från strålkastarna. |
|
|
BMW-MAN: Det är samma regler för lastbilar gällande halvljusstrålkastare/dimstrålkastare/varsellyktor. Något av det går bra under rätt ljus och siktförhållanden, men aldrig ihop Antalet positionslyktor är inte begränsat, men de får endast placeras på en begränsad del ute på hyttens ytterkanter och inte speciellt högt upp, även takhöjd och högre är ok. Alla extra lyktor i fronten bortsett från dessa ytor och fjärrstrålkastare som glöder är alltså otillåtna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Haha, då satt man där själv idag. =) Så nu är man 400kr lättare. Måste bara säga att polisen var så otroligt trevlig så det va NÄSTAN värt böterna =) Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Jeppe> Extralampor som glöder, eller glödande extralampor inom dessa ytor? Fick inte riktigt klart för mig.. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Där ser man. Bosch Big Knick 210 med parkeringsljuslampa i är ju grymt populära i truckingkretsar, men således förbjudna alltså. Men om man tar bort den ordinarie parkeringljusglödlamapan borde det väl vara ok att ha en parkeringsljuslampa i "knicken" istället. |
|
|
Hangaround: Det blev lite fel när jag skrev ja... Det får alltså inte finnas några extra lyktor alls i fronten, bortsett från områdena längst ut i kanterna en bit upp. Alla andra lyktor i fronten (t.ex. små "positionslyktor" som glöder i fjärrstrålkastarna) är alltså otillåtna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
BMW_MAN: Förutsatt att fjärrstrålkastarna sitter inom de tillåtna områdena så är det ok att ha extra positionslyktor i fjärrstrålkastarna, men det gör dom sällan, för att inte säga aldrig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hade en bild med alla mått i lastbilen, tyvärr blev den kvar när jag bytte jobb. Det var ändå ganska stora områden som var tillåtna. Ska se om jag lyckas hitta nåt liknande igen. För övrigt kan man väl säga att dimljus och halvljus irriterar många (även mig), och dom som har det irriterar sig på dom som irriterar sig på dom. Nåt åt det hållet. Många verkar finna det irriterande, och alla kan vi väl vara överens om att det faktiskt är olagligt. Vi ska ju kramas i trafiken, inte irritera oss :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.