|
Sida 11 av 75
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Att det e ok med xenonljus är ju för att man inte kan göra mkt åt det. Visst man kan köpa nya lampor och lägga ner 5-10 000 på det men det är väl ändå orimligt? Men man kan ju bara låta bli dimljusknappen när man har halvljusen på, eller hur? jag kör ju inte runt med xenon och dimljus, det hade varit ännu värre. |
|
Det är bara att lägga ner denna diskussion, det olika åsikter om dimljus+halvljus och en av dem är att det är fel pga olagligt, någon annan påstår att de bländar (skrattretande), en tredje säger att det är onödigt för det fyller inget syfte, en fjärde säger det är fånigt. Jag anser att det är vääldigt konstigt att sverige anser att det skall vara olagligt med halvljus+dimljus tända dagtid eftersom det absolut inte bländar och jag vet ingen som tycker det, exenon ska vi inte prata om man blir helt utslagen efter möte med sådana, lite av svetsa utan skyddsglas känsla. Jag tittar inte in i ljuskällan som många säker gör då de upplever detta. Om exenon ska vara lagligt så är det helt orimligt att inte dimljus + halvljus skall få vara det. Kanske inte så konstigt att ungefär var 3e, 4e bilist använder dessa två i kombination under dagtid ute på våra vägar, de tycker likadant och då snackar vi män och kvinnor i helt olika åldrar, dvs att det är helt okej och inte skadar någon. Det borde råda hög acceptans för dessa i samhället eftersom så många kör på detta viset, men när man möter exenon lampor rynkar många på näsan och jag menar MÅNGA av olika åldrar. Det kanske är lite onödigt att använda dessa i kombination med halvljuset dagtid, men det är det överhuvudtaget med vanligt halvljus under ljusa dagen i många sammanhang ändå och det märker man eftersom många inte använder några lysen överhuvudtaget, inte helt bra, vore bättre om de slog på dimljusen :-) Visst jag köper att det är lite fångt med dimjus+halvljus under dagtid många gånger, speciellt med en stylad tribal tattuerad bil körd av en liten späd tonåring med bakvänd keps under full acceleration, som dessutom har öppna rutor och spelar den senaste dunkadunka musiken medan han scannar av omgivningen med sin röntken blick bara för att säkerställa att alla har sett honom. Desto mer motstånd mot något, ju högre skriker man, så stå på er dimljusanvändare+halvljus under dagtid ni bländar ingen om allt är rätt inställt och sålänge exenonanvändarna finns kommer ni alltid att hamna på andra plats. |
|
|
-Ras.mus Det tycker jag var ett ännu sämre argument. Så bara för att man har mer pengar och har råd att köpa en nyare bil med starkare lampor i form av xenon så är det alltså ok att blända folk. Har man inte råd med en sådna bil utan får hålla till godo med sin lite billigare äldre bil så ska man släcka ned sina lampor för att inte riskera blända någon annan. Det är ju som att köra runt i en Hummer och sedan klaga på att gatorna fylls upp av alla nya små SUVar. |
|
Ras.mus |
Snälla nån BMW_MAN... Nya bilar har xenon eftersom det ger bättre ljus. Och det är lagligt i alla fall än så länge. Då får man väl använda det. Men att tända upp dimljuset för att man tycker det e fränt är ju bara onödigt, eller hur? Handlar inte om ifall an har råd att köpa xenon eller inte! Sen är det likadant förbjudet att ha alla andra sorters lampor tända i samband med halvljuset. Alla lampor som inte är fjärrljus eller i vissa fall varselljus som på gamla volvosar. Sen om det är dimljus eller vad det än är så får man inte ha det tänt! Skulle med din jämförelse istället säga: Köra omkring i en hummer och klaga på att små SUV:ar som kör med en stor kromad boskaps-fångare i fronten prytt med två framåtstickande horn! Fortfarande kanske mindre farligt än hummer men fan så onödigt ändå... Eller? |
Ras.mus |
Och vad jag menade var att för MIG hade det kostat 5-10000 att byta till vanliga lampor (jag har xenon idag). Och det gör jag bara inte! |
|
-Ras.mus Jag fattar väl att du inte vill lägga ut massor på att "byta ned dig" till ett par vanliga ljus. Särskilt som du förmodligen redan lagt en rejäl summa på att få xenon, bilar med xenon går ju oftast dyrare. Vad jag menade var att man kanske ska anta en lite mer ödmjuk attityd som FRIFART här ovan menar. Om man själv åker omkring med starka ljus så får man väl tåla att andra också gör det tycker jag, sen är det skit samma om samma ljusmängd kommer ur en xenonlampa eller någon som kör med dimljus+halv. Samma sak, jag kan ju knappast klaga på att grannes bil bullrar olagligt högt och stör mig i villaområdet och sedan köra runt med en gammal HD som bullrar ännu värre, dock helt lagligt. |
|
|
Att jämföra gasurladdningsstrålkastare med dimstrålkastare/halvljus är ju inte korrekt, gasurladdningsstrålkastare är tillåtet enligt lag medan dimstrålkastare i kombination med halvljus inte är det. Ser man inget problem med bländning av halvljus/dimstrålkastare (som jag t.ex.) innebär inte detta att det är OK att köra så, i så fall får man försöka få till stånd en lagändring om man nu tycker det känns befogat. Anledningen att gasurladdningsstrålkastare kan upplevas som bländande är ofta att man själv har sämre ljusstyrka ur de egna strålkastarna. Kör man själv med gasurladdningsstrålkastare upplever man väldigt sällan att andra bilar med gasurladdningsstrålkastare bländar, ljusstyrkorna tar liksom ut varandra när ljusbilderna möts. Det finns naturligtvis problem med felinställda eller dåligt rengjorda gasurladdningsstrålkastare, dom kan blända rejält, men det är nog en försvinnande liten del... Det största problemet jag ser med bländande ljus är alla klåpare som tvunget ska byta glödlampa i halvljusstrålkastarna fast dom inte har det tekniska kunnandet som krävs. Ofta sitter glödlampan felvänd, eller sitter löst, vilket kan ge ett väldigt bländande ljus... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Till Jesperado Jag är mycket mycket medveten om att gaslampor är lagliga men inte dim+halv. Vad jag ville säga var att det jag skulle känna mig rätt dum om jag åkte runt och klagade på andras ljus för att de var olagliga och bländande, samtidigt som jag själv åkte runt med starkare gaslampor och bländade andra (dock helt lagligt.) |
|
|
Varför skulle du känna dig dum för det? Jag tycker det är bra att ta fram ny teknik som ger bilar bättre halvljus, visst kan andra som kör bilar med svagare halvljus uppleva det som störande (även om jag tror det är ovanligt), men utvecklingen måste ju tillåtas gå framåt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Vet inte om jag svamlar men jag tycker att xenonljus från Audibilar och det är ett till märke vet inte om det är VW bländar mer än andra eller svamlar jag. | |
|
-Jeperado Mig spelar det inte så stor roll om det är ljust eller mörkt, man vänjer sig. Det som är jobbigt är när bilar har för stora skillnader. Jag är för att ALLA skulle köra xenon, inte hälften av bilparken. Innan alla har bytt så skulle t.ex ALLA andra kunna köra med dim+halvljus så skulle i princip alla bilar ha samma ljusflöde frammåt och man slapp alla skillnader. Nu är ju lagen helknäpp. |
|
|
Klart att jag ochså blivit "bländad" av xenon men det har jag ju även blivit av vanliga halogen. Eftersom jag kör dagligen(både dag och nattetid) så har man väl kanske blivit van? Mvh/ Oskar |
|
|
Att anse att det är ok att köra med dimljus+halvljus bara för att xenon är starkare anser jag vara ungefär som att anse att det är ok att köra i 130km/h på 90-väg med en M5:a eftersom man fortfarande har kortare bromssträcka än en folkabuss från 1976 som kör i 90km/h... Lagar finns för att alla inte kan vara överens om allt (då skulle det ju inte behövas några lagar), att strunta i lagen för att man inte håller med om den är nog det dummaste man kan göra. Att använda halvljus+dimljus för att man själv inte anser att det bländar trotts att andra mäniskor upplever det bländande anser jag vara lika illa som att t.ex Smita från en parkeringsskada för att man själv inte anser att skadan är av betydelse. /Niklas |
|
|
Har inget imot att folk har dimljusen på + halvljus, tycker själv inte att d bländar speciellt mycket. Dock kör ja inte själv med det längre efter att blivit jagad av farbror blå... Tycker i sånt fall att man kan bli mera bländad av xenon. men inget ja stör mig på. ska man prata om att bli bländad så kan man ju klaga på dom nötterna som inte stänger av helljuset vid möte. |
|
|
Träffsäkert om dimljustomtar. Citat FRIFART "Visst jag köper att det är lite fångt med dimjus+halvljus under dagtid många gånger, speciellt med en stylad tribal tattuerad bil körd av en liten späd tonåring med bakvänd keps under full acceleration, som dessutom har öppna rutor och spelar den senaste dunkadunka musiken medan han scannar av omgivningen med sin röntken blick bara för att säkerställa att alla har sett honom." Lägg till gubbar och bonnläppar så ar listan komplett ;-) //Player |
|
|
Inte snällt att dömma ut stylade bilar och själv stolsera med M paket. ElNiko "Att anse att det är ok att köra med dimljus+halvljus bara för att xenon är starkare anser jag vara ungefär som att anse att det är ok att köra i 130km/h på 90-väg med en M5:a eftersom man fortfarande har kortare bromssträcka än en folkabuss från 1976 som kör i 90km/h..." Det var ju det jag sade, man borde ändra lagen så att samma sak gäller för alla. D.v.s vare sig man har en M5 eller folkabuss så är det 110 som gäller. Vare sig man har xenon eller eller halogen så borde man ha samma mängd ljusstyrka, som det är idag har ju xenon det dubbla. Med ditt resonemenf borde det ju vara 110 för folkan och 220 för M5an. Med dimljus så ör det ju exakt samma ljusstyrka för båda, likväl som det är 110 för båda. |
|
|
I Sthlm ser man väldigt många BMWs med dim + halvljus, tror att e36-ägarna toppar den ligan. Och det är på kvällar och nätter som de slår på dim + halvljus, inte alls lika mkt på dagtid. Bländfaktor: 2 Töntfaktor: 10 /Lazze Länk |
|
Paap Reeder |
För att få mera drag i tråden: ... det är så enligt fysikens lagar: Ser du bättre själv så ser den mötande sämre ... i a f om man tillhör släktet homosapiens. Kattdjur och ugglor lär kunna filtrera bort motljus och ändå kunna ha koll på musen ..... men det är ännu inte vetenskapligt helt belagt. ..... alla som jag möter i mörker med dimljusen på ...kollar jag rakningen på med 740 watt och nästan 4000 cd. Speciellt effektivt i hö-kurvor. Av tio ser man sedan i backspegeln att minst åtta tänder bromsljusen....... Kanske dom letar efter rakapparaten?? .... för det är väl så att man kör sina dimljus för att se bättre???... det kan ju inte vara för att få varmare i cupén?? .. vid fötterna?? MVH /// Paap R |
Ras.mus |
Man kör dimljsu för att det ser coolt ut, man ser inte ett dugg bättre! Förutom då just 5 meter framför bilen, men så länge man kör över 5-10 km/h så är det lite oviktigt vad där är.. Hrmm, så du är en homosapiens? Själv tillhör jag Homo Sapiens Sapiens... Eller Cro Magnon. :-) |
|
BMW_MAN: Du missade nog min poäng, så jag drar den lite tydligare: En lag är en lag och lagar ska följas, oavsett hur löjlig, onödig eller korkad man anser den vara. Passar det inte kan man flytta, förslagsvis då till någon av staterna i det-fölovade-dimljusets-västeuropa... /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.