|
|
|
|---|---|
|
Även jag har nu råkat ut för en parkeringskada. Bilen stod parkerad på en gata och någon har dragit min vänstra hörna bak på konfångaren så det är tjocka streck där lacken är borta. Har för mig att jag läst att man kan få någon slags ersättning någonstans när parkeringskador inträffar? Men det gäller kanske bara uppslagna dörrar? | |
|
Jag råkade ut för samma sak för 3 år sedan med min förra BMW. Då fanns det ingen möjlighet till det du beskriver utan det gick på min vagnskadeförsäkring (dåvarande självrisk 2500kr, LF). Ett dörruppslag klassas kanske som skadegörelse och då kan man i vissa fall få sänkt självrisk till 1000kr vid Plusförsäkran Jag hade ett vittne till händelsen som antecknade regnumret på banditen som till slut fälldes i Lunds Tingsrätt och fick betala böter och blev av med körkortet. Först då (1.5 år senare) fick jag även tillbaka utläggen för självrisken och en liten räntekompensation. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| OK. Ska ta och höra mig för med försäkringsbolaget hur de se på saken. I mitt fall vet jag inte vem syndaren är och det känns onekligen olustigt att behöva pyttsa ut med en självrisk på en sån lite skada men ändå så stor rent visuellt. | |
|
Glömde förresten mina kondoleanser. Riktigt trist att vissa människor inte kan med att erkänna sådant :( Tyvärr är väl detta vi som kör någorlunda "nyare" bilar betala pga majoriteten i detta land fortfarande dräller runt i gamla 80-tals rishögar som Saab 900 och 245:or där lite repor och bucklor inte spelar roll. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Så sant så. Försöker parkera bilen så långt bort från andra bilar som möjligt på parkeringsplatser men på en gata bevisas det med att människor helt enkelt struntar i att erkänna och smiter gärna om det går. Själv hade jag om jag nu skulle kört på någon satt en lapp under torkaren med telefonnr. | |
| Är det någon som vet om det finns någon pott vid vandalisering? Fick backspegeln avsparkad på S80in i helgen. Kostnaden är väl precis så att det inte lönar sig att blanda in försäkringsbolaget och riskera förlorad bonus och höjd premie. Rätt tröttsamt med idioter som finns. | |
|
din "bonus" påverkas bara vid utnyttjande av trafik försäkringen... dvs om du skadar annat fordon... (hum... eventuellt även om du själv skadar dit eget) /Jonas |
|
|
Fick just brevet från försäkringsbolaget o läser: "din vagnbonus påverkas" Detta efter vandalisering av min porsche med pajjade backspeglar, torkare, taklucka samt repor på varenda plåtdel... Så nog påverkas bonus - vad nu vagnbonus är..? (på den positiva sidan var det just denna händelse som gav mig den där extra pushen att jag bu gått o beställt en 330 - yeah) |
|
|
Du kan få hjälp av trafiksäkerhetsföreningen, du får betala en självrisk på 1950 sek. Finns svar i tidigare inlägg, sök smitare hälsar Ronny Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
stout. Det är som romff skriver. Har skadan uppstått med okänd förövare så går trafiksäkerhetsföreningen in. Ditt bolag sköter det hela. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Beträffande ttrafikskadeföreningen så fick jag just veta av If att kravet på att utbetalning av parkeringsskada är att ens fordon skadatts av ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon. M.a.o cyklister som kör in i parkerade bilar på fyllan omfattas inte av detta och om så konstateras att det var fråga om en cyklist som kört på bilen så utgår tydligen ingen ersättning därifrån. /D |
|
|
Stout Jag fick min bil påbackad av en annan bil som troligtvis hade drag. Hände för tre månader sedan. Kofångaren sprack och det blev en ny på reparationen. Polisen och försäkringsbolaget besiktigade och det var inget problem. Det blev godkänt som parkeringsskada. Det gick på trafikskadeföreningen och det blev ingen bonusförlust. Det kostade mig 1965kr. Hade även en mer-försäkring och fick stillesåndsersättning på 400 kr. Jag hade ägt bilen i en månad när det hände och blev ganska förbannad. Men det är bara att betala och se glad ut. ...Det var någon som föreslog att, vafan bilen är ju fem år gammal, den är väl ingen ide att reparera... Huh...jag fattar inte hur en del tänker, bilen måste ju vara 100%. Lycka till med bolaget. /Ninja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.