|
|
|
|---|---|
|
Som fråga lyder, Ngn som vet vad ett bromsok kostar? Åker nog på att köpa ett nytt, Historien: Börjar förra våren med att byta skivor då de var slitna enligt INSP2. Kör sommare sedan uppkommer kraftiga vibbar vid bromsning. Får skivorna bytta på BMW på garantin. Kör ca 1000 mil till sedan vibbrerar det igen. In på BMW som konstaterar att det behövs en renoveringssats till ett av oken samt ny skiva, inget på garantin denna ggn då det troligtvis var detta som var felet redan förra ggn o inte "måndagsex" av skivorna. Men tro det eller ej, nu när jag bromsar lätt vid ca 90 so vibbrerar det igen utav helvete. Så troligtvis räckte inte "renoveringen" eller hur man ska uttrycka det. Ska dit i morgon så det får provköra... Ska jag reklamera "renoveringen" eller vad tror Ni? Lite trist att byta skivor för 4e ggn på ett år... *BAWORAK* | |
| Trist att höra. BMW:s original skivor är av högsta kvalitet enligt mina erfarenheter. Men det låter onekligen som ett eller flera ok som kärvar. Drar bilen snett när du bromsar? Du kan lätt se om något ok är dåligt genom att demontera och inspektera bakom dammskyddet på oket. Är det minsta lilla hål i dammskyddet kommer massor med vatten o skit in där och kolven där rostar snabbt. Om oket verkar ok, så ta då en burk WD40 och spraya in bakom dammskyddet och tryck in/ut kolven några gånger så brukar de funka sen. | |
|
Mycket ovanligt att bromsskivor blir skeva pga skivorna, utan det är nästan alltid någon annanstans felet ligger. Har du kollat så glidlagringen till oket är i bra skick? Hur är det med hjullagren? Har navet någon rost på sig eller ligger skivan plant mot det? _______ //Niklas |
|
|
Njae, alltså jag har ju inte kollat det där Ni pratar om. Utan problemen uppkommer som jag beskriver. Vet ju inte om ngn skiva är sne egentligen, det kan ju vara så att det bara är oket som kärvar, men det gjorde det ju inte direkt efter att de "renoverat" det och satt dit en ny skiva. Fast nu är ju problemet det samma igen, så troligtvis räckte det ej med renoveringen. Och som resultat har väl skiva blivit sne igen annars skulle det väl inte vibrera eller? Frågan är om jag kan/ska reklamera renoveringen och försöka få de att dra av det om det nu är så att de måste sätta dit ett nytt ok och bromsskiva? Skivorna i sig ser jätte fina ut och ingen rost någonstans alls. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.