AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.557

märkligt motorproblem

körde i fredags till Ikea. Det ösade regn och temperaturen sjönk till runt 2 grader. plötsligt tändes det ASC lampa och förblev lysande trotts att ASC inte arbetade, kort därefter tändes det även EML lampa och bilen tappade all kraft men motorn slocknande inte utan gick jämt på tomgång. först när jag försökte gasa så hade bilen ingen ork. jag rullade av bara farten till närmaste avfart och där stängde av motorn, väntade tre minuter och startade på nytt. då gick bilen helt plötsligt som en schweizisk klocka igen...
vad hände ?
kan det inte vara typ vatten eller fukt som smitit in på fel ställe eller nåt?!
låter knasigt de dära...

//Svebba
- Jag är schnell !
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Kortis i ASC-sensor eller dess kablar pga vatten. Motorn blir beordrad att inte släppa på mer effekt, då ASC tror att hjulen spinner. Vet inte var sensorn sitter.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fungarade ABS?? På 528'an fick jag problem med att så fort ABS eller ASC arbetade det minsta stängdes båda systemet av liksom vid vibrationer. Det var en ABS sensor som var paj, ca 300kr om man kör VW (polarn hade samma fel) ca 3.000kr på BMW.... :-(

Annars har ju dessa bilar en liten tendens att få en knäpp för att sedan fungera bra efter omstart.. Kör de på Windows 3.11 tro??

/Caspar
nja, jag tror att det inte var nåt fel på bromsar tack och lov. men visst fan kändes det som att start om datorn :-)
Ironman: är det en slump eller betyder det att isoleringen eller nån tättning har släptohc behöver åtgärdas?
Det är gasspjällspotentiometern som har pajat på din bil! Både jag och en polare har haft detta felet på våra Z3 2.8. En ny kostar ett par tusen och är inte så svår att byta. Sitter lite dumt till under insuget men det fixar du på under 30 min.
Kan även tillägga att bilen kan funka skitbra i flera dagar innan felet återkommer. Sedan återkommer det med tätare mellanrum innan felet blir konstant. Byt innan du blir stående på vägen :)
tack Zodiaken, som tur är ska jag till borgsbil på fredag för att byta c-låset. går sånt byte av gasspjällspotentiometern på motor delen av helförsäkringen?
Jag vet faktiskt inte, kollade aldrig upp det. Känns tveksamt att det skulle göra det då det är ett vanligt slitagefel i det stora hela.

Köp den lös och montera själv för jag kan tänka mig att bmw fakturerar en tusing för jobbet vilket det verkligen inte är värt!
ringde till BB igår. Dem sa att inte oroa sig. ska dock kolla på fredag med service verktyget vilket felsvar det blev.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
men är det inte zodiaken som har letat sig in på forumet igen? :)

maila lite skvaller till mig istället :P

annars: lysande ASC och även ABS-lampa fick jag när mina ABS-sensorer gav upp efter en tvätt (!!!). Kostade en 1500-2000 att byta, har jag för mig. Hade dock inga problem med att motorn inte vevade på som den skulle...

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.