AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.302

Ngn härifrån? Hoppas inte det.

Sida 1 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Länk

Otippat att bilen stod registrerad på en äldre person och inte på den unge föraren... Hoppas han blir utan ersättning, både skenförsäkran och vårdslöshet. Tur att de klarade sig med bara chock.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Läste det där också.

Intressant också att man så ofta rubricerar just "BMW nära meja ner...". Det låter förmodligen mer spännande så eller ?

Jaja, lite OT kanske och jag tror detta har diskuterats förut iof..

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
vad e de för z3a? ser rätt fet ut... fälgarna oxå...

/Jonas
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det där är en Hamann Z3M Roadester, finns bannemej inte många sådana i Sverige.
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Vadå hoppas han blir utan ersättning?

Skadeglädjen är den så skön för dig eller?
tänk om det hade varit DU då?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Om det är så att en förälder el.dyl. står som ägare men brukaren är någon annan så brukar försäkringsbolaget neka ersättning ganska ofta. Sysslar man med sånt tycker inte jag heller att man har rätt till ersättning.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jo..Det är ju tack vare sånna där saker som försäkringspremien bara blir högre och högre. Synd på en sån fin bil och tur att det gick bra för alla inblandade. Men är det som Ambush förklarar så hoppas jag att det inte utgår någon ersättning.

///Jesper

BMWCS #5494
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Bilen är ju Bilsportkändis enligt folk!

JL
76
JL
316ti Comp. -02
Det är sådana här rubriker (som inte är ovanliga...) som gör en sugen på att byta bilmärke.

Jonas
JL
76
JL
316ti Comp. -02
... vilket jag givetvis inte kommer att göra MEN man blir irriterad!

MVH Jonas
Själv har man fått en massa samtal om hur man mår och så idag.... de flesta känner igen bilen. Men jag sålde bilen i September förra året till Stockholm!

Tur att ingen strök med i alla fall!

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Citat "Vadå hoppas han blir utan ersättning?

Skadeglädjen är den så skön för dig eller?
tänk om det hade varit DU då? "

Vad jag menade med det är att OM det nu är så att killen som körde är huvudbrukare på bilen Men har den på föräldrar eller liknande så hoppas jag att bolaget nekar ersättning. För att jag är less på att fel grupper lastas i statistiken då detta medför att jag får betala mer för försäkringen på mina bilar.
Dessutom så borde man vara utan ersättning även om man står som ägare själv när man kör rally inne i stan.

Skadeglädje, nej. Vill bara inte vara med och betala för ungtuppars dumhet.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Glömde en grej.
Det finns ingen risk att det hade varit jag, av två anledningar:
1. Jag har aldrig skenförsäkrat min bil
2. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra på det viset, speciellt inte inne i STAN...?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
En pajas som antagligen ville impa på 14tisar! Man har sett det så många gånger.
Helt rätt Hubbe 325!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag måste bara lägga mig i.

Först tycker jag att det var tur att ingen blev illa skadad, för föraren och passagerare kan man ju bara säga, tack vare tysk bil kvalitet.

För det andra; synd på en så fin och udda bil.

För det tredje; om nu far och son beslutar sig för att köpa en bil tillsammans och försäkringen är svindyr (för det är den på dessa bilar) så varför ska försäkringen stå på den som har högst premie??? Vilket kan vara fallet i detta fall.
Det samma gäller i en familj, varför ska bilarna stå på killen om tjejen använder bilen lika mycket och säkert får lägre premie. Jag Kan inte förstå motsatta resonemang.
Skulle försäkringsbolagen vara ärliga och rättvisa mot den stora allmänheten skulle de vara det samma tillbaka, nu är inte försäkringsbolagen det och följdaktligen sitter allmänheten i den sitts vi gör. Rötäggen kommer man inte åt ändå.
Själv har jag blivit blåst av f.bolagen ett flertal ggr utan att blåsa dem, min förhoppning är att ärlighet varar längst och personligen hoppas jag att dessa två försäkringsbolag går i KK eller på annat sätt får skit.

/Z3MPOWER
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Exakt så. Det måste inte vara svart eller vitt. Exempelvis har jag och min far BMW:n tillsammans. Det är helt uteslutande en hobbybil som används av oss båda. Är vi då smarta om vi ställer bilen på mig för att det skall se bra ut och kostar tre gånger så mycket, eller är vi smarta som skriver den på den som får lägst premie?
Väljer man försäkringsbolag efter vilket som är dyrast så man är säker på att man inte ser till att försäkringsbolaget går back om man skulle råka smälla?
-BeeMWe-
Och här har vi det svenska folket som tror på allt som står i tidningen. Har ni någonsin funderat på om allt som står i artikeln stämmer?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Visst självklart KAN det vara så att det är ett delat ägarskap, men i 95% av fallen är det inte det.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Min morsa hade tidigare en bmw som bara jag körde , hon har körkort men epelepsi så hon får inte köra bilen utan att ha varit anfallsfri i 1 år.

Bilen köptes och ägdes av henne men jag körde den till och från mataffär och sjukhus med henne som passagerare och även service och tvätt av bilen , endå ville inte försäkringsbolaget att bilen skulle stå på morsan - bara för att om den stod på mig vore premien 44 000:- skr helår och på morsan 8800:- helår med all bonus och 25 skadefria år.
Kan lova att det inte var enkelt att ens teckna försäkring när man sa som det var , eller rättare sagt då vägrade de , tycker deras ocker åtminstonde inte borde drabba sjuka som behöver kunna få åka till sjukhus och få hjälp med sina inköp för att ha något att äta.

Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag med så pass liten insyn i verksamheten att de kan bedriva ocker , och de torde bedriva ocker då de slarvat bort ett ANTAL miljarder när it-bubblan sprack.

Det är de miljarderna vi nu betalar , och när vi betalat dom ochvant osss vid dessa sinnesjuka premier skall vi fortsätta att betala så att de kan maximera intäkterna.

Så tror jag att det är tills motsatsen bevisats , tror man något annat så är ju det upp till var och en.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hur som helst lär det bli svårt att få ut full ersättning om det framkommer att det var vårdslöshet som låg bakom olyckan.
Om förare/ägare får ersättning kan man bara spekulera i just nu. Det vi däremot med säkerhet kan skriva är att föraren (vid vårdslöshet) kommer att få ett skadeståndskrav på sig gällande busskuren - personer och andra utgifter.
Tredjepartsdelen inträder men bolaget kommer att kräva pengarna av föraren så även om han nu får ut för bilen så kommer han att gå back på det andra.
Med det så blir det ändå ngn form av rättvisa oavsett vem som står som försäkringstagare.
Dessutom så kommer det dröjja innan eventuell ersättning godkänns. Under tiden kommer bilen att förvaras vilket troligen innebär att vi ej får se den bilen under sommaren/tidig höst.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.