AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.143

Lite frågor om e38 728 (köpråd)

Jag har länge varit sugen på en 728, gillar e38:ans kaross och motorn räcker bra för min del. Jag har sökt en del på forumet, men det är lite till jag vill veta.

Vilken årsmodell är mest prisvärd? Kraven jag har är att den är svensksåld, full historik, max 15000 mil, skinn, ac. Vad blir priset?

Hur är ägandekostnaderna? Bensinförbrukning och försäkring har jag koll på, men hur är det med allt det andra?
Kan man jämföra kostnaderna med att äga en 528 eller kanske till och med en 328?

Tacksam för svar. mvh
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det skulle uppriktigt förvåna mig om kostnaderna för "allt det andra" skulle vara högre för en 728 än för en 528. E38 är underbart välkonstruerad och med mekanik designad för en 300+ hästars (tung) V12 motor borde den inte vara mer än just inkörd om det "bara" sitter en liten sexa i den.

På min så är det enbart mitt eget pedanteri som ligger bakom de reparationer som har gjorts av både mig och verkstaden förutom rena slitagedelar och service förstås.

Den största anledningen till att inte välja E38 tycker jag är att man blir bortskämd och sen inte vill "byta ner sig" om det skulle falla sig så. E38 är riktig härlig att mysa runt i och jag finner att E39 är trång och obekväm men man blir ju som sagt bortskämd.

Mvh Björn
Länk
Hej K-O

En liten fråga bara, varför vill du ha en svensksåld?
Prongan: Hade jag kommit över en importerad 728 med full historik samt kontrollerad mätarställning kunde det kanske vara intressant.
Samtidigt tycker jag det känns säkrare att köpa en svensksåld, lättare att kolla upp om miltalet stämmer med tex. besiktningspapper och föregående ägare.

Jag har gått på ett par nitar när det gäller importerade bilar, därför är jag lite skeptisk.
K-O,

när jag skulle välja mellan 528 och 728 00:a skiljde det totalt ca 500kr/månad totalt, valde 528 pga detta, den största skillnaden låg i försäkringen. Dessutom är den sannolikt mer svårsåld än 528 då mängden potentiella köparen är mindre.

/Simon
Vill K-O ha en sv såld så är det väl upp till honom och ska inte behöva förklara sig.
Två bilar, samma utr, mil, skick osv. klart man väljer den sv sålda.

Ny bild 16april-
Länk
Darmur
Hej K-O,
har ägt en 728 -96 i snart tre år och kan konstatera följande:
"Inget" pajar på bilen, det är normala slitdelar som behöver bytas, såsom bromsskivor, torkarblad o dyl.
Kvalitén är grym, en mycket gedigen bil - och det viktiga som Du också påpekar är att man har koll på skicket innan man köper bilen. Själv har jag en importerad, utan papper från Tyskland... Har dock kollat bilen ordentligt, både mätarställningen på BMW-verkstad och skicket i övrigt på "vanlig" bilverkstad och fått betyget: kanonskick. Köpte den därefter och har nu kört ca 3.000 underbara mil.
Slutsatsen är alltså att ägarkostnaderna förutom försäkringen är klart humana, förutsatt att bilen är i bra skick!
Håller med Balmgren om att Du blir ruggigt bortskämd, och har svårt att "kliva ned" till en 5-serie efter att ha kört en 7er!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.