|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Det har tydligen blivit helt ok att backa på bilar bakom för att komma ut från fickparkeringen. Kommer ut från affären på sysslomansgatan här i Uppsala, låser upp och tänker att det här kommer sluta illa när gubben i sin WVskåpbil backar in i mig och sedan kör iväg utan att ens bry sig. Jag springer efter honom och undrar vad i helvete han håller på med. Hans försvar var att det var hans rätt för att komma ut från parkeringen... Jag kan säga så här att det var inte trångt mellan bilarna. Det är uppenbarligen viss låg nivå på förståndet hos folk. |
|
fy fan, ja hadde blit galen om nån sa så som försvar. men men, som min lärare brukar säjja, "Den siste idioten e inte född än" men men, hoppas att de inte blev några alvarliga skador. mvh ErikJakobsson (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Backar han in i dig.....och sedan åker iväg.... Det finns ta mig fan folk till allt. |
|
|
Smitningsolycka rubriceras det som! Polisanmäl honom så blir han av med kortet och får lite böter... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, den här gången håller jag med dig! Har man inte mer repekt för andras egendom ska man inte ha körkort! BeeMWe, jag tycker definitivt du ska polisanmäla. Om inte annat för att lära honom en läxa. Bra dock om du har vittnen som kan styrka händelsen. /// Gunnar E. |
|
|
Otroligt ! Knappt man finner ord. |
|
| Ta registreringsnummer, kontakta eventuella vittnen vid platsen för smitningen och polisanmäl sedan. Smitning från olycksplats betraktas som ett allvarligt trafikbrott och leder till böter eller fängelse samt körkortsåterkallelse. Fängelse är endast aktuellt då smitning sker från olycksplats där personskador föreligger. Däremot är körkortsåterkallelse och relativt höga böter vanligt även fast olyckan endast åsamkande mindre materiella skador. | |
|
Jag fullkomligt hatar smitare, om man ändå fick chansen att ta en på bar gärning (med antingen inga, eller många vittnen i närheten...). Gjorde du anmälan sen BeeMWe? Mvh Elvis |
|
-BeeMWe- |
Nej jag orkar inte hålla på, tror inte jag kommer ihåg regnumret längre. Hade jag haft min gamla 518 hade jag nog kört efter honom tills han parkerat och gjort samma sak. Håller på att koncentrera mig på att renovera bilen nu istället, inköpt plåt och diverse delar idag :) |
|
Det känns nästan ännu jävligare när man själv är tvungen att göra likadant för att några idioter parkerat för nära. En morgon i förra veckan kom jag ut och skulle ta "pendlarbilen" på sin plats på gatan utanför min lägenhet. Då står det en bil framför ca 10cm från min bil, och idioten som parkerat bakom stod faktiskt ända intill min kofångare. Som tur var så fanns det ganska gott om plats till resten av de parkerade bilarna. Jag fick på gott fransk manér skapa den plats som behövdes för att lämna luckan genom att knuffa lite på bilarna. Tur det inte var "finbilen", då hade viss parkeringsmarodörer haft ett stort problem på halsen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan till 99% säkerhet säga att hade du anmält honom till polisen hade dom bara ryckt på axlarna. Hade dom mot all förmodan skrivit en anmälan hade du efter ett år (om dom nu hade jobbat fort och prioriterat ditt fall) fått en lapp i brevlådan där det stod "åtalet nerlagt,brott kan ej styrkas" Svenska rättssamhället har kollapsat en hederlig vanlig svensson får INGEN hjälp av polisen tråkigt men sant. För att polisen ska reagera måste man mörda nån,fuska med skatten eller köra i 111 på motorväg eller nåt annat extremt grovt brott. |
|
|
>MB Sant, kan inte annat än o hålla med! Vet av egen erfarenhet... M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
Akta er för att köra bil i Madrid. Där är det regel att man knuffar på andras bilar, inte undantag. Det är dessutom ett accepterat sätt att göra p-fickan lite större när det är trångt. Håller med ovanstående att man tar regnummer på smitaren (om man hinner), polisanmäler och låter hans/hennes försäkringsbolag stå för kalaset. Dragkrok på VW-buss är väl "poor man´s PDC"... |
|
|
En bekant till mig öppnade sin dörr in i en parkerad bil. Dum som han var åkte han bara därifrån. En person som såg det hela hade antecknat hans reg-nummer & det hela slutade med att han blev av med kortet. Eftersom han hade prövotid fick han dessutom göra om både teori & uppkörning! Så kan det gå... Henrik"M" |
|
|
HenrikM: Frågan är hur man blir av med körkortet i det fallet. Jag förmodar att båda bilarna stod parkerade vid tillfället, då kan det knappast rubriceras som en trafikförseelse eller en olycka? Vet du mer om fallet? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Troligen rubricerades det som "smitning" från olycksplats och då ryker kortet även om själva "olyckan" är mycket liten! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hummer är lösningen på era problem! =) |
|
|
Jesperado: Båda bilarna stod parkerade. Det rubricerades precis som Johan B skriver som "Smitning" Det kan ju vara så att dom dömer hårdare när personen i fråga har provkort? Vad vet jag? Henrik"M" |
|
|
Frågan är hur det kan bli smitning från olycksplats om det inte rör sig om någon trafikolycka. Att slå upp en dörr på en parkerad bil borde snarare rubriceras som skadegörelse eller vållande till skada på egendom eller liknande. Det är egentligen ingen skillnad på detta och att t.ex. råka sparka en fotboll på en parkerad bil... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Smitning från vållande till skada da? Föraren har väl även ansvar för att fordonet inte orsakar uppsmällda dörrar o dyl.? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
Efter att en Opel hade använt min Z3M Roadster som stoppblock och sedan lämnat bilen över helgen där ringde jag polisen för att anmäla... men!! Man måste in på ett poliskontor för att kunna göra en anmällan. Det blev för jobbigt och tidsödande så försäkingsbolaget fick jobbet istället. Han replikerade inte ens på sitt bolags upprepade förfrågningar och fick således felet!! /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.